Kwaliteitsmanagement in de verslavingszorg
Promotie Geneeskunde
woensdag 22 november, 14.00 uur
Klanten van de verslavingszorg zijn doorgaans tevreden over hun hulpverlener, maar niet over allerlei andere aspecten van de zorgverlening. Ook het oordeel van de maatschappij wordt steeds kritischer. Dit beschrijft Udo Nabitz in zijn proefschrift over kwaliteitsmanagement in de verslavingszorg. Bij het werken aan concrete verbeteringen kan goed gebruik worden gemaakt van de negen criteria van het EFQM-model of INK-managementmodel, een model voor integraal kwaliteitsmanagement. Op basis van zijn onderzoek concludeert Nabitz dat teams succesvol met prestatie-indicatoren kunnen werken en uit de resultaten lering kunnen trekken om hun eigen prestatie te verbeteren. Twee studies waarin dit model in de praktijk werd gebruikt, tonen aan dat de EFQM-aanpak zowel effectief is in kleine teams als in grote instellingen voor de verslavingszorg.
U.W. Nabitz: Quality Management in Health Care. Empirical Studies in Addiction Treatment Services Aligned to the EFQM Excellence Model. Promotor is prof. dr. W. van den Brink en prof.dr. J.A. Walburg (EUR).
Meer informatie over de items in deze agenda kunt u krijgen bij de afdeling Persvoorlichting, tel. 020 - 525 2695, e-mail:
Universiteit van Amsterdam