MKB-ers stellen weinig eisen aan hun bank

Credion

PERSBERICHT
23 november 2006

MKB-ers zijn weinig kritisch en snel tevreden als het om financiële zaken gaat. Het merendeel van de ondernemers heeft niet het gevoel dat hun bank het onderste voor hen uit de kan haalt. Desondanks geven zij hun bank toch een dikke voldoende. Opvallend, omdat shoppen naar een passend krediet het MKB veel geld kan besparen. Dit blijkt uit een onderzoek van Credion onder ruim 700 ondernemers.

Zakelijke besparing
Het is vooral vanwege de lange en vertrouwelijke relatie met de bank, dat MKB-ers weinig kritisch zijn. Zo benaderen ze gemiddeld slechts twee financiële dienstverleners voor het verkrijgen van een krediet. Eénderde benadert daarvoor zelfs uitsluitend zijn huidige bank, zo blijkt uit het onderzoek. 'Terwijl we uit eigen ervaring weten dat het shoppen voor financiële producten zeer profijtelijk is voor de MKB-er', zegt Jacob Nammensma van Credion. 'We vermoeden dat ondernemers dat nu niet doen uit tijdgebrek en omdat ze liever met ondernemen bezig zijn.'

Onafhankelijk advies
In de particuliere sector is het inschakelen van een onafhankelijk adviseur voor bancaire zaken heel normaal. Maar binnen de zakelijke kredietvertrekking is dit nog geen gewoonte. 'Terwijl een onafhankelijke adviseur veel geld voor ondernemers kan besparen en het ze niet meer tijd kost,' aldus Nammensma.

Het onderzoek is uitgevoerd door Credion onder 700 MKB-ers in vijf sectoren, te weten productie, bouw, handel, transport en financiële dienstverlening. Alle bedrijven hebben tussen de vijf en vijftig medewerkers en zijn verspreid over heel Nederland. Credion is een snel groeiende, landelijke keten van zelfstandige advieskantoren op het gebied van zakelijke financieringen.