Verbondsvoorzitter Niek Hoek over transparantie
Verbond van verzekeraars
Voorzitter Niek Hoek van het Verbond van Verzekeraars:
'Transparantie en vertrouwen zijn basis voor succes'
Voorzitter Niek Hoek van het Verbond van Verzekeraars heeft zijn achterban vandaag tijdens
het congres EYe on Insurance van Ernst&Young opgeroepen tot transparantie en openheid.
'Zonder transparantie kan er geen vertrouwen zijn en zonder vertrouwen is er geen markt,'
was Hoeks boodschap bij de opening van de bijeenkomst in Amsterdam.
'Verzekeringen draaien om vertrouwen. Vertrouwen in een vangnet voor onzekere situaties en
het vertrouwen dat je van je verzekeraar op aan kunt,' stelde Hoek. In een samenleving
waarin de overheid steeds meer sociale zekerheden overdraagt aan de markt wordt de klant
steeds kritischer. Hoek daagt de verzekeringsbranche dan ook uit om klanten een optimale
dienstverlening en informatievoorziening te bieden.
De verzekeringsbranche heeft daar volgens Hoek met de Gedragscode Verzekeringen ook al een
uitstekende basis voor gelegd. In de code worden ethiek en moraliteit gekoppeld aan
praktische en duidelijke gedragsregels. Maar ook met andere regelingen zoals de
onafhankelijke Ombudsman Verzekeringen en de klachtenregeling, laat de
verzekeringsbranche zien kritisch naar zichzelf te kijken en verbetering na te streven.
Ook met de instelling van de commissie De Ruiter neemt de verzekeringsbranche zijn eigen
verantwoordelijkheid, in dit geval specifiek voor beleggingsverzekeringen. Hoek schetste
in zijn toespraak de gespannen verhouding die per definitie bestaat tussen beleggen en
verzekeren. 'Beleggen herbergt altijd risico's, terwijl verzekeringen zekerheid bieden.
Daardoor zijn beleggingsverzekeringen complexe producten, die worden begeleid door een
intensief adviestraject. Daar hangt nu eenmaal een prijskaartje aan,' nuanceerde Hoek de
mediaberichten van de afgelopen weken.
Hoek acht het waarschijnlijk dat de aanbevelingen van de commissie De Ruiter tot een heel
andere manier van werken rondom beleggingsverzekeringen zullen leiden. Daarbij bracht hij
de toehoorders ook de maatregelen in herinnering die de branche de afgelopen jaren zelf al
heeft genomen om de informatievoorziening rond beleggingsverzekeringen te verbeteren. De
Code Rendement en Risico en de Financiële Bijsluiter zijn daarvan de meest bekende
voorbeelden. Maar verbetering van inzicht is wat Hoek betreft een doorlopend proces, waar
het Verbond van Verzekeraars zich blijvend voor inzet.
Transparantie moet wat Hoek betreft dan ook niet alleen gelden voor
beleggingsverzekeringen, maar voor alle producten en diensten. De concurrentie op de
verzekeringsmarkt neemt fors toe, evenals de vraag naar nieuwe verzekeringsproducten.
'Het belang van de klant moet de leidraad zijn bij alles wat we doen. Dat is onze
business en daarmee verdienen we ons geld. Daarbij hoort transparantie, zodat de klant
precies weet waar hij aan toe is,' besloot Hoek vanmorgen zijn betoog.
Noot voor de redactie,