Samenwerking GovUnited en Dimpact
Ictu/govunited
GovUnited en Dimpact hebben besloten de krachten te bundelen en intensief te gaan
samenwerken. Vanaf 1 maart 2007 zullen GovUnited en Dimpact samen optrekken in de
advisering en communicatie naar doelgroepen, de gemeenschappelijke inkoop
(aanbestedingen), de regie op en begeleiding van de implementatie en de doorontwikkeling
en het beheer van productlijnen en het productportfolio. Daarna wordt stapsgewijs
toegewerkt naar één nieuwe organisatie begin 2008. Het doel is dat er op 1
januari 2008 één nieuwe organisatie is, die overheidsorganisaties
ondersteunt bij de implementatie en realisatie van elektronische dienstverlening aan
burgers en bedrijven.
De ontwikkeling van de elektronische overheid komt in een stroomversnelling. Er zijn veel
initiatieven, de samenhang wordt groter en de onderlinge afhankelijkheden sterker. De
gemeentelijke overheid speelt hierbij een belangrijke rol, omdat zij de front office is
van de dienstverlening aan burgers, bedrijven en instellingen. Iedereen is het er over
eens dat samenwerking tussen gemeenten noodzakelijk is om de ambitieuze doelstellingen te
realiseren.
GovUnited en Dimpact hebben daarom besloten de krachten te bundelen en zullen vanaf begin
2007 gaan samenwerken. Beide organisaties zullen in de naaste toekomst samen optrekken.
Het doel is dat stapsgewijs wordt toegewerkt naar één nieuwe organisatie
die per 1 januari 2008 overheidsorganisaties ondersteunt bij de implementatie en
realisatie van e-dienstverlening.
GovUnited en Dimpact zijn initiatieven van gemeenten, voor gemeenten en kennen
vergelijkbare doelstellingen. Beide organisaties werken aan standaardisatie en
gezamenlijke oplossingen voor digitale dienstverlening voor gemeenten, aangestuurd door
gemeenten. Dit gebeurt in nauwe afstemming en samenwerking met Egem. Daarnaast hebben
GovUnited en Dimpact een gelijke visie over de toekomstige strategie namelijk een
modulaire, componentgebaseerde ontwikkeling van dienstverleningsproducten. Hierbij wordt
gestreefd naar zo veel mogelijk marktwerking.
De samenwerking tussen GovUnited en Dimpact levert grote voordelen op in ontwikkeling,
beheer en communicatie. Er komt één duidelijk verhaal naar gemeenten,
kennis en expertise wordt gebundeld en het opdrachtgeverschap naar de markt wordt
versterkt. De samenwerking levert de nodige schaalvoordelen en zorgt voor een
krachtenbundeling in de samenwerking met landelijke fora. In de samenwerking richt
Dimpact zich op de verdere uitbouw, levering en implementatie van het digitale loket en
de dienstverlening hieromheen. GovUnited richt zich daarbij op het ontwikkelen van nieuwe
en aanvullende modules en diensten die passen binnen de ontwikkeling van de persoonlijke
internet pagina en contactcentra, zoals bijvoorbeeld een generieke afspraken module,
klant contact systeem, uitgebreid zakenmagazijn, content management systeem, etc.
Voor een succesvolle samenwerking is een juiste fasering belangrijk. Beide organisaties
bevinden zich nu in de opbouwfase en zijn gestart met de realisatie van oplossingen en
producten. In de komende periode richten Dimpact en GovUnited zich dan ook eerst op het
verder opzetten en professionaliseren van de eigen organisatie. Voor Dimpact is het
belangrijk om conform planning begin 2007 een goed gevuld digitaal loket beschikbaar te
hebben, zodat 65% van de dienstverlening van gemeenten digitaal kan worden aangeboden.
Voor GovUnited is het van belang om een breed pakket aan (basis en geavanceerde) diensten
te ontwikkelen waarmee alle gemeenten hun dienstverlening kunnen verbeteren en waarmee
wordt voorgesorteerd op de komst van de persoonlijke internetpagina en klant contact
centra.
Vanaf 1 maart 2007 zullen GovUnited en Dimpact samen optrekken in de advisering en
communicatie naar doelgroepen, de gemeenschappelijke inkoop (aanbestedingen), de
aansturing van leveranciers, de begeleiding van de implementatie, de doorontwikkeling en
het beheer van productlijnen en het productportfolio. Daarna wordt stapsgewijs
toegewerkt naar één nieuwe organisatie per 1 januari 2008.
Over GovUnited en Dimpact
GovUnited is vooralsnog een programma bij de Stichting ICTU en een initiatief van negen
gemeenten, te weten Almere, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Dordrecht, Groningen, Haarlem,
Rotterdam en Utrecht. GovUnited biedt deelnemende gemeenten een compleet dienstenpakket,
met zowel basisvoorzieningen als geavanceerde, nieuwe voorzieningen. Uitgangspunt van
GovUnited is dat de dienstverlening centraal staat en niet de ICT. GovUnited kan als
regieorganisatie deze taak invullen, de voordelen van samenwerken vergroten en een
optimale marktwerking bevorderen. Alle gemeenten kunnen aansluiten bij GovUnited.
Dimpact is een coöperatieve vereniging met vijf gemeenten, te weten Enschede,
Hellendoorn, Heusden, Oldenzaal en Zwolle. Dimpact levert een volledig digitaal loket
aan gemeenten, dat wil zeggen Dimpact levert de noodzakelijke programmatuur (front- en
midoffice), implementeert de transactiemodules en levert de diensten die nodig zijn om de
digitale dienstverlening operationeel te krijgen en te houden. Voor de realisatie van deze
diensten zijn via een aanbesteding bedrijven geselecteerd. De gunning is verleend aan Atos
Consulting, die in dit verband samenwerkt met BMC, XL21 en eMAXX. Dimpact wil het aantal
deelnemende gemeenten uitbereiden om zo met meer volume, met minder inspanningen per
gemeente en tegen een scherpere prijs een bijdrage te kunnen leveren aan standaardisatie.
---
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
René Bal, directeur Dimpact, 06-51198285
Arjen Hof, programmamanager GovUnited, 06-54784983