Relaties tussen verschillende stoornissen bij dyslexie bestudeerd
Datum: 23 november 2006
Het proefschrift van Maria Luisa Lorusso richt zich op de oorzaken van
leesstoornissen bij kinderen: ontwikkelingsdyslexie. Ze onderzocht de
relaties en interacties tussen de verschillende tekorten die met
ontwikkelingsdyslexie samenhangen, met name tekorten in visuele en
auditieve perceptie, aandacht, geheugen, en uitwisseling en integratie
van informatie tussen de hersenhelften. Van deze functies bepaalde
Lorusso welke onderliggende tekorten er zijn en welke bijdrage die
tekorten afzonderlijk hebben aan de leesstoornis. Met dit gereedschap
in handen kon ze een nieuw interventieprogramma voor dyslexie,
Bakker's Visuele Hemispheer-Specifieke Stimulatie programma,
vergelijken met een conventioneel interventieprogramma, en de gunstige
effecten van het nieuwe programma beter verklaren.
M.L. Lorusso (Milaan, Italië, 1963) studeerde psychologie aan de
universiteit van Padua, Italië en clinical linguistics aan de RUG. Zij
verrichtte haar promotieonderzoek bij het Wetenschappelijk Instituut
E. Medea, waar zij hoofd is van de afdeling Cognitieve Psychologie en
Neuropsychologie. Zij houdt zich bezig met diagnostiek en behandeling
van ontwikkelingsdyslexie vanuit een neuropsychologisch perspectief.
/ML
Datum en tijd
23 november 2006, 14.45 uur
Promovendus
mw. M.L. Lorusso
Proefschrift
Neuropsychological factors in the rehabilitation of development
dyslexia
Promotor
prof.dr. J.M. Bouma
Faculteit
gedrags en maatschappijwetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Informatie
mw. M.L. Lorusso, tel. 0039 031-877592, e-mail:
mluisa.lorusso@gmail.com
Rijksuniversiteit Groningen