MKB-ers stellen weinig eisen aan hun bank
Credion
PERSBERICHT
23 november 2006
MKB-ers zijn weinig kritisch en snel tevreden als het om financiële zaken gaat. Het
merendeel van de ondernemers heeft niet het gevoel dat hun bank het onderste voor hen uit
de kan haalt. Desondanks geven zij hun bank toch een dikke voldoende. Opvallend, omdat
shoppen naar een passend krediet het MKB veel geld kan besparen. Dit blijkt uit een
onderzoek van Credion onder ruim 700 ondernemers.
Zakelijke besparing
Het is vooral vanwege de lange en vertrouwelijke relatie met de bank, dat MKB-ers weinig
kritisch zijn. Zo benaderen ze gemiddeld slechts twee financiële dienstverleners
voor het verkrijgen van een krediet. Eénderde benadert daarvoor zelfs uitsluitend
zijn huidige bank, zo blijkt uit het onderzoek. 'Terwijl we uit eigen ervaring weten dat
het shoppen voor financiële producten zeer profijtelijk is voor de MKB-er', zegt
Jacob Nammensma van Credion. 'We vermoeden dat ondernemers dat nu niet doen uit
tijdgebrek en omdat ze liever met ondernemen bezig zijn.'
Onafhankelijk advies
In de particuliere sector is het inschakelen van een onafhankelijk adviseur voor bancaire
zaken heel normaal. Maar binnen de zakelijke kredietvertrekking is dit nog geen gewoonte.
'Terwijl een onafhankelijke adviseur veel geld voor ondernemers kan besparen en het ze
niet meer tijd kost,' aldus Nammensma.
Het onderzoek is uitgevoerd door Credion onder 700 MKB-ers in vijf sectoren, te weten
productie, bouw, handel, transport en financiële dienstverlening. Alle bedrijven
hebben tussen de vijf en vijftig medewerkers en zijn verspreid over heel Nederland.
Credion is een snel groeiende, landelijke keten van zelfstandige advieskantoren op het
gebied van zakelijke financieringen.