AutoRai

Nissan in wereldwijde top 50 verslaglegging sociaal verantwoord ondernemen

(11/23/2006)
Nissan is één van de vijftig ondernemingen ter wereld met de beste rapportage ten aanzien van sociaal verantwoord ondernemen, volgens het toonaangevende Global Reporters-onderzoek. In deze top 50, waarin Nissan de 49e positie bezet, staan vijf Japanse ondernemingen. Bovendien is Nissan in deze top 50 de enige autofabrikant, naast Ford. Global Reporters is een onderzoek dat is opgezet door adviesbureau SustainAbility, het United Nations Environment Programme (UNEP) en Standard & Poorâs, dat wereldwijd rapporten met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen evalueert volgens mondiaal geaccepteerde normen. Het onderzoek maakt speciale vermelding van de vijftig ondernemingen die de beste verslaglegging publiceerden. Het rapport verschijnt sinds 1994 tweejaarlijks. Het Global Reporters Onderzoek 2006 is op 9 november gepresenteerd.

Nauw betrokken
Het is voor de eerste keer dat Nissan erin geslaagd is om in de top 50 te komen. Deze erkenning onderstreept Nissans nauwe betrokkenheid bij sociaal verantwoord ondernemen. Dat is gebaseerd op principes van leiderschap, verantwoordelijkheidsbesef en transparantie, zoals is weergegeven in Nissans verslaglegging met betrekking tot sociaal verantwoord ondernemen.

Milieurapport
Nissan publiceerde in 1998 voor het eerst een jaarlijks milieurapport, gevolgd door een uitgebreider Duurzaamheidsverslag in 2004, dat alle maatschappelijke en sociale aspecten beschrijft, inclusief de zorg voor het milieu. De derde editie van Nissans Duurzaamheidsverslag, dat van 2006, beschrijft het opnieuw gedefinieerde beleid van Nissan en negen specifieke aandachtsgebieden: integriteit, kwaliteit, veiligheid, economische bijdrage, milieu, het genereren van meerwaarde door integratie van processen, merk, werknemers en goede doelen.

Vermaarde experts
De werkwijze van Global Reporters behelst het onderzoeken van ongeveer honderd geselecteerde ondernemingen van over de hele wereld. De rapporten worden geëvalueerd door een team van vermaarde experts, die uiteindelijk een top 50 samenstellen. De beoordelingscriteria bestaan uit onder meer helderheid van de duurzaamheidsstrategie en een evaluatie van de betrokkenheid en transparantie met betrekking tot de activiteiten op het gebied van sociaal verantwoord ondernemen.