Veilig Amsterdam
Dienst Onderzoek en Statistiek - Iedere dag meer dan 100.000 km tussen
school en thuis...
20/11/2006 - Amsterdamse kinderen in het basisonderwijs leggen iedere
dag bij elkaar meer dan 100.000 kilometer af op weg van huis naar
school en weer terug. Vooral kinderen die fietsen en kinderen die over
een wat langere afstand naar school lopen komen gevaarlijke situaties
in het verkeer tegen. Te hard rijdende autos, onoverzichtelijke
kruispunten, automobilisten en fietsers die door rood rijden, dit zijn
enkele van de meest voorkomende problemen die kinderen in het
Amsterdamse verkeer ondervinden.
Veel leerlingen lopen naar school
Ruim de helft van de Amsterdamse kinderen tussen 9 en 12 jaar loopt
gewoonlijk naar school terwijl minder dan een kwart van de kinderen
dagelijks fietst. Landelijk is dit beeld precies omgedraaid: meer dan
de helft van de Nederlandse kinderen fietst elke dag naar school. De
belangrijkste reden voor dit verschil is dat kinderen in de grote stad
doorgaans dichter bij school wonen. Gemiddeld wonen basisschool
kinderen in Amsterdam 900 meter van hun school, terwijl dat voor heel
Nederland 1.340 meter is.
Dominante vervoerswijze per afstand 1 van huis naar school (procenten)
tot 500 m
500 m tot 1000 m
1000 m tot 1500 m
1500 m tot 2000 m
meer dan 2 km
totaal aantal kinderen
fiets
10
46
57
51
31
6600
lopend
87
39
15
---
---
14200
auto
---
13
19
25
36
2700
OV
---
---
---
19
---
1500
totaal kinderen 9-12 jaar
13400
5700
2100
1100
2700
25000
1 Afstand hemelsbreed
Bron: O+S
Kinderen in Amsterdam vaker gebracht
Kinderen in de bovenbouw zijn in de fase waarin zij leren om
zelfstandig naar school te gaan. Toch wordt één op de drie Amsterdamse
kinderen in deze leeftijdgroep naar school gebracht. Landelijk worden
enkele procenten minder begeleid. Het brengen van kinderen gebeurt
vooral als kinderen wat verder van school wonen en dus een grotere
kans hebben om gevaarlijke punten tegen te komen. Bijna één op de tien
leerlingen uit de bovenbouw wordt elke dag met de auto naar school
gebracht en nog eens één op de drie wordt af en toe wel eens met de
auto gebracht. Dagelijks leidt dit bij veel scholen tot chaotische
situaties bij het halen en brengen. Bij tweederde van de scholen die
aan het onderzoek meededen bestaat onvrede over de veiligheid bij de
schooluitgang. De meest gehoorde klachten zijn dubbel geparkeerde
autos en het onveilige verkeersgedrag van de ouders.
Fietsende kinderen komen meer gevaarlijke verkeerssituaties tegen
In het onderzoek signaleren fietsende kinderen en hun ouders veel
vaker knelpunten in het verkeer dan kinderen die lopen. Driekwart van
de fietsende kinderen (76%) komt één of meer gevaarlijke punten op de
school-thuisroute tegen 46% van de kinderen die naar school lopen.
Dat fietsende kinderen vaker gevaarlijke punten tegenkomen heeft met
de langere afstand tussen school en thuis te maken en de grotere kans
op gevaarlijke verkeerssituaties die dat met zich meebrengt. Bij
lopende kinderen speelt de afstand tussen huis en school ook een rol:
kinderen die geen gevaarlijke punten tegenkomen wonen gemiddeld (veel)
dichter bij school (284 meter) dan kinderen die wel gevaarlijke punten
tegenkomen (414 meter).
Bovenstaande informatie is afkomstig uit een onderzoek dat O+S
verrichtte in opdracht van de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer
onder 6300 leerlingen uit de bovenbouw van 132 Amsterdamse scholen
voor basisonderwijs. Ook ouders en leerkrachten werden ondervraagd.
Het onderzoek maakte deel uit van het project Tussen school en thuis
dat tot doel heeft de verkeersveiligheid voor schoolgaande kinderen in
Amsterdam te verbeteren.