Raadsinformatiebrief Besluit en Verstrekkingenboek WMO-voorzieningen
Gemeente Amersfoort
RAADSINFORMATIEBRIEF NUMMER 131
Van : Burgemeester en Wethouders Reg.nr. : 2253054
Aan : gemeenteraad Datum : 16 november
2006
Portefeuillehouder : Wethouder H. van Daalen
TITEL
Besluit en Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen
KENNISNEMEN VAN
· De hoofdlijnen van het Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen en de uitvoering
van het persoonsgebonden budget en de eigen bijdrage voor deze voorzieningen, zoals opgenomen
in het Besluit individuele WMO-voorzieningen.
· De manier waarop wij de inspraak over deze stukken willen organiseren.
AANLEIDING
Op 19 september jl. heeft u de Verordening individuele WMO-voorzieningen vastgesteld. Deze
verordening moest verder worden uitgewerkt in uitvoeringsbesluiten. U heeft op 19 september
besloten dat u gehoord wil worden over de hoofdlijnen daarvan: de uitvoering van het
persoonsgebonden budget, de eigen bijdragen en het verstrekkingenboek. Wij zouden u informeren
over het voorgenomen besluit. Als u binnen de aangegeven termijn niet om agendering voor
bespreking zou vragen, zou het besluit na afloop van de termijn definitief zijn.
Op 14 november jl. hebben wij het Verstrekkingenboek en het Besluit individuele WMO-
voorzieningen besproken. De stukken liggen ter inzage bij de griffie. In tegenstelling tot onze
toezegging op 19 september hebben wij over deze stukken een besluit genomen, geen voorgenomen
besluit. Dat wil niet zeggen dat de stukken definitief zijn en niet meer gewijzigd kunnen worden.
Uiteraard horen wij graag uw reactie op de hoofdlijnen, zoals afgesproken. Als daar aanleiding toe is
passen wij de stukken aan.
Gezien de zeer beperkte tijd voor de implementatie van de uitvoeringsbesluiten door de
uitvoeringsorganisatie, zagen wij ons echter genoodzaakt een iets andere werkwijze te kiezen. Wij
hebben ons deze noodzaak onvoldoende gerealiseerd op 19 september. De achtergrond van de
tijdsdruk lichten wij graag toe.
De Algemene Maatregel van Bestuur over de eigen bijdragen is gepubliceerd op 5 oktober. Deze
AMvB is ten opzichte van eerdere concepten nog gewijzigd. De VNG heeft het model-
verstrekkingenboek gepubliceerd op 27 september jl.. In tegenstelling tot de verordening moest dit
model op veel punten worden aangepast en aangevuld om goed aan te sluiten op het huidige
Amersfoortse WVG-verstrekkingenboek. Voor een efficiënte uitvoeringsorganisatie is het bovendien
belangrijk dat de beleidsstukken van de verschillende gemeenten waarvoor het Gewest Eemland werkt
zo veel mogelijk dezelfde format volgen. Ambtelijk is de format daarom afgestemd met de
regiogemeenten.
Door deze planning konden wij de stukken niet eerder behandelen dan 14 november jl. Als wij op 14
november een voorlopig besluit hadden genomen en een termijn hadden ingesteld waarbinnen u kon
aangeven of u de stukken wilde agenderen, was er voor het Gewest Eemland een zeer korte
implementatietijd overgebleven. Zeker als de stukken geagendeerd zouden worden. Wij hebben er
daarom voor gekozen een besluit te nemen en u te vragen de stukken te agenderen voor bespreking.
Inlichtingen bij: Arieke van Andel, WSO/MO, (033) 469 42 73
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
Wij hebben het Gewest Eemland geïnformeerd over onze besluiten en toegelicht dat deze nog
gewijzigd kunnen worden naar aanleiding van bespreking met de raad. Het voordeel van deze
werkwijze is dat het Gewest nu kan starten met de implementatie en straks alleen nog eventuele
wijzigingen hoeft te verwerken. Wij vinden dit een passender werkwijze dan het Gewest vragen een
voorgenomen besluit te implementeren. Wij hopen dat u hiervoor begrip kunt opbrengen en in de
Ronde voor 28 november ruimte reserveert voor bespreking van dit onderwerp.
KERNBOODSCHAP
Hoofdlijnen
De hoofdlijnen betreffen ons inziens:
1. Verstrekkingenboek
De hoofdlijn van het verstrekkingenboek is de naadloze overgang, die aan de orde is geweest bij de
peiling over de WMO op 20 juni en bij de bespreking van de Verordening op 5 en 19 september. Het
Verstrekkingenboek is een samenvoeging van de modelbeleidsregels van de VNG en ons huidige
WVG-verstrekkingenboek.
In het verstrekkingenboek zijn dezelfde WVG-voorzieningen en toekenningscriteria opgenomen als in
het huidige WVG-verstrekkingenboek. Uiteraard is de formulering aangepast aan de WMO. Zo is het
WVG-begrip `handicap' vervangen door het WMO-begrip `beperking'.
Voor hulp in het huishouden zijn de peilpunten van 20 juni uitgewerkt:
· De bestaande indicatieprotocollen (International Classification of Functions, het Werkdocument
Gebruikelijke Zorg en het Protocol Indicatiestelling Huishoudelijke Zorg) handhaven (hoofdstuk 2
en bijlage 3 verstrekkingenboek).
· De zorgcategorieën uit het modelbestek van de VNG overnemen (artikel 2.1 verstrekkingenboek):
- alleen schoonmaakwerkzaamheden
- schoonmaakwerkzaamheden met andere lichte ondersteuning in de huishouding
- schoonmaakwerkzaamheden met ondersteuning binnen de ontregelde huishouding
· Het compensatiebeginsel vormgeven door de bestaande protocollen te handhaven (hoofdstuk 2 en
bijlage 3 verstrekkingenboek).
Ook bevat het verstrekkingenboek een uitwerking van het landelijk vastgestelde overgangsrecht voor
de huidige cliënten met een AWBZ-indicatie voor hulp in het huishouden.
2. Eigen bijdragen
De hoofdlijn voor de eigen bijdrage wordt bepaald door:
· de naadloze overgang
· de Algemene Maatregel van Bestuur van de rijksoverheid over eigen bijdragen
· het peilpunt van 20 juni: een inkomensgerelateerde eigen bijdrageregeling ontwikkelen voor 1
januari 2007.
naadloze overgang
De naadloze overgang houdt voor WVG-voorzieningen in dat er geen eigen bijdrage wordt geheven,
aangezien dat nu ook niet het geval is. Alleen de individuele tegemoetkoming voor vervoer wordt
boven een bepaald inkomen niet toegekend, zoals ook nu het geval is (artikel 2.2 besluit).
Voor hulp in het huishouden houdt een naadloze overgang in dat er wel een eigen bijdrage wordt
geheven, omdat dat nu ook binnen de AWBZ het geval is. Op het budget dat het rijk uitkeert aan de
gemeente voor de uitvoering van deze taak is deze eigen bijdrage in mindering gebracht. Dit betreft een
bedrag van ongeveer 2 miljoen.
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
AMvB / inkomensgerelateerde eigen bijdrage
Voor de eigen bijdragen binnen de WMO is recent een Algemene maatregel van bestuur vastgesteld,
gebaseerd op de huidige AWBZ-regeling. In de AMvB ligt vast welke maximale eigen bijdrage geïnd
kan worden per inkomensgroep, voor WMO- en AWBZ-voorzieningen gezamenlijk. De maximale
eigen bijdrage wordt berekend op basis van het inkomen. Eigen bijdragen voor de verschillende
inkomensgroepen moeten altijd in gelijke mate worden gewijzigd. Als de bijdrage voor de ene
inkomensgroep hoger of lager wordt, veranderen de andere inkomensgroepen mee. Binnen de gestelde
grenzen kan de gemeente eigen beleid voeren.
De AMvB wijkt op een aantal punten af van de huidige AWBZ-regels voor eigen bijdragen (zie bijlage
1). Wij hebben de eigen bijdrageregeling voor hulp in het huishouden in het Besluit zo geformuleerd dat
de AMvB wordt gevolgd (artikel 2.1 besluit). Ons inziens zijn wij daarmee zo dicht mogelijk bij het
principe van de naadloze overgang gebleven. Uiteraard willen wij de gevolgen van deze regeling goed
monitoren.
Het volgen van de AMvB heeft voor de inkomens tot 20.000,--, zeker 64% van de cliënten, geen
nadelig effect. Hun eigen bijdrage blijft gelijk of gaat omlaag. Voor de hogere inkomens valt de eigen
bijdrage hoger uit. Het verschil met de huidige situatie is kleiner bij een groter aantal uren hulp. Door
de AMvB te volgen blijft het financiële risico voor de gemeente beperkt.
Geen eigen bijdrage heffen is ons inziens geen optie, gezien het financieringstekort van 2 miljoen dat
dit oplevert. Een groot deel van de huidige cliënten valt onder de lagere inkomensgroepen, voor wie de
eigen bijdrage gelijk blijft of omlaag gaat als de AMvB wordt gevolgd. Wij verwachten daardoor een
lager bedrag aan eigen bijdragen te ontvangen dan nu binnen de AWBZ wordt geïnd. De gemeente kan
besluiten gebruik te maken van de beleidsvrijheid en lagere eigen bijdragen vaststellen. Dit leidt tot een
groter financieringstekort dan het volgen van de AMvB. De exacte omvang is niet te berekenen. Door de
verschillende uitgangspunten en categorieën in de AWBZ- en de WMO-regeling is de situatie volgend
jaar niet goed af te leiden uit de huidige cijfers.
Door de uitgangspunten in de AMvB is het niet mogelijk om te voorkomen dat eigen bijdragen omhoog
gaan voor de hogere inkomens. Er kan alleen een keus worden gemaakt bij welk inkomen de eigen
bijdragen omhoog gaan ten opzichte van de AWBZ. Ook een lagere eigen bijdrage innen dan het
maximum in de AMvB leidt dus voor hoge inkomens tot een hogere eigen bijdrage dan nu. Het betreft
alleen een kleinere groep mensen dan wanneer de AMvB wordt gevolgd. Voor het merendeel van de
cliënten gaat bij deze optie de eigen bijdrage fors omlaag. Dit zou leiden tot een financieringsprobleem
voor de gemeente.
In de bijlage vindt u rekenvoorbeelden van de eigen bijdragen. Voorbeeld 1 en 2 zijn van toepassing als
de AMvB wordt gevolgd. Voorbeeld 3 en 4 zijn een voorbeeld van een lagere eigen bijdrage dan in de
AMvB is opgenomen.
3. Persoonsgebonden budget
De hoofdlijn van de regeling van het persoonsgebonden budget in het Besluit is bepaald door:
· de verplichte keuzemogelijkheid in de wet, tenzij er sprake is van overwegende bezwaren (artikel
1.1 lid 2 besluit).
· het principe van een persoonsgebonden budget met de tegenwaarde van een voorziening in natura.
· de peilpunten van 20 juni:
- Voor de bepaling van de hoogte van het PGB aan te sluiten bij landelijke richtlijnen.
- De ondersteuning van PGB-houders vorm te even door "hulp bij de afweging om te kiezen
voor een PGB". (dit is niet opgenomen in het Besluit, het is onderdeel van werkafspraken met
de uitvoeringsorganisatie. Daarnaast sluiten wij met de Sociale Verzekeringsbank een
overeenkomst voor ondersteuning van PGB-houders, als onderdeel van de naadloze
overgang.)
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
- Geen nadere kwaliteitseisen te stellen aan met een PGB in te kopen producten/diensten
(artikel 1.3 en 1.4 besluit).
- PGB-houders steekproefsgewijs te controleren.(artikel 1.3 lid 1 besluit)
- Twee uitsluitingsgronden te hanteren voor toekenning van een PGB:
o Mensen die beperkingen hebben van dien aard dat niet verantwoord met een
persoonsgebonden budget omgegaan kan worden, zoals bepaalde vormen van psychiatrische
problematiek, verslavingsproblematiek, dementie en/of verstandelijke beperkingen.
Wanneer deze mensen zich wettelijk laten vertegenwoordigen, valt de uitsluitingsgrond
weg.
o Cliënten die eerder misbruik hebben gemaakt van een persoonsgebonden budget of dit
onverantwoord hebben gebruikt. (aritkel 1.1 lid 2 b en c besluit. Lid a komt voort uit de
Verordening)
Voor de bepaling van de hoogte van het persoonsgebonden budget voor hulp in het huishouden
hebben wij de huidige landelijke berekening gevolgd: 75% van de kosten van verstrekking van hulp in
natura door een thuiszorgorganisatie. Dit percentage wordt beschouwd als de kosten de
daadwerkelijke hulp, zonder overheadkosten. (artikel 3.1 besluit)
Voor de berekening van een PGB voor hulpmiddelen bestaan geen landelijke richtlijnen. Wij gaan uit
van de kosten die wij zouden betalen aan onze gecontracteerde leveranciers. Daarbij houden wij wel
rekening met door ons bedongen kortingen. Voor woningaanpassingen hanteren wij voor
standaardvoorzieningen standaardbedragen. Voor complexere of duurdere voorzieningen wordt het
PGB berekend op basis van meerdere offertes. De overige bedragen in het Besluit zijn afkomstig uit
het huidige WVG-verstrekkingenboek (hoofdstuk 4, 5, 6 besluit)
In de B&W-nota bij het Verstrekkingenboek en het Besluit vindt u een verdere toelichting op de
uitwerking van de hoofdlijnen.
Inpsraak
Bij de inspraak over de verordening hebben verschillende insprekers gevraagd ook inspraak te
organiseren over de uitvoeringsbesluiten. Dit is toegezegd aan u en aan de insprekers. Daarbij is gezegd
dat de reguliere procedure vanwege de tijdsdruk mogelijk niet gevolgd kan worden.
Inspraak werkt het beste als duidelijk is waarover inspraak mogelijk is. Ook moet er ruimte zijn om op
basis van inspraakreacties regelgeving aan te passen.
Ons inziens leent vooral de werkwijze bij de uitkering en controle van persoonsgebonden budgetten zich
nog voor inspraak. Daarnaast kunnen opmerkingen over de formulering van artikelen worden gemaakt,
als wijziging niet leidt tot inhoudelijke wijziging van uitgangspunten.
Veel uitgangspunten voor de uitvoeringsbesluiten liggen vast. Met het uitgangspunt om zoveel mogelijk
aan te sluiten bij het huidige beleid en de huidige voorwaarden, zijn het voorzieningenpakket en de
voorwaarden voor verstrekking in feite niet meer voor discussie vatbaar. Pas als het nieuwe beleidskader
of nieuwe jurisprudentie in 2007 daar aanleiding toe geven liggen wijzigingen voor de hand. De
hoofdlijnen liggen bovendien vast in de verordening, waarover inspraak heeft plaatsgevonden. Ook voor
de eigen bijdrageregeling is vastgesteld dat zoveel mogelijk wordt aangesloten bij het huidige beleid. De
berekening van het persoonsgebonden budget volgt uit de kosten van de naturaverstrekking.
De implementatietijd tot 1 januari is zeer beperkt. Voor de uitvoeringsorganisaties is het belangrijk om
zo snel mogelijk te weten welke regels ze moeten uitvoeren. Wij stellen daarom voor de
uitvoeringsorganisatie te vragen de uitvoeringsbesluiten te implementeren en tegelijkertijd de
inspraakprocedure te starten. In de procedure maken wij duidelijk waar de inspraak over kan gaan. Als
de inspraak leidt tot wijziging van de regelgeving, worden deze wijzigingen verwerkt. De
uitvoeringsorganisatie wordt vervolgens gevraagd de wijzigingen zo snel mogelijk te implementeren.
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
Gezien de beperkte reikwijdte van de inspraak stellen wij voor een vergelijkbare werkwijze te volgen als
bij de verordening:
· Toezending aan de adviesraden en de insprekers bij de verordening
· Ter inzage leggen van stukken bij de informatiewinkel
· Publicatie via de Stadsberichten en op internet
Voor de ontwikkeling van het beleidskader wordt de actieve en veelzijdigere manier van
burgerparticipatie ontwikkeld waar u om heeft gevraagd.
Wij willen in verband met de feestdagen ruim tijd nemen voor de inspraak: december 2006 tot en met 15
februari 2007.
CONSEQUENTIES
Met deze hoofdlijnen geven wij zo goed mogelijk vorm aan de naadloze overgang. De consequenties
voor burgers zijn ons inziens zo beperkt mogelijk.
BETROKKEN PARTIJEN
Huidige cliënten en toekomstige aanvragers van individuele WMO-voorzieningen, Gewest Eemland,
het zorgkantoor voor overgangscliënten, de gecontracteerde leveranciers van hulp in het huishouden
(Amant, TSN, Verian), de huidige leveranciers voor WVG-hulpmiddelen (Meyra, Welzorg), Centrum
Indicatiestelling Zorg.
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. P.J. Buijtels A. van Vliet-Kuiper
Bijlagen
- verschillen eigen bijdrageregeling AWBZ en AMvB voor de WMO
-rekenvoorbeelden eigen bijdrage
Ter inzage bij de griffie:
- B&W-nota Verstrekkingenboek en Besluit individuele WMO-voorzieningen
- Verstrekkingenboek individuele WMO-voorzieningen
- Besluit individuele WMO-voorzieningen
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
Bijlage 1 : Eigen bijdragen binnen AWBZ en WMO
Eigen bijdragen onder de AWBZ
· De bijdrage voor zorg bedraagt maximaal 12,-- per uur.
· De eigen bijdrage bedraagt maximaal 6.867,-- per jaar.
· De verzekerden zijn per vier weken als bijdrage niet meer verschuldigd dan een dertiende van 15%
van de bijdrageplichtig inkomen, verminderd met 114,20 met dien verstande dat ten minste
16,40 en ten hoogste 544,20 is verschuldigd.
Uitgangspunten eigen bijdrage WMO 2007
Voor de minima is een maximale eigen bijdrage vastgesteld van:
Burgerlijke staat Leeftijd Bedrag per jaar Bedrag per 4 weken (bedrag per jaar/13)
Alleenstaand 65- 215,80 16,60
Alleenstaand 65+ 215,80 16,60
Meerpersoons 65- 309,40 23,80
Meerpersoons 65+ 309,40 23,80
Bij een hoger inkomen worden deze vaste bedragen als volgt verhoogd:
Burgerlijke staat Leeftijd Bedrag per jaar Bedrag per periode
Alleenstaand 65- +15% van inkomen hoger dan 16.137 vorig bedrag gedeeld door
13
Alleenstaand 65+ +15% van inkomen hoger dan 14.162 vorig bedrag gedeeld door
13
Meerpersoons 65- +15% van inkomen hoger dan 20.810 vorig bedrag gedeeld door
13
Meerpersoons 65+ +15% van inkomen hoger dan 19.837 vorig bedrag gedeeld door
13
Er wordt nooit meer betaald dan de werkelijke kostprijs van de hulp. De eigen bijdrage wordt
berekend voor WMO en AWBZ gezamenlijk. De eigen bijdrage voor de WMO gaat vóór de eigen
bijdrage voor AWBZ-voorzieningen.
Belangrijkste verschillen tussen eigen bijdrage WMO en AWBZ
1. De WMO maakt in tegenstelling tot de AWBZ voor de bepaling van de hoogte van de eigen
bijdrage een onderscheid tussen ongehuwden en gehuwden en tussen 65- en 65+.
2. De AWBZ kent een hogere eigen bijdrage bij meerpersoonshuishoudens. Dit kan oplopen tot
687,--. In de AMvB voor de WMO betreft dit 309,40.
3. Bij een alleenstaande 65- start onder de AWBZ de inkomensafhankelijke bijdrage bij 105%
van het minimuminkomen.
4. De eigen bijdrage is onder de AWBZ gemaximaliseerd op 6.867,-- per jaar. Onder de WMO
bedraagt de eigen bijdrage maximaal de kostprijs van de voorziening waarvan gebruik wordt
gemaakt.
5. Bij de AWBZ werd uitgegaan van een maximale kostprijs van de zorg van 12,-- per uur.
Onder de WMO wordt uitgegaan van de reële kosten, een bedrag tussen de 14,-- en 35,--
per uur.
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
6. In de AWBZ hoefde de thuiswonende partner geen eigen bijdrage voor zorg te betalen,
wanneer de partner de in een AWBZ-instelling verbleef een eigen bijdrage voor intramurale
AWBZ-zorg verschuldigd was. Deze regel vervalt in de WMO.
7. De eigen bijdrage wordt berekend voor AWBZ-zorg en WMO-voorzieningen samen
(anticumulatie regeling).
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
Bijlage 2: Rekenvoorbeelden eigen bijdragen
In deze rekenvoorbeelden is gewerkt met de gemiddelde kostprijs van hulp bij het huishouden. In
werkelijkheid zijn er drie categorieën hulp die in prijs variëren van 15,-- tot 23,-- per uur.
Rekenvoorbeeld 1: eigen bijdragen volgens AMvB bij 3 uur hulp
A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar
15%
16,60
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
10.000 (min) 213 216
15.000 375 216
18.000 825 495
20.000 1.125 795
25.000 1.872 1.545
27.250 1.872 1.883
30.000 1.872 2.295
35.000 1.872 3.045
36.550 1.872 3.276
B. Ongehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
tot 14.162 213 216
15.000 375 342
18.000 835 792
20.000 1.125 1.092
25.250 1.872 1.879
30.000 1.872 2.592
34.600 1.872 3.276
35.000 1.872 3.276
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
C. Gehuwden tot 65 jaar 15%
23,80
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 309
25.000 1.872 938
31.250 1.872 1.875
35.000 1.872 2.438
40.000 1.872 3.188
40.600 1.872 3.276
50.000 1.872 3.276
D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 334
25.000 1.872 1.084
30.300 1.872 1.879
35.000 1.872 2.584
39.650 1.872 3.276
40.000 1.872 3.276
50.000 1.872 3.276
Rekenvoorbeeld 2: eigen bijdragen volgens AMvB bij 10 uur hulp
A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar
15%
16,60
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
10.000 (min) 213 216
15.000 375 216
18.000 825 495
20.000 1.125 795
25.000 1.875 1.545
27.250 2.213 1.883
30.000 2.625 2.295
35.000 3.375 3.045
36.550 3.608 3.278
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
B. Ongehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
tot 14.162 213 216
15.000 375 342
18.000 835 792
20.000 1.125 1.092
25.250 1.913 1.879
30.000 2.625 2.592
34.600 3.315 3.282
35.000 3.375 3.342
C. Gehuwden tot 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 309
25.000 1.875 938
31.250 2.820 1.875
35.000 3.375 2.438
40.000 4.125 3.188
40.600 4.215 3.278
50.000 5.625 4.688
D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 334
25.000 1.875 1.084
30.300 2.820 1.879
35.000 3.375 2.584
39.650 4.073 3.281
40.000 4.125 3.334
50.000 5.625 4.834
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
Rekenvoorbeeld 3: eigen bijdragen 3 uur hulp bij lager % eigen bijdrage
(10% in plaats van 15%, er kan ook een ander percentage worden gekozen)
A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar 10%
16,60
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
10.000 (min) 213 216
15.000 375 216
18.000 825 402
20.000 1.125 602
25.000 1.872 1.102
27.250 1.872 1.322
30.000 1.872 1.602
35.000 1.872 2.102
36.550 1.872 2.257
B. Ongehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
tot 14.162 213 216
15.000 375 300
18.000 835 600
20.000 1.125 800
25.250 1.872 1.320
30.000 1.872 1.800
34.600 1.872 2.260
35.000 1.872 2.300
C. Gehuwden tot 65 jaar 10%
23,80
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 309
25.000 1.872 728
31.250 1.872 1.353
35.000 1.872 1.728
40.000 1.872 2.228
40.600 1.872 2.289
50.000 1.872 3.228
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 326
25.000 1.872 826
30.300 1.872 1.356
35.000 1.872 1.826
39.650 1.872 2.291
40.000 1.872 2.326
50.000 1.872 3.276
Rekenvoorbeeld 4: eigen bijdragen 10 uur hulp bij lager % eigen bijdrage
(10% in plaats van 15%, er kan ook een ander percentage worden gekozen)
A. Ongehuwden jonger dan 65 jaar 10%
16,60
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
10.000 (min) 213 216
15.000 375 216
18.000 825 402
20.000 1.125 602
25.000 1.875 1.102
27.250 2.213 1.322
30.000 2.625 1.602
35.000 3.375 2.102
36.550 3.608 2.257
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253054
B. Ongehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
tot 14.162 213 216
15.000 375 300
18.000 835 600
20.000 1.125 800
25.250 1.913 1.320
30.000 2.625 1.800
34.600 3.315 2.260
35.000 3.375 2.300
C. Gehuwden tot 65 jaar 10%
23,80
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 309
25.000 1.875 728
31.250 2.820 1.353
35.000 3.375 1.728
40.000 4.125 2.228
40.600 4.215 2.289
50.000 5.625 3.228
D. Groep gehuwden vanaf 65 jaar
Inkomen AWBZ per jaar WMO per jaar
15.000 (+/-min.) 375 309
18.000 825 309
20.000 1.125 326
25.000 1.875 826
30.300 2.820 1.356
35.000 3.375 1.826
39.650 4.073 2.291
40.000 4.125 2.326
50.000 5.625 3.326
---- --
Gemeente Amersfoort
RAADSINFORMATIEBRIEF NUMMER 132
Van : Burgemeester en Wethouders Reg.nr. : 2253377
Aan : gemeenteraad Datum : 16 november
2006
Portefeuillehouder : Wethouders R. Luchtenveld en A. Kruyt
TITEL
Raadsinformatiebrief Voorlopig Ontwerp Eemplein
KENNISNEMEN VAN
De stand van zaken van het ontwerpproces van het Eemplein.
AANLEIDING
Het Eemplein zal een nieuw brandpunt zijn in het Amersfoortse stedelijke leven. Het bijeenbrengen
van culturele en commerciële functies die voor de hele stad van betekenis zijn is hiervoor de basis.
Het plein zal het samenbindende onderdeel van het complex worden: een plek waar mensen komen
om te zijn, te zien en gezien te worden, een plek waar de stad zich presenteert met gezelligheid en met
eigentijds stedenschoon. Een plek, waar de stad evenementen en festivals zal vieren.
De ondertekening van de ontwikkelings en realisatieovereenkomst voor het Eemplein op 1 maart jl.
met Multi Development uit Gouda was een belangrijke stap op weg naar de opening van dit nieuwe
brandpunt. Daarna is onder leiding van Peter Wilson door de architecten hard gewerkt aan deze
complexe, uitdagende opgave. Zowel voor de gebouwen als de openbare ruimte zijn de Voorlopig
Ontwerpen (VO's) nu gereed. Alle betrokkenen bij het project zijn dan ook trots dat zij de resultaten
van de intensieve en inspirerende gezamenlijke sessies aan De Raad en het Amersfoortse publiek
kunnen tonen.
KERNBOODSCHAP
Iedere architect heeft afzonderlijk, maar ook opererend binnen het team onder leiding van Supervisor
Peter Wilson, vorm gegeven aan de door de Raad in het Beeldkwaliteitplan (BKP) geformuleerde
ambities. Dit heeft in onze ogen geleid tot een ontwerp voor een stukje stad met hoge ruimtelijke
kwaliteit en op onderdelen een zeer onderscheidend karakter.
Wij zijn erg benieuwd naar de reacties van het publiek en de Raad op de huidige stand van de plannen,
zodat deze reacties mee genomen kunnen worden bij de verdere uitwerking.
Om die reden zullen de Voorlopige Ontwerpen voor de bebouwing en de openbare ruimte van het
Eemplein aan het publiek gepresenteerd worden door een speciale tentoonstelling op een bijzondere
locatie, vlakbij het toekomstige Eemplein. Deze tentoonstelling presenteert een tussenstand op weg
naar iets bijzonders: een nieuwe centrale plek in de stad, een nieuwe icoon van Amersfoort. De Raad
wordt apart uitgenodigd om bij de opening van de tentoonstelling aanwezig te zijn.
CONSEQUENTIES
Met de afronding van de voorlopige ontwerpen en de presentatie aan het publiek is een belangrijke
stap gezet op weg naar de realisatie van het Eemplein in 2009. Nu kan gestart worden met het maken
van de definitieve plannen en de voorbereiding van de uitvoering. Het Definitieve Ontwerp voor de
openbare ruimte zal voor de zomer aan het college voorgelegd worden met de reactienota op de
inspraak en een definitief dekkingsvoorstel. Tevens zal in de eerste helft van 2007 het verzoek
medewerking te verlenen aan het voeren van procedure ex artikel 19 WRO aan De Raad voorgelegd
worden voor de door de supervisor gesteunde kwaliteitsverbeteringen.
Inlichtingen bij: P. Duijzer / A. de Ligt, SOB/EO, (033) 469 48 08 / H. Struijk, WSO/MO (033) 469 4939
Gemeente Amersfoort
raadsinformatiebrief 2253377
BETROKKEN PARTIJEN
De gemeente en Multi Development werken samen in de ontwikkeling van de planvorming en
uitvoering. De gemeente is hierbij verantwoordelijk voor de realisatie van de openbare ruimte en het
gebouw voor de culturele voorzieningen (het Eemhuis).
Burgemeester en wethouders van Amersfoort,
de secretaris, de burgemeester,
Drs. P.J. Buijtels A. van Vliet-Kuiper
Bijlagen
- geen
---- --
|Raadsinformatiebrief nr 133 | |Van |:|Burgemeester en Wethouders |Reg.nr|:|2230763 | | | | |. | | | |Aan |:|gemeenteraad | |Datum |:|6 november | | | | | | | |2006 | |Portefeuilleh|:|Wethouder R. Luchtenveld | |ouder | | |Titel
Betrokkenheid raad bij artikel 19 WRO procedures in Buitengebied West.
Kennisnemen van
Burgemeester en wethouders zullen de raad in kennis stellen van voornemens om in Buitengebied West door middel van artikel 19.2 WRO procedures medewerking te verlenen aan bouwplannen en functiewijzigingen.
Aanleiding
Sinds 1 september 2006 is een nieuwe provinciale circulaire met betrekking tot artikel 19 WRO procedures van kracht. Voor het buitengebied biedt de nieuwe circulaire meer mogelijkheden om artikel 19.2 procedures te volgen, waar tot voor kort nog de (zwaardere) 19.1 procedure c.q. een herziening van het bestemmingsplan nodig was. De nieuwe circulaire ligt in de raadskast ter inzage.
Kernboodschap
Bij de discussies in de raad over de vestiging van een agrarisch bedrijf aan de Zeldertseweg (najaar 2004) is de betrokkenheid van de raad bij RO-procedures voor Buitengebied West aan de orde geweest. Daarbij heeft de portefeuillehouder toegezegd dat de raad gekend zal worden indien B&W het voornemen hebben wijzigingsplannen op basis van artikel 11 WRO in procedure te brengen (zoals destijds voor het agrarische bedrijf aan de Zeldertseweg). Daarbij is geconstateerd dat de raad sowieso bij artikel 19.1 WRO procedures betrokken is, omdat de besluitvorming hierover bij de raad ligt. Met de nieuwe provinciale circulaire zou de raad mogelijk niet meer bij een deel van de RO-procedures betrokken zijn. Gelet op de betrokkenheid van de raad bij Buitengebied West hebben wij het voornemen de raad ook te kennen in die situaties dat wij op basis van artikel 19.2 WRO medewerking willen verlenen aan het realiseren van bouwplannen en functiewijzigingen in het betrokken gebied.
In aansluiting op de afspraken met betrekking tot bepaalde binnenplanse vrijstellingsbevoegdheden ex artikel 15 WRO (zie hoofdstuk 3.2 van Richtingwijzer 17: Rol van de raad in RO-procedures) zullen wij de raad na het verwerken van de eventuele zienswijzen door middel van een Raadsinformatiebrief van ons voornemen om vrijstelling te verlenen in kennis stellen. Raadsleden hebben dan twee weken de tijd om te reageren en het voornemen op de agenda van De Ronde te plaatsen.
In Buitengebied West zijn enkele initiatieven en plannen in ontwikkeling die niet in het oude, maar wel in het nieuwe bestemmingsplan passen. De nieuwe provinciale handleiding maakt het de gemeente mogelijk om, vooruitlopend op het nieuwe bestemmingsplan, aan een deel van de initiatieven en plannen in Buitengebied West medewerking te verlenen. De initiatiefnemers hoeven daarmee niet te wachten tot het nieuwe bestemmingsplan onherroepelijk is. Wij verwachten dat we op korte termijn voor het voorontwerp van het nieuwe bestemmingsplan voor Buitengebied West in De Ronde de mening van de raad kunnen peilen.
Consequenties
Zie hiervoor.
Betrokken partijen
Zie hiervoor.
|Burgemeester en wethouders van Amersfoort, | |de secretaris, | |de burgemeester, | |Drs. P.J. Buijtels | |A. van Vliet-Kuiper |
| | |Bijlagen | |- geen | | |
---- --