Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB06-109
22 november 2006
Horeca blijft het goed doen
De horeca heeft in het derde kwartaal 4,5 procent meer omgezet dan een jaar
eerder. De prijzen zijn met bijna 2 procent gestegen. In volume is er dus
2,5 procent meer verkocht. Dit is het zesde kwartaal op rij dat er meer is
verkocht dan het jaar ervoor. Vooral de hotels hebben goede zaken gedaan.
De cafetaria's die in het tweede kwartaal minder verkochten, deden het nu
beter. Dit blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS.
Cafetaria's terug in de plus
Verkochten de cafetaria's in het tweede kwartaal nog minder dan het jaar
ervoor, in het derde kwartaal steeg het volume van de omzet met 2,4 procent.
Vooral in september zijn er meer snacks en ijsjes verkocht. Het mooie
nazomerweer zal hierbij zeker een rol hebben gespeeld. Sinds 2001 werd er
ieder jaar minder verkocht dan het jaar ervoor. In 2006 zitten de eerste drie
kwartalen gemiddeld op bijna 1 procent stijging.
Hotels meest in de plus, cafés het minst
De omzet van de hotels was in het derde kwartaal 6 procent hoger dan in het
derde kwartaal van 2005. Hiermee presteerden de hotels erg goed. De omzet
van de restaurants steeg met bijna 5 procent, het volume met 2,7 procent. Bij
de cafés steeg het volume van de omzet met 0,8 procent. Dit was minder dan
in de eerste twee kwartalen en ook minder dan in de andere horecabranches.
Technische toelichting
ln.... cafetaria's (inclusief snackbars, lunchrooms en fastfood-restaurants e.d.) en
De cijfers in dit persbericht hebben betrekking op hotels, restaurants,
sbc.... overeenkomstige periode in het voorgaande jaar, tenzij anders vermeld. Voor
cafés. Deze bedrijven vormen samen de traditionele horeca. De catering en
verblijfsrecreatie maken geen deel uit van deze cijfers.
De groeicijfers zijn steeds gebaseerd op een vergelijking met de
het berekenen van de prijsontwikkeling is gebruik gemaakt van de
w consumentenprijsindexcijfers van het CBS.
w
w
CBS Persbericht PB06-109 pagina 1 van 3
Figuur 1. Volume- en omzetontwikkeling in de horeca per kwartaal
%
6
5
4
3
2
1
0
-1
-2
-3
-4
I II III IV I II III IV I II III
2004 2004 2004 2004 2005 2005 2005 2005 2006 2006 2006
Omzetontwikkeling Volume-ontwikkeling
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-109 pagina 2 van 3
Tabel. Ontwikkeling van omzetten (incl. BTW), prijzen en volumes in de horeca
t.o.v. overeenkomstige periode voorgaand jaar
2006 2006 2006
1e kw. 2e kw. 3e kw.*
Horeca totaal
Omzet 3,9 5,3 4,5
Prijs 1,7 1,9 1,9
Volume 2,2 3,4 2,5
w.v.
Hotels, pensions en conferentieoorden
Omzet 3,9 8,7 6,0
Prijs . . .
Volume . . .
Restaurants, cafetaria's, snackbars e.d.
Omzet 3,8 4,5 4,7
Prijs 1,6 1,6 2,0
Volume 2,2 2,8 2,6
w.v.
Restaurants
Omzet 4,6 6,6 4,9
Prijs 1,5 1,6 2,1
Volume 3,0 4,9 2,7
Cafetaria's, snackbars, lunchrooms,
fastfood-restaurants, ijssalons
Omzet 2,4 0,9 4,3
Prijs 1,7 1,7 1,8
Volume 0,7 -0,8 2,4
Cafés e.d.
Omzet 4,4 3,4 2,5
Prijs 2,1 2,0 1,8
Volume 2,2 1,4 0,8
*) Voorlopige cijfers
Bron: CBS
CBS Persbericht PB06-109 pagina 3 van 3
---- --