KNWV

Nieuwsbericht Zeilen

22-11-2006

Team van Oord breekt record rondom The World

Volvox Extreme around the World Challenge eindigt met gebroken mast

Op zondag 19 november 2006 brak Team Van Oord uit Nederland het bestaande record rondom The World in Dubai met zestien minuten. Peter de Ridder (Checkmate), Hendrik Jan de Ridder, Roeland Franssens en Mark van Gelderen hadden een uur en 42 minuten nodig om de kunstmatige archipel met eilanden in de vorm van de continenten te ronden. Van Oord realiseert dit project vier kilometer uit de kust van Dubai. De Volvo Extreme 40 catamaran zeilde bij matige condities, dus wisten de Nederlanders dat het sneller kon. Toen de wind de volgende dag toenam, besloten ze opnieuw een recordpoging te ondernemen. Team Van Oord pushte de boot hard, stevende op een snellere tijd af, maar ging met het zicht op de finish om. De carbonmast stak in de zeebodem en brak na ruim een half uur.

De zogenaamde Volvox Extreme around the World Challenge startte zondag met twaalf knopen wind. Na de lunch verliet Team Van Oord de Jebel Ali Sailing Club. Deze zeilvereniging ligt naast de Palm Jumeirah en aan de overzijde van de Dubai International Marine Club, van waaruit Team Alinghi de komende twee maanden traint. De lucht was helder en de zee redelijk rustig. Peter de Ridder, Managing Director van Oord en schipper van de Checkmate, nam het roer van de VX 40 om twintig mijl rondom zijn eigen project te varen. De Ridder: Dit idee ontstond als een grap tijdens een stopover van de Volvo Ocean Race, maar we hebben het toch voor elkaar gekregen. The World meet zeven bij negen
kilometer en is omringd door een 25 kilometer lange golfbreker. Een lokaal F18-team zette eerder al het record op 1 uur en 58 minuten. Dat was dus de richttijd voor het viertal, maar de wind nam gedurende de omzeiling af. De Ridder: Tegen het einde hadden we nog maar acht tot negen knopen over, maar gelukkig wisten we toch een snellere tijd te klokken.

Ideale condities
Dubai staat bekend om een matige bries, maar de weersvoorspelling voor maandag was een uitzondering op de regel. De wind zou s middags toenemen tot ongeveer twintig knopen met ongebruikelijke regenbuien. Team Van Oord bereidde zich voor op een ruige tocht rondom de
eilandengroep. Om 13.18.20 uur lokale tijd scheerde de 40-voet carboncat over de startlijn ten zuidoosten van de archipel. Het was inmiddels al bewolkt en de deining bouwde zich snel op. De
Nederlanders zetten vliegend op één romp de jacht op een recordtijd in. Na het noordelijke puntje van The World namen de wind en de snelheid toe. Aan de wind liep de VX 40 twaalf tot zestien knopen en onder spi twintig. Roeland Franssens: Ik dacht al een derde poging er direct achteraan, want die condities krijg je in Dubai nooit meer. De genaker ging omhoog voor de laatste twee rakken naar de finish. De Ridder: Ik denk dat we de eindstreep makkelijk binnen een uur en 25 minuten hadden kunnen halen. Maar bij de allerlaatste gijp ging het toch nog mis, slechts een paar minuten van de finish verwijderd. De Ridder: Ik stuurde te hard in, waardoor we direct oploefden nadat het grootzeil over kwam. Er was geen houden aan. Ik was te gretig. De catamaran sloeg om met alleen Mark van Gelderen op de loefromp. Nadat de mast het water raakte, zakte die vrij snel daarna naar de zeebodem. Op dat moment trok er een zware bui met flinke vlagen over, wat alles nog onwerkelijker maakte. Zeker omdat dit sinds februari niet meer in Dubai was voorgekomen.

Gered door eigen materiaal en medewerkers
De eerste reddingspoging mislukte. De walploeg aan boord van de volgboot probeerde tevergeefs de VX 40 overeind te zetten. De druk op de mast werd heviger en uiteindelijk brak die rond 15.15 uur in de onderste helft. Daarop nam de walploeg contact op met het lokale Van Oord-kantoor. Er werden drie sleepboten gestuurd en het was de Nikki die de onfortuinlijke zeilers en hun cat bij ondergaande zon naar de Palm bracht. Hendrik Jan de Ridder, Peter de Ridders neef, werkt voor Van Oord en is verantwoordelijk voor de aanleg van de Palm-stranden. Hij kwam dus terecht op zijn eigen strand, omringd door tientallen Indische arbeiders. Onder grote belangstelling werd de VX 40 van Team Van Oord geborgen. Daarvoor werden personeel, bulldozers, werklampen en een hijskraan ingezet. Na afloop zei Peter de Ridder krachtig: We gaan dit zeker overdoen. Ik laat het er niet bij zitten.

Over The World
The World is een archipel van driehonderd eilanden in de vorm van de continenten. Van Oord realiseert dit project vier kilometer uit de kust van Dubai. Het geheel heeft een omvang van zeven bij negen kilometer en is omringd door een 25 kilometer lange golfbreker om het achterland te beschermen tegen de Shamal stormen. In totaal is er 325 miljoen kubieke meter zeezand gewonnen voor de vormgeving van de eilanden en 32 miljoen ton stenen gestort voor de constructie van de golfbreker.

Van Oord projecten in het Midden Oosten
Met meer dan veertig jaar ervaring in het Midden Oosten, heeft Van Oord in deze regio zijn naam gevestigd met unieke projecten. Zo ontwikkelde het Nederlandse bedrijf de Jubail haven in Saudi-Arabië en zorgde het voor de landaanwinning van Palm Jumeirah en het ontwerpen en bouwen van de aangrenzende logo-eilanden. Op dit moment werkt Van Oord met dezelfde inzet aan The World, North Bahrain New Town, de Sohar industrial port in Oman en Palm Deira, dat met meer dan 1 miljard kubieke meter zand het grootste landaanwinningwerk ter wereld.

Over Van Oord
Van Oord is een waterbouwer van wereldformaat. Dag in dag uit werken de medewerkers wereldwijd aan bagger- en waterbouwkundige projecten. Zo bouwen ze al meer dan een eeuw mee aan de infrastructuur van morgen.

Foto's van: Diana Bogaards

Internetadres: www.vanoord.com
E-mailadres:yvonne.vlek@watersportverbond.nl