Nederland fietst nog meer
Rai vereniging
In 2005 legden we met onze 18 miljoen fietsen maar liefst 15miljard kilometer af, ofwel
gemiddeld 917 kilometer per inwoner. In 2004 fietsten we nog 14,4 miljard kilometer ofwel
883 kilometer per inwoner. Dit blijkt uit de gegevens gepubliceerd in Mobiliteit in
Cijfers Tweewielers 2006, een jaarlijkse uitgave van BOVAG en RAI Vereniging.
Miljoen gemotoriseerde tweewielers
Nederland had, als het om tweewielers gaat, vorig jaar de wind in de rug. De verkoop van
fietsen eindigde met ruim 1,2 miljoen stuks opnieuw op een hoog niveau, terwijl de vraag
naar brom- en snorfietsen, na een stagnatie in 2004, aantrok met 4,4 procent tot 40.859
exemplaren. De afzet van motorfietsen daalde licht met 4,2 procent tot 16.814 machines.
Opmerkelijk is het toegenomen gebruik van de fiets in 2005. Nederlanders legden
gezamenlijk 15 miljard kilometer per fiets af, 600 miljoen kilometer meer dan in 2004.
Ook internationaal scoort Nederland qua tweewielerbezit en gebruik hoog. Met gemiddeld
meer dan een fiets per inwoner kent ons land al jaren het hoogste fietsbezit ter wereld.
Het Nederlandse motorfietsbezit is sinds 1993 ruimschoots verdubbeld tot 553.000 machines.
Dat komt overeen met een achtste plaats op de Europese ranglijst.
Statistisch tweeluik
Mobiliteit in Cijfers Tweewielers 2006 brengt de Nederlandse markt voor motorfietsen,
fietsen en brom/snorfietsen nauwkeurig in kaart. Daarnaast worden de ontwikkelingen
weergegeven die spelen in de ons omringende landen. Tevens is er informatie over
geregistreerde diefstal van gemotoriseerde tweewielers, motorrijbewijzen en
bromfietscertificaten te raadplegen in deze uitgave. Naast de tweewielereditie verschijnt
er ieder jaar Mobiliteit in Cijfers Autos. Mobiliteit in cijfers Autos 2006 geeft de meest
actuele cijfers van de automobiliteit in Nederland weer. Naast informatie over bezit,
registraties en het gebruik wordt in deze uitgave uitgebreid stilgestaan bij de
economische en fiscale betekenis van de verschillende vervoermiddelen. Zo zijn onder
andere de ontwikkeling van het wagenpark, de voertuigemissies, de fileminuten en de
autoaccijnzen erin terug te vinden.