Ingezonden persbericht


Persuitnodiging
Amsterdam, 22 november 2006

Wat is economische impact van Heineken in Sierra Leone?

Economic Impact Assesment-model meet lokale economische impact bedrijven

Op donderdag 23 november organiseert NCDO het seminar 'The World around Heineken. The economic impact of Heineken in Sierra Leone quantified' plaats bij Heineken Experience in Amsterdam. Tijdens dit seminar wordt een model gepresenteerd dat de economische invloed meet van een productiebedrijf op de lokale economie in een ontwikkelingsland. Dit 'Economic Impact Assessment-model' is getest op een Heineken brouwerij in Sierra Leone. De resultaten van dit onderzoek worden deze middag ook openbaar gemaakt

Directe en indirecte economische ontwikkeling
De resultaten van het EIA-model, dat ontwikkeld werd door Triple Value en InReturn op initiatief van NCDO en Heineken, geven inzicht in de directe en indirecte werkgelegenheid, in hoe een investering van buitenaf welvaart creëert onder zowel de armen als de rijken en in de economische activiteit die zich verspreidt onder de verschillende stakeholders. Omdat het een algemeen model is kan het toegepast worden door bedrijven in verschillende sectoren en regio's.

Kwantitatief meten van armoedebestrijding
Naast het meten van de concrete resultaten, is het model ook een reactie op de discussie over de bijdrage van het bedrijfsleven aan armoedebestrijding. Het seminar heeft mede tot doel om hierover met verschillende partijen in debat te gaan.


---