Samenwerking GovUnited en Dimpact

Ictu/govunited

GovUnited en Dimpact hebben besloten de krachten te bundelen en intensief te gaan samenwerken. Vanaf 1 maart 2007 zullen GovUnited en Dimpact samen optrekken in de advisering en communicatie naar doelgroepen, de gemeenschappelijke inkoop (aanbestedingen), de regie op en begeleiding van de implementatie en de doorontwikkeling en het beheer van productlijnen en het productportfolio. Daarna wordt stapsgewijs toegewerkt naar één nieuwe organisatie begin 2008. Het doel is dat er op 1 januari 2008 één nieuwe organisatie is, die overheidsorganisaties ondersteunt bij de implementatie en realisatie van elektronische dienstverlening aan burgers en bedrijven.

De ontwikkeling van de elektronische overheid komt in een stroomversnelling. Er zijn veel initiatieven, de samenhang wordt groter en de onderlinge afhankelijkheden sterker. De gemeentelijke overheid speelt hierbij een belangrijke rol, omdat zij de front office is van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Iedereen is het er over eens dat samenwerking tussen gemeenten noodzakelijk is om de ambitieuze doelstellingen te realiseren.

GovUnited en Dimpact hebben daarom besloten de krachten te bundelen en zullen vanaf begin 2007 gaan samenwerken. Beide organisaties zullen in de naaste toekomst samen optrekken. Het doel is dat stapsgewijs wordt toegewerkt naar één nieuwe organisatie die per 1 januari 2008 overheidsorganisaties ondersteunt bij de implementatie en realisatie van e-dienstverlening.

GovUnited en Dimpact zijn initiatieven van gemeenten, voor gemeenten en kennen vergelijkbare doelstellingen. Beide organisaties werken aan standaardisatie en gezamenlijke oplossingen voor digitale dienstverlening voor gemeenten, aangestuurd door gemeenten. Dit gebeurt in nauwe afstemming en samenwerking met Egem. Daarnaast hebben GovUnited en Dimpact een gelijke visie over de toekomstige strategie namelijk een modulaire, componentgebaseerde ontwikkeling van dienstverleningsproducten. Hierbij wordt gestreefd naar zo veel mogelijk marktwerking.

De samenwerking tussen GovUnited en Dimpact levert grote voordelen op in ontwikkeling, beheer en communicatie. Er komt één duidelijk verhaal naar gemeenten, kennis en expertise wordt gebundeld en het opdrachtgeverschap naar de markt wordt versterkt. De samenwerking levert de nodige schaalvoordelen en zorgt voor een krachtenbundeling in de samenwerking met landelijke fora. In de samenwerking richt Dimpact zich op de verdere uitbouw, levering en implementatie van het digitale loket en de dienstverlening hieromheen. GovUnited richt zich daarbij op het ontwikkelen van nieuwe en aanvullende modules en diensten die passen binnen de ontwikkeling van de persoonlijke internet pagina en contactcentra, zoals bijvoorbeeld een generieke afspraken module, klant contact systeem, uitgebreid zakenmagazijn, content management systeem, etc.

Voor een succesvolle samenwerking is een juiste fasering belangrijk. Beide organisaties bevinden zich nu in de opbouwfase en zijn gestart met de realisatie van oplossingen en producten. In de komende periode richten Dimpact en GovUnited zich dan ook eerst op het verder opzetten en professionaliseren van de eigen organisatie. Voor Dimpact is het belangrijk om conform planning begin 2007 een goed gevuld digitaal loket beschikbaar te hebben, zodat 65% van de dienstverlening van gemeenten digitaal kan worden aangeboden. Voor GovUnited is het van belang om een breed pakket aan (basis en geavanceerde) diensten te ontwikkelen waarmee alle gemeenten hun dienstverlening kunnen verbeteren en waarmee wordt voorgesorteerd op de komst van de persoonlijke internetpagina en klant contact centra.

Vanaf 1 maart 2007 zullen GovUnited en Dimpact samen optrekken in de advisering en communicatie naar doelgroepen, de gemeenschappelijke inkoop (aanbestedingen), de aansturing van leveranciers, de begeleiding van de implementatie, de doorontwikkeling en het beheer van productlijnen en het productportfolio. Daarna wordt stapsgewijs toegewerkt naar één nieuwe organisatie per 1 januari 2008.

Over GovUnited en Dimpact
GovUnited is vooralsnog een programma bij de Stichting ICTU en een initiatief van negen gemeenten, te weten Almere, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Dordrecht, Groningen, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. GovUnited biedt deelnemende gemeenten een compleet dienstenpakket, met zowel basisvoorzieningen als geavanceerde, nieuwe voorzieningen. Uitgangspunt van GovUnited is dat de dienstverlening centraal staat en niet de ICT. GovUnited kan als regieorganisatie deze taak invullen, de voordelen van samenwerken vergroten en een optimale marktwerking bevorderen. Alle gemeenten kunnen aansluiten bij GovUnited.

Dimpact is een coöperatieve vereniging met vijf gemeenten, te weten Enschede, Hellendoorn, Heusden, Oldenzaal en Zwolle. Dimpact levert een volledig digitaal loket aan gemeenten, dat wil zeggen Dimpact levert de noodzakelijke programmatuur (front- en midoffice), implementeert de transactiemodules en levert de diensten die nodig zijn om de digitale dienstverlening operationeel te krijgen en te houden. Voor de realisatie van deze diensten zijn via een aanbesteding bedrijven geselecteerd. De gunning is verleend aan Atos Consulting, die in dit verband samenwerkt met BMC, XL21 en eMAXX. Dimpact wil het aantal deelnemende gemeenten uitbereiden om zo met meer volume, met minder inspanningen per gemeente en tegen een scherpere prijs een bijdrage te kunnen leveren aan standaardisatie.


---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
René Bal, directeur Dimpact, 06-51198285
Arjen Hof, programmamanager GovUnited, 06-54784983