Rijksuniversiteit Groningen

Relaties tussen verschillende stoornissen bij dyslexie bestudeerd

Datum: 23 november 2006

Het proefschrift van Maria Luisa Lorusso richt zich op de oorzaken van leesstoornissen bij kinderen: ontwikkelingsdyslexie. Ze onderzocht de relaties en interacties tussen de verschillende tekorten die met ontwikkelingsdyslexie samenhangen, met name tekorten in visuele en auditieve perceptie, aandacht, geheugen, en uitwisseling en integratie van informatie tussen de hersenhelften. Van deze functies bepaalde Lorusso welke onderliggende tekorten er zijn en welke bijdrage die tekorten afzonderlijk hebben aan de leesstoornis. Met dit gereedschap in handen kon ze een nieuw interventieprogramma voor dyslexie, Bakker's Visuele Hemispheer-Specifieke Stimulatie programma, vergelijken met een conventioneel interventieprogramma, en de gunstige effecten van het nieuwe programma beter verklaren.

M.L. Lorusso (Milaan, Italië, 1963) studeerde psychologie aan de universiteit van Padua, Italië en clinical linguistics aan de RUG. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij het Wetenschappelijk Instituut E. Medea, waar zij hoofd is van de afdeling Cognitieve Psychologie en Neuropsychologie. Zij houdt zich bezig met diagnostiek en behandeling van ontwikkelingsdyslexie vanuit een neuropsychologisch perspectief. /ML

Datum en tijd

23 november 2006, 14.45 uur

Promovendus

mw. M.L. Lorusso

Proefschrift

Neuropsychological factors in the rehabilitation of development dyslexia

Promotor

prof.dr. J.M. Bouma

Faculteit

gedrags en maatschappijwetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Informatie

mw. M.L. Lorusso, tel. 0039 031-877592, e-mail: mluisa.lorusso@gmail.com