Gemeente Ede

nummer 228 / Ede, 7 november 2006

Verbetering verkeersveiligheid spoorwegovergang Hakselseweg en Kerkweg

Start werkzaamheden Hakselseweg

De gemeente Ede heeft met ProRail overeenstemming bereikt om nog dit jaar de maatregelen op de spoorwegovergang Hakselseweg uit te voeren. De werkzaamheden van beide organisaties starten 22 november aanstaande en duren waarschijnlijk drie weken. Het gemotoriseerde verkeer wordt omgeleid. Fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden wel gebruik blijven maken van de spoorwegovergang. De extra spoorbomen voor voetgangers (in twee richtingen) legt ProRail in 2008 aan. Voor de Kerkweg onderzoekt ProRail de mogelijkheden voor dubbele spoorwegbomen.

De gemeente Ede wil de verkeersveiligheid op en bij de spoorwegovergang Hakselseweg verbeteren. Het gaat om het gedeelte tussen de Noorder Parallelweg en basisschool De Koepel. De gemeente Ede stelt eenrichtingsverkeer in zuidelijke richting in. Het verkeer (fietsers uitgezonderd) kan in de toekomst niet meer vanuit de richting Frankeneng naar de Hakselseweg rijden. Op de lange termijn zullen de gelijkvloerse kruisingen op dit traject verdwijnen. Om in de tussenliggende periode de verkeersveiligheid te verbeteren wordt eenrichtingsverkeer ingesteld. Door deze maatregel komt er op en nabij de spoorwegovergang meer ruimte beschikbaar. Hierdoor wordt het fietsverkeer fysiek gescheiden van het gemotoriseerde verkeer. Er komen opstelruimtes voor de fietsers en het is straks niet meer mogelijk om illegaal de Noorder Parallelweg in te slaan. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers van de Frankeneng worden verbeterd. ProRail zal de lengte van de spoorbomen aanpassen aan de nieuwe situatie.
De realisatie van extra spoorbomen voor voetgangers in twee richtingen is op deze termijn niet haalbaar gebleken. Daarom komen tijdelijk op beide trottoirs zigzag-hekjes. ProRail zal bij het uitvoeren van de VVO-maatregelen (Verbeteren Veiligheid op Overwegen) deze ontbrekende spoorbomen plaatsen. Dit is vermoedelijk medio 2008.

Kerkweg
De gemeente wil ook graag dat de verkeersveiligheid op de Kerkweg verbetert. Veel weggebruikers rijden (ondanks verscherpte politiecontrole) nog steeds langs de gesloten spoorbomen. Daarom heeft de gemeente aan ProRail gevraagd om de spoorwegovergang Kerkweg veiliger te maken en eventuele aanvullende maatregelen te treffen. Een mogelijkheid om de spoorwegovergang veiliger te maken is het realiseren van een ADOB (Automatische Dubbele Overweg Bomen). De ADOB wordt momenteel nog op twee locaties in Nederland getest. De verwachting is dat de ADOB daarna wordt vrijgegeven voor verder gebruik. Omdat de spoorwegovergang dicht bij het station Ede-Wagingen ligt is ProRail van mening dat het de moeite loont om te onderzoeken of de ADOB in deze specifieke situatie de gewenste bijdrage kan leven aan het verhogen van de veiligheid.

Ede-Oost
In het Masterplan Ede-Oost is voorzien in een verdieping van het spoor, waardoor beide kruisingen ongelijkvloers gemaakt zouden kunnen worden. Inmiddels heeft de gemeente Ede bij het ministerie een aanvraag ingediend voor een subsidie voor het opheffen van de barriere van het spoor. Als verdieping van het spoor ter hoogte van de Kerkweg en Hakselseweg niet realiseerbaar zou blijken, kiest het Masterplan voor een onderdoorgang tussen de beide wegen in. Op korte termijn zal bekend worden of de aanvraag wordt gehonoreerd.
---