Time : 16:47:15
Date : 21 November 2006
Sender Name: Delhaize Group

Delhaize gestart met integratie cash fresh-winkels in delhaize-netwerk

De supermarkt in Geel als eerste omgevormd van Cash Fresh naar Delhaize-supermarkt

Donderdag 23 november neemt de supermarkt van Geel een nieuwe start. De winkel heeft de afgelopen maanden een volledige transformatie ondergaan om voortaan onder het uithangbord van Delhaize verder te gaan. De supermarkt van Geel is, samen met de Proxy Delhaize in Haaltert, de eerste in een reeks van zo'n 40 Cash Fresh-winkels die omgevormd worden naar uithangborden van Delhaize.

Een sterker winkelnetwerk dankzij Cash Fresh

In 2005 heeft Delhaize België Cash Fresh overgenomen. Deze winkelketen bestaat uit 43 voedingswinkels, hoofdzakelijk gelegen in Noord-Oost België (Kempen, Limburg, Antwerpen). De winkels van Cash Fresh vormen een perfecte aanvulling op het bestaande Delhaize-netwerk. Door de integratie van deze winkels heeft Delhaize een nog betere nationale aanwezigheid in België.
De Proxy Delhaize in Haaltert en de supermarkt in Geel zijn de eerste twee winkels die volledig vernieuwd zijn en onder het uithangbord van Delhaize actief zijn. Ondertussen zijn ook werken gestart in Kasterlee om de Cash Fresh-winkel er om te vormen tot een supermarkt Delhaize.

Zorgvuldige integratie binnen Delhaize-netwerk

Er is voor gekozen om de winkels van Cash Fresh te integreren binnen het Delhaize-netwerk en ze dus van uithangbord te veranderen. Op die manier worden schaalvoordelen gecreëerd en kunnen ze meegenieten van de uitstraling van het Delhaize-merk.
De overgangsperiode loopt tot begin 2008. Tegen dan zullen alle Cash Fresh-winkels een nieuw Delhaize-uithangbord gekregen hebben. De winkels zullen naar de verschillende winkelformaten van Delhaize overgaan: 6 winkels worden supermarkt Delhaize, 20 winkels worden AD Delhaize en 9 winkels krijgen het uithangbord Proxy Delhaize. De 6 resterende winkels krijgen een nieuwe, nog te bepalen bestemming. In tussentijd werden in alle Cash Fresh-winkels een reeks sterke troeven van Delhaize ingevoerd.
De huismerken Delhaize en 365 zijn opgenomen in het assortiment, de wijnafdeling en de afdeling fruit en groenten werden uitgebreid en de plus-kaart wordt aangeboden aan de klanten.

Een volledig vernieuwde supermarkt in Geel

De winkel in Geel heeft een grondige transformatie ondergaan om helemaal in lijn te zijn met de kenmerken van een Delhaize-winkel. Zowel de buitenzijde als de binnenzijde van de winkel werden onder handen genomen. De gevel en de parking kregen een opknapbeurt. In de winkel zelf werden de verschillende afdelingen vernieuwd. Er is een nieuwe onthaalbalie en er zijn nieuwe kassa's. De visafdeling werd uitgebreid en er werd een open visatelier aan toegevoegd. Ook de beenhouwerij kreeg een atelier waar de klanten kunnen binnenkijken. Een aantal afdelingen werden uitgebreid, waaronder fruit en groenten, wijn en zuivel, terwijl de non-food afdeling werd afgebouwd. Tot slot werden overal nieuw meubilair en nieuwe koelinstallaties geïnstalleerd.
Een belangrijke vernieuwing voor de klanten van de winkel is de overschakeling van bedieningstogen naar zelfbediening voor bijvoorbeeld fruit en groenten, bakkerij en vlees. Door de zelfbediening en voorverpakte producten kan het winkelen vlotter verlopen. Bovendien is het assortiment uitgebreid met onder andere een ruime keuze aan bereide maaltijden en bereidingen uit de self-traiteurafdeling.

Klanten steeds op de hoogte

Gedurende de volledige periode van de werken werden de klanten regelmatig geïnformeerd. Ze kregen niet alleen brieven om de werken aan te kondigen, maar kregen ook tal van aantrekkelijke aanbiedingen. Bovendien worden de klanten uitgenodigd op een opendeuravond om de vernieuwde winkel in avant-première te komen ontdekken. Alle omwonenden worden eveneens op de hoogte gebracht van de vernieuwde winkel. Er is een campagne voorzien met radiospots, advertenties, grote affiches en folders om de supermarkt van Geel een niet te missen start te bezorgen.

Opleiding voor personeel

Alle medewerkers van de winkel in Geel blijven aan de slag en krijgen er 10 nieuwe collega's bij die uit andere Delhaize-supermarkten afkomstig zijn. Alle medewerkers hebben opleiding gekregen in de supermarkt van Geel of in andere Delhaize-supermarkten om vertrouwd te worden met de winkelconcepten van Delhaize.

Over Delhaize België
Eind september 2006 bestond het netwerk van Delhaize België, Luxemburg en Duitsland uit 828 winkels, waarvan 796 in België, 29 in het Groothertogdom Luxemburg en 3 in Nordrhein-Westfalen (Duitsland). Met haar verschillende winkelformaten (Delhaize supermarkten, AD Delhaize, City Delhaize, Proxy Delhaize, Shop'n Go, Di, Tom&Co) realiseerde Delhaize België in 2005 een omzetcijfer van 4 miljard euro. Delhaize heeft in 2005 een marktaandeel in België van 26%*. De onderneming telt 16.000 medewerkers.
Delhaize België maakt deel uit van Delhaize Groep die actief is in zeven landen op drie continenten. Eind september 2006 bestond het verkoopnetwerk van Delhaize Groep uit 2.676 winkels. De groep stelde 136.000 mensen te werk in 2005.

* Bron: AC Nielsen

Persinformatie
Catherine Alexandre
Senior Vice President Marketing and Communication
Tel. 02/412 82 57
calexandre@delhaize.be

Katrien Verbeke
Communication Specialist
Tel. 02/412 82 39
kverbeke@delhaize.be