Ingezonden persbericht


Educatief project 'Boerenerfgoed: plan je eigen ruimte' van start

'Leerlingen gaan als ruimtelijk ontwerpers met cultuurhistorie in de eigen leefomgeving aan de slag'

Venlo, 14 november 2006. Op het Peellandcollege in Deurne zal op woensdag 22 november een hoorzitting plaatsvinden. Leerlingen gaan in de rol van watergraaf, natuurbeheerder, boer en dorpeling plannen voor de herinrichting van hun eigen leefomgeving presenteren. Zullen ze het met elkaar eens zijn? Of zal er een debat ontstaan? De hoorzitting sluit de eerste reeks van het lesprogramma 'Boerenerfgoed: plan je eigen ruimte' af. Het Boerenerfgoedproject gaat hierna met het lesprogramma 'de boer op'.

Boerenerfgoed is een provinciaal project vanuit het Limburgs Museum, Huis voor de Kunsten Limburg en de Toneelacademie Maastricht. Het heeft als doel het immaterieel erfgoed rondom de Reconstructie en het veranderende Limburgse platteland vast te leggen en door middel van lesprogramma's, theater, tentoonstellingen, filmvoorstellingen, vertelcafé's en de website www.boerenerfgoed.nl zichtbaar te maken.

Het is belangrijk om jongeren bewust te maken van de verhalen rondom de Reconstructie en de ontwikkelingen op politiek en maatschappelijk niveau. Daarom heeft Boerenerfgoed met ondersteuning van Erfgoed Actueel een docentenhandleiding ontwikkelt die ingaat op de vele besluiten en belangen die er zijn bij ruimtelijke ordeningsvraagstukken.

De boeren, natuurbeheerders, dorpelingen en waterschappen moeten belangrijke keuzes maken voor de Reconstructie van het platteland. Bovenbouw leerlingen havo/vwo vertegenwoordigen deze partijen en verdedigen hun belangen. Naast deze vier grote spelers is ook de overheid nauw betrokken bij de uitvoering van de herinrichting van het platteland. De overheid zal aan de hand van de wensen en keuzes beslissingen moeten nemen, geremd door financiële, maatschappelijke en landschappelijke belemmeringen. In eerste instantie is het lesprogramma bestemd voor leerlingen die in de tweede fase het vak aardrijkskunde volgen. Het kan door het groot maatschappelijk draagvlak ook vakoverstijgend worden ingezet (drama, geschiedenis, economie, maatschappijleer, biologie, informatiekunde en Nederlands).

Op woensdag 22 november zal op het Peellandcollege in Deurne het lesprogramma worden gepresenteerd aan scholen en geïnteresseerden. De uitwerking en resultaat van het lespakket kan worden aanschouwd tijdens de hoorzitting die door de leerlingen is georganiseerd. Kortom; een middag waarin de effecten van de Reconstructie in de regio van de school en de betrokkenheid van leerlingen in hun eigen omgeving centraal staan.

Voor meer informatie over de projecten Boerenerfgoed of Plan je eigen Ruimte of aanmelding voor deze dag kunt u contact opnemen met Jette Janssen-Beij via j.janssenbeij@limburgsmuseum.nl of telefonisch via 077 - 3522112.

Het project Boerenerfgoed wordt mede mogelijk gemaakt door de provincie Limburg en Erfgoed Actueel.



Ingezonden persbericht