2007: Breda viert opening Haven en komst HSL
In het kader van city marketing benadrukt Breda volgend jaar twee
mijlpalen voor de stad. De opening van de Haven (voorjaar/zomer) en de
aankomst van de eerste HSL-shuttle (najaar) zullen uitgebreid gevierd
worden.
Vanuit de visie dat belangrijke festiviteiten in belangrijke mate
bijdragen aan de positieve beeldvorming over de stad, trekt het
college van burgemeester en wethouders voor het neerzetten van deze
twee belangrijke activiteiten 300.000,-- uit. Daarnaast gaat het
college ervan uit dat de markt aan de viering van deze mijlpalen
eveneens een bijdrage zal willen leveren.
Deze hoogtepunten zijn als onderdelen van de city marketingmix
geselecteerd vanwege de samenhang tussen de bijbehorende projecten en
sterke troeven van de stad: gunstige ligging en goede bereikbaarheid.
Belangrijke vestigingsfactoren die met name door de komst van de HSL,
maar ook door de Haven (als verbinding tussen de historische
binnenstad en de rivier de Mark, de Markoevers in Via Breda)
aanzienlijk verbeterd zijn. Een ander belangrijk argument voor deze
keuze is grote betrokkenheid bij deze projecten vanuit allerlei
groeperingen in en om de stad. Bredanaars kunnen trots zijn op de
historische binnenstad en de uitgebreide en verbeterde verblijfswaarde
ervan als de oude waterloop nog voor de komende zomer weer in ere is
hersteld. De Nieuwe Mark betekent niet alleen een bijdrage aan de
trots van onze bewoners maar ook nieuw woonplezier en nieuwe kansen
voor ondernemers, maar ook meer aantrekkingskracht op bezoekers van
buiten de stad.
Ook de komst van de HSL draagt bij aan de ontwikkeling van de stad en
het aantal bezoekers. Door vanuit city marketing te anticiperen op de
verbeterde bereikbaarheid en de pluspunten in het verblijfsklimaat
sterk te benadrukken, zullen resultaten in de als speerpunt aangewezen
sectoren toerisme en hospitality toenemen.
Het beschikbare budget voor deze activiteiten wordt beschouwd als
investering;
Door volgend jaar voor de inwoners van de stad zelf op feestelijke
wijze aandacht te besteden aan de mijlpalen haven en HSL wordt de
betrokkenheid van de Bredanaars bij de trekpleisters en de toekomst
van Breda bestendigd;
Door via de festiviteiten extra publiciteit te genereren en het
enthousiasme voor de stad erbinnen en erbuiten aan te wakkeren, komt
Breda meer en meer over het regionale, nationale en internationale
voetlicht als plezierige stad om te wonen, te werken en te verblijven.
Voor het organiseren van de genoemde activiteiten zal de gemeente
Breda opdracht verstrekken aan Bredase ondernemers. In de verdere
uitwerking van city marketing komen naast activiteiten naar aanleiding
van (bouw)projecten ook andere vormen van promotie en marketing aan de
orde. Een uitgewerkte strategie wordt begin 2007 verwacht. De gemeente
zal deze in overleg met het bedrijfsleven, maatschappelijke
organisaties en burgers verder ontwikkelen.
Breda, 23 november 2006
Gemeente Breda