Intermediair: hoogopgeleiden voeren druk op werkgever op
Creative venue
Werkgevers moeten geld, tijd én werkkwaliteit bieden om hoger opgeleiden volgend
jaar te boeien
Aantrekkende arbeidsmarkt stelt harde voorwaarden aan bedrijfsleven en overheid
Dat de arbeidsmarkt volgend jaar verder aantrekt is bekend. Intermediair legde ruim 6000
hoogopgeleide HBO'ers en WO'ers stellingen voor die donderdag gepresenteerd worden op het
jaarlijkse Intermediair Arbeidsmarkt Event. Ook wordt bekend wie de meest favoriete
werkgever is van Nederland bij mannen, vrouwen en allochtonen. Vrijwel alle grote
werkgevers in Nederland geven 'acte de presence'. Vooral om te kunnen begrijpen wat de
belangrijkste doelen zijn van hoger opgeleiden, hoe arbeidsvoorwaarden worden
gewaardeerd, hoe je als werkgever mensen nog kunt verleiden en wat het belang is van
corporate imago. Met een gericht doel: mensen werven en binden. Er gaan volgend jaar meer
mensen weg, er treedt meer vervanging op en er is meer uitbreiding. Goed nieuws voor
hoogopgeleiden (vooral als je van 'druk' houdt). Slechter nieuws echter voor werkgevers:
hoger opgeleiden zien werk vooral als middel.
Haarlem, 22 november 2006 - Voor hoogopgeleiden is werk vooral een middel om persoonlijke
doelen te halen. De komende jaren staan bij hen in het teken van individuele groei,
relevantie, leiding geven, tijd voor jezelf, geborgenheid en bezit. Er wordt wel
structureel overgewerkt - gemiddeld 4 uur per week - terwijl men juist minder zou willen
werken dan nu het geval is. Ambities op het gebied van opleiding (postdoctoraal,
kopstudies) worden minder, ook platte ambities als 'binnen zijn' of een dure auto rijden
verdwijnen naar de achtergrond. Voor eigen ondernemerschap, werken in het buitenland of
een wereldreis maken is maar weinig animo. Daarentegen staan intellectueel groeien, een
eigen gezin hebben, leiding geven en een eigen huis bezitten hoog op het persoonlijke
verlanglijstje. De ambitie van vrije tijd is vooral de eerste vijf jaar minder, maar
neemt daarna fors aan belang toe. Een creatieve topprestatie leveren is vooral voor
35+ers een issue. De ambities om meer geld te verdienen is sterker bij mannen dan bij
vrouwen, maar neemt met de tijd af.
Onderzoeksbureau Interview-NSS deed in opdracht van Intermediair onderzoek onder ruim 6000
hoger opgeleiden in Nederland en legde diverse stellingen voor om meer inzicht te krijgen
in de bewegingen (push en pull effecten) op de arbeidsmarkt. Naast individuele doelen van
hoger opgeleiden werd ook gekeken naar het belang en nut van arbeidsvoorwaarden en imago.
Doelen in het leven
Vooral WO-'ers willen intellectueel groeien (64%). Het hebben van een gezin wordt vaker
door vrouwen genoemd (46%) dan door mannen (35%) en is vooral een ambitie de eerste 5
jaar van de carrière. De wens van meer vrije tijd manifesteert zich nadrukkelijker
pas na 5 jaar werkervaring (34%). Leiding geven is een homogene wens die zich bij mannen
(34%) sterker uit dan bij vrouwen (21%). Verrassend genoeg scoort het leveren van een
maatschappelijke bijdrage relatief laag (19%).
Arbeidsvoorwaarden
54% van de ondervraagden denkt straks meer te gaan verdienen dan 45.000 euro. Slechts 8%
denkt binnen afzienbare tijd minder dan 30.000 euro te verdienen. Hoger opgeleiden willen
vooral de arbeidsvoorwaarden vertaald zien naar geld 'met zekerheid' ofwel
tegemoetkomingen voor ziektekosten, trainingen/ cursussen en pensioenkosten (meer dan 40%
van de ondervraagden); kinderopvang (39%), ouderschap (27%), garantiebonus (20%). Relatief
minder belangrijk zijn bijdragen in woonlasten (9%), studieschuld (9%) of een zogenaamde
'teken' bonus (2%). Maar ook wordt geld 'met risico'vaak genoemd als belangrijk:
winstdeling (34%); prestatiebonus (27%); aandelen/ opties (12%). Van de hoog opgeleiden
zegt 49% verder dat tijd in de vorm van extra vakantiedagen van belang is of het
zogenaamde 'geld voor tijd' in de vorm van uitbetaalde overuren (28%).
Verleiden van werknemers (pull factoren)
Waar kijken mensen naar, waar letten ze op? Wat verleidt ze tot een oriëntatie of een
gesprek? Welke sterke punten moeten werkgevers vooral benadrukken bij personeelswerving of
het binden van de eigen medewerkers? Interview-NSS concludeert dat de balans
werk/privé als zeer belangrijk wordt genoemd (47%) gevolgd door de kwaliteit van
het werk (afwisselend, doorgroeimogelijkheden, zelfstandigheid, cultuur, inspirerende
collega's, interessante functies, tijd). 35% van de respondenten vindt primaire en
secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk. Laag scoren maatschappelijke relevantie (9%),
maatschappelijke betrokkenheid (8%) en het imago (5%) van werk en bedrijf.
Het belang van imago
Imago is vooral een kwestie van lange adem. Dat is vooral terug te zien in de genomineerde
bedrijven van meest favoriete werkgevers. In de top vijf wordt stuivertje gewisseld door
grote bedrijven als Philips, Unilever, Rabobank en Shell. Toch neemt de dynamiek en
interactie toe door 'word of mouth' aspecten. Nog steeds zegt ruim 90% dat interessante
functies en primaire arbeidsvoorwaarden in hun ogen het imago bepalen. Ruim 80% noemt een
aansprekende bedrijfscultuur, goede secundaire arbeidsvoorwaarden en goede
doorgroeimogelijkheden. Aansprekende producten wordt door precies 80% genoemd.
Loopbaanbegeleiding noemt zo'n 70% van de ondervraagden als een imago bepaler.
Een resumé van de onderzoeksbevindingen zoals deze wordt gepresenteerd op het
Intermediair Arbeidsmarkt Event op donderdag 23 november, is beschikbaar vanaf 24
november 2006.