Gemeente Breda

2007: Breda viert opening Haven en komst HSL

In het kader van city marketing benadrukt Breda volgend jaar twee mijlpalen voor de stad. De opening van de Haven (voorjaar/zomer) en de aankomst van de eerste HSL-shuttle (najaar) zullen uitgebreid gevierd worden.

Vanuit de visie dat belangrijke festiviteiten in belangrijke mate bijdragen aan de positieve beeldvorming over de stad, trekt het college van burgemeester en wethouders voor het neerzetten van deze twee belangrijke activiteiten 300.000,-- uit. Daarnaast gaat het college ervan uit dat de markt aan de viering van deze mijlpalen eveneens een bijdrage zal willen leveren.

Deze hoogtepunten zijn als onderdelen van de city marketingmix geselecteerd vanwege de samenhang tussen de bijbehorende projecten en sterke troeven van de stad: gunstige ligging en goede bereikbaarheid. Belangrijke vestigingsfactoren die met name door de komst van de HSL, maar ook door de Haven (als verbinding tussen de historische binnenstad en de rivier de Mark, de Markoevers in Via Breda) aanzienlijk verbeterd zijn. Een ander belangrijk argument voor deze keuze is grote betrokkenheid bij deze projecten vanuit allerlei groeperingen in en om de stad. Bredanaars kunnen trots zijn op de historische binnenstad en de uitgebreide en verbeterde verblijfswaarde ervan als de oude waterloop nog voor de komende zomer weer in ere is hersteld. De Nieuwe Mark betekent niet alleen een bijdrage aan de trots van onze bewoners maar ook nieuw woonplezier en nieuwe kansen voor ondernemers, maar ook meer aantrekkingskracht op bezoekers van buiten de stad.

Ook de komst van de HSL draagt bij aan de ontwikkeling van de stad en het aantal bezoekers. Door vanuit city marketing te anticiperen op de verbeterde bereikbaarheid en de pluspunten in het verblijfsklimaat sterk te benadrukken, zullen resultaten in de als speerpunt aangewezen sectoren toerisme en hospitality toenemen.

Het beschikbare budget voor deze activiteiten wordt beschouwd als investering;

Door volgend jaar voor de inwoners van de stad zelf op feestelijke wijze aandacht te besteden aan de mijlpalen haven en HSL wordt de betrokkenheid van de Bredanaars bij de trekpleisters en de toekomst van Breda bestendigd;

Door via de festiviteiten extra publiciteit te genereren en het enthousiasme voor de stad erbinnen en erbuiten aan te wakkeren, komt Breda meer en meer over het regionale, nationale en internationale voetlicht als plezierige stad om te wonen, te werken en te verblijven.

Voor het organiseren van de genoemde activiteiten zal de gemeente Breda opdracht verstrekken aan Bredase ondernemers. In de verdere uitwerking van city marketing komen naast activiteiten naar aanleiding van (bouw)projecten ook andere vormen van promotie en marketing aan de orde. Een uitgewerkte strategie wordt begin 2007 verwacht. De gemeente zal deze in overleg met het bedrijfsleven, maatschappelijke organisaties en burgers verder ontwikkelen.

Breda, 23 november 2006