PERSBERICHT
Utrecht, 23 november 2006
Onderzoek Capgemini wijst uit:
Software voor ondersteuning processen wet- en regelgeving steeds volwassener
Software die de vaak complexe processen rond wet- en regelgeving ondersteunt is steeds beter berekend op zijn taak. Ook is de software beter dan ooit in staat om aandachtsgebieden als SOX en Risicomanagement te integreren. Organisaties die gebruik maken van deze compliance tools kunnen zo de wet- en regelgeving efficiënter naleven. Bovendien stellen de steeds betere tools bedrijven in staat de eigen processen te stroomlijnen en te werken aan grotere transparantie en efficiëntere samenwerking. Dit blijkt uit een uitgebreid onderzoek van Capgemini naar 25 pakketten.
Veel organisaties werken nog met zelfgebouwde Exceloplossingen omdat er nog geen goede tools voorhanden waren toen de eerste compliancewetgeving in werking trad. Met de toename van het aantal complianceregels wordt naleving steeds complexer en voldoen deze doe-het-zelf-oplossingen steeds minder. Doel van het onderzoek was om te achterhalen welke voordelen de beschikbare tools op dit moment kunnen opleveren.
De onderzoekers hebben de tools geëvalueerd langs twee assen. Enerzijds werd gekeken naar de mate waarin ze in staat zijn de verschillende compliancedomeinen te integreren. Anderzijds werden de tools beoordeeld op de mate waarin ze een daadwerkelijke bijdrage leveren aan de business. De uitkomst laat zien dat de tools op beide dimensies goed scoren en ondersteuning geven bij zowel planning, uitvoering en monitoring. Ze bieden steeds betere mogelijkheden tot verbetering van efficiency en kwaliteit van de complianceprocessen.
De onderzoekers stellen verder vast dat een goede pakketkeuze vooraf moet worden gegaan door een gedegen inventarisatie: hoe wil de organisatie een bepaalde tool gebruiken en wat is het beoogde doel? In het rapport worden hiervoor handvatten aangereikt.
De verwachting is dat de tools zich verder zullen ontwikkelen en op termijn ondersteuning zullen gaan bieden bij verdergaande integratie van zowel de compliancedomeinen als riskprocessen en Finance & Control.
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten. Daarbij werkt de onderneming op een onderscheidende manier samen met haar klanten aan het behalen van snellere, betere en meer duurzame resultaten: de Collaborative Business Experience. Deze innovatieve samenwerking krijgt vorm door een sterk netwerk van technologiepartners, bewezen methoden en hulpmiddelen en een sterk op samenwerking gerichte mentaliteit in de dagelijkse praktijk. Hiermee helpt Capgemini organisaties om nieuwe groeistrategieën te ontwikkelen en de mogelijkheden van technologie optimaal te benutten. Capgemini heeft wereldwijd ongeveer 61.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2005 een omzet van 6,954 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com
Einde persbericht
Voor meer informatie en het rapport
Capgemini, Lucas Stassen, woordvoerder
Mobiel: 06 417 25 315
E-mail: lucas.stassen@capgemini.com
Cap Gemini Nederland