Gemeente Utrecht

22 november 2006

Presentatie second opinion verkoop aandelen GVU: Verkoop aandelen lijkt beste optie

Verkoop van alle aandelen van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (GVU) door de gemeente biedt de beste mogelijkheden de kwaliteit van het openbaar vervoer in de stad te waarborgen. Tot deze conclusie kwamen het vervoerskundigbureau Transtec en advocatenkantoor Loyens&Loeff in hun onderzoek naar de verkoop van de aandelen van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Utrecht (GVU). Op verzoek van de gemeenteraad onderzochten Transtec en Loyens&Loeff de gevolgen van drie verschillende scenario's. Dinsdagmiddag vond de presentatie van dit second opinion onderzoek plaats in de vergadering van de Commissie Verkeer en Beheer. Chauffeurs van het GVU en hun collega's uit de andere grote steden luisterden mee vanaf de publieke tribune.

Het college van burgemeester en wethouders is voornemens de aandelen van het GVU voor ¤ 29 miljoen te verkopen aan Connexion. De raad wil vooral weten wat de gevolgen zijn voor de arbeidsvoorwaarden van het personeel, de kwaliteit van het openbaar vervoer in Utrecht en wat de financiële consequenties zijn. Het onderzoek leverde veel nuttige informatie op voor zowel de gemeenteraad als het college.

Het advies van de rapporteurs is de aandelen voor 100% te verkopen. De opbrengst kan dan benut worden voor investeringen om de kwaliteit van het openbaar vervoer in Utrecht te verbeteren. Daarnaast adviseren zij de gemeente Utrecht procedureafspraken moeten maken met het Bestuur Regio Utrecht (BRU), de concessieverlener, om de gemeentelijke belangen te waarborgen.

Transtec en Loyens&Loeff hebben drie scenario's onderzocht. Verkoop van (tenminste 50% van) de aandelen, de (meerderheid van de) aandelen onderbrengen in een stichting of het GVU onderbrengen in joint venture waarbij de gemeente een minderheidsbelang heeft. Bij alle drie verwachten de onderzoekers dat de kwaliteit van het openbaar vervoer ongeveer gelijk blijft. Ook voor het personeel verwachten zij dat er weinig zal veranderen. De nieuwe concessiehouder moet het personeel meenemen en er kunnen garanties op het gebied van arbeidsvoorwaarden gevraagd worden van de koper. Financieel gezien levert verkoop het meeste op. Het onderbrengen van de aandelen in een stichting of in een joint venture kan kostenneutraal.

De verkoop van de aandelen GVU NV is het gevolg van de Wet Personenvervoer 2000. In deze wet is geregeld dat al het openbaar busvervoer per 1 januari 2007 openbaar aanbesteed moet zijn. Het kabinet heeft een uitzondering gemaakt voor de vier grote steden. De concessie 'stad Utrecht' moet per 1 januari 2009 aanbesteed worden. Deze concessie kan nog verlengd worden tot 1 januari 2012, mits de gemeente voor 1 januari 2007 de meerderheid van haar aandelen heeft overdragen.

De verkoop van de aandelen van het GVU staat voor 7 december op de agenda van de raad.

Noot voor de media

U kunt de rapporten van TransTec en Loyens&Loeff opvragen bij het secretariaat van de Griffie, telefoon 030-286 10 69.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de commissiegriffier, Andrea Berghuizen.

E-mail Griffie.gemeenteraad@utrecht.nl

Telefoon 030 - 286 13 78

Met vriendelijke groet,

Marlies Trooster

secretaresse

Griffie Gemeenteraad Utrecht

( 030-2861069, 2 030-2861518,

8 m.trooster@utrecht.nl


* Postbus 16200, 3500 CE Utrecht

O Bezoekadres: Korte Minrebroederstraat 2, kamer 1.07

Bereikbaar op di t/m vrij
<:blocked::blocked::mailto:n.lourens>