nummer 228 / Ede, 7 november 2006
Verbetering verkeersveiligheid spoorwegovergang Hakselseweg en Kerkweg
Start werkzaamheden Hakselseweg
De gemeente Ede heeft met ProRail overeenstemming bereikt om nog dit
jaar de maatregelen op de spoorwegovergang Hakselseweg uit te voeren.
De werkzaamheden van beide organisaties starten 22 november aanstaande
en duren waarschijnlijk drie weken. Het gemotoriseerde verkeer wordt
omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden wel
gebruik blijven maken van de spoorwegovergang. De extra spoorbomen
voor voetgangers (in twee richtingen) legt ProRail in 2008 aan. Voor
de Kerkweg onderzoekt ProRail de mogelijkheden voor dubbele
spoorwegbomen.
De gemeente Ede wil de verkeersveiligheid op en bij de
spoorwegovergang Hakselseweg verbeteren. Het gaat om het gedeelte
tussen de Noorder Parallelweg en basisschool De Koepel. De gemeente
Ede stelt eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting in. Het verkeer
(fietsers uitgezonderd) kan in de toekomst niet meer vanuit de
richting Frankeneng naar de Hakselseweg rijden.
Op de lange termijn zullen de gelijkvloerse kruisingen op dit traject
verdwijnen. Om in de tussenliggende periode de verkeersveiligheid te
verbeteren wordt eenrichtingsverkeer ingesteld. Door deze maatregel
komt er op en nabij de spoorwegovergang meer ruimte beschikbaar.
Hierdoor wordt het fietsverkeer fysiek gescheiden van het
gemotoriseerde verkeer. Er komen opstelruimtes voor de fietsers en het
is straks niet meer mogelijk om illegaal de Noorder Parallelweg in te
slaan. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers van de
Frankeneng worden verbeterd. ProRail zal de lengte van de spoorbomen
aanpassen aan de nieuwe situatie.
De realisatie van extra spoorbomen voor voetgangers in twee richtingen
is op deze termijn niet haalbaar gebleken. Daarom komen tijdelijk op
beide trottoirs zigzag-hekjes. ProRail zal bij het uitvoeren van de
VVO-maatregelen (Verbeteren Veiligheid op Overwegen) deze ontbrekende
spoorbomen plaatsen. Dit is vermoedelijk medio 2008.
Kerkweg
De gemeente wil ook graag dat de verkeersveiligheid op de Kerkweg
verbetert. Veel weggebruikers rijden (ondanks verscherpte
politiecontrole) nog steeds langs de gesloten spoorbomen. Daarom heeft
de gemeente aan ProRail gevraagd om de spoorwegovergang Kerkweg
veiliger te maken en eventuele aanvullende maatregelen te treffen. Een
mogelijkheid om de spoorwegovergang veiliger te maken is het
realiseren van een ADOB (Automatische Dubbele Overweg Bomen). De ADOB
wordt momenteel nog op twee locaties in Nederland getest. De
verwachting is dat de ADOB daarna wordt vrijgegeven voor verder
gebruik. Omdat de spoorwegovergang dicht bij het station Ede-Wagingen
ligt is ProRail van mening dat het de moeite loont om te onderzoeken
of de ADOB in deze specifieke situatie de gewenste bijdrage kan leven
aan het verhogen van de veiligheid.
Ede-Oost
In het Masterplan Ede-Oost is voorzien in een verdieping van het
spoor, waardoor beide kruisingen ongelijkvloers gemaakt zouden kunnen
worden. Inmiddels heeft de gemeente Ede bij het ministerie een
aanvraag ingediend voor een subsidie voor het opheffen van de barriere
van het spoor. Als verdieping van het spoor ter hoogte van de Kerkweg
en Hakselseweg niet realiseerbaar zou blijken, kiest het Masterplan
voor een onderdoorgang tussen de beide wegen in. Op korte termijn zal
bekend worden of de aanvraag wordt gehonoreerd.
---
Gemeente Ede