Nissan in wereldwijde top 50 verslaglegging sociaal verantwoord ondernemen
(11/23/2006)
Nissan is één van de vijftig ondernemingen ter wereld met de beste
rapportage ten aanzien van sociaal verantwoord ondernemen, volgens het
toonaangevende Global Reporters-onderzoek. In deze top 50, waarin
Nissan de 49e positie bezet, staan vijf Japanse ondernemingen.
Bovendien is Nissan in deze top 50 de enige autofabrikant, naast Ford.
Global Reporters is een onderzoek dat is opgezet door adviesbureau
SustainAbility, het United Nations Environment Programme (UNEP) en
Standard & Poorâs, dat wereldwijd rapporten met betrekking tot
maatschappelijk verantwoord ondernemen evalueert volgens mondiaal
geaccepteerde normen. Het onderzoek maakt speciale vermelding van de
vijftig ondernemingen die de beste verslaglegging publiceerden. Het
rapport verschijnt sinds 1994 tweejaarlijks. Het Global Reporters
Onderzoek 2006 is op 9 november gepresenteerd.
Nauw betrokken
Het is voor de eerste keer dat Nissan erin geslaagd is om in de top 50
te komen. Deze erkenning onderstreept Nissans nauwe betrokkenheid bij
sociaal verantwoord ondernemen. Dat is gebaseerd op principes van
leiderschap, verantwoordelijkheidsbesef en transparantie, zoals is
weergegeven in Nissans verslaglegging met betrekking tot sociaal
verantwoord ondernemen.
Milieurapport
Nissan publiceerde in 1998 voor het eerst een jaarlijks milieurapport,
gevolgd door een uitgebreider Duurzaamheidsverslag in 2004, dat alle
maatschappelijke en sociale aspecten beschrijft, inclusief de zorg
voor het milieu. De derde editie van Nissans Duurzaamheidsverslag, dat
van 2006, beschrijft het opnieuw gedefinieerde beleid van Nissan en
negen specifieke aandachtsgebieden: integriteit, kwaliteit,
veiligheid, economische bijdrage, milieu, het genereren van meerwaarde
door integratie van processen, merk, werknemers en goede doelen.
Vermaarde experts
De werkwijze van Global Reporters behelst het onderzoeken van ongeveer
honderd geselecteerde ondernemingen van over de hele wereld. De
rapporten worden geëvalueerd door een team van vermaarde experts, die
uiteindelijk een top 50 samenstellen. De beoordelingscriteria bestaan
uit onder meer helderheid van de duurzaamheidsstrategie en een
evaluatie van de betrokkenheid en transparantie met betrekking tot de
activiteiten op het gebied van sociaal verantwoord ondernemen.
AutoRai