Ingezonden persbericht


Persbericht

Forecasts moeten nauwkeuriger en sneller

Utrecht, 22 november, 2006 - Cartesis, wereldwijd de toonaangevende specialist in finance en performance management software, presenteert de uitkomsten van zijn jaarlijkse planning-onderzoek. Hieruit blijkt dat 80 procent van de ondervraagde financieel managers de nauwkeurigheid van forecasts wil verbeteren. Zo'n 60 procent wil de tijd die besteed wordt aan forecasts reduceren.

"Financieel managers blijven ontevreden over de snelheid en nauwkeurigheid van financiële forecasts. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat zeventig procent van hen nog altijd spreadsheets gebruikt als belangrijkste applicatie voor forecasts en planning", aldus Crispin Read, Chief Marketing Officer van Cartesis. "Ondernemingen moeten geen gebruik meer maken van spreadsheets als ruggengraat van hun systeem en op operationeel niveau meer betrokkenheid creëren. Met Cartesis Planning geven wij invulling aan deze noodzaak. Grote organisaties zoals Delhaize, IXIS Asset Management Group, Key Bank, Mellon Bank en WPP hebben met deze software hun forecasting-proces verbetert door hun automatisering en samenwerking beter in te richten."

In totaal hebben meer dan 320 financieel managers meegewerkt aan dit onderzoek. Zij zijn afkomstig uit zowel profit als non-profit organisaties. Ongeveer de helft van de ondervraagden is werkzaam in de Verenigde Staten en de rest werkt verspreid in Europa. Volgens de ondervraagde managers is een nauwe samenwerking tussen de financiële afdeling en het uitvoerend personeel noodzakelijk voor het maken van nauwkeurige forecasts. Het verbeteren van 'what if'-scenario's is volgens bijna 60 procent van de respondenten belangrijk. Meer dan de helft van de managers is van mening dat 'driver-based forcasting', waarin financiële en operationele informatie gecombineerd wordt, essentieel is.

"Financieel managers staan enorm onder druk om betere rapportages en forecasts te maken voor het management en de raad van bestuur of om te voldoen aan wetgeving", stelt Kathleen Wilhide, research director compliance en BPM-oplossingen bij IDC. "De eisen die gesteld worden aan nauwkeurigheid en meetbaarheid van resultaten dwingen organisaties om initiatieven te ontwikkelen op het gebied van informatie-management waarmee de betrouwbaarheid en consistentie wordt vergroot en de handmatige intensieve rapportageprocessen op basis van spreadsheets worden vervangen. Dergelijke initiatieven bestaan onder andere uit performance management-oplossingen, zoals Cartesis 10. Spreadsheets zullen altijd onderdeel uitmaken van het rapportageproces. Toch moeten ondernemingen proberen om één database te bouwen voor betrouwbare financiële informatie, waarbij een gecontroleerd gebruik van spreadsheets wordt geïntegreerd."

Over Cartesis
Cartesis is wereldwijd de toonaangevende specialist in finance en performance management software met meer dan 1.300 klanten, 600 medewerkers en 200 business consultants. Cartesis is opgericht in 1990 en zorgt sinds die tijd bij veeleisende multinationals zoals Air France, KLM, Danone, Diageo, Nissan, Arcelor, Rabobank en Océ voor, dat processen inzichtelijker, controleerbaar en financiële verslaglegging betrouwbaar is. Dit wordt gerealiseerd door het samenbrengen van informatie, mensen en processen. Meer dan 24% van de Fortune Global 100 ondernemingen maakt gebruik van Cartesis' diepgaande financiële expertise en op standaarden gebaseerde technologie voor compliance, financiële consolidatie, management reporting, planning, budgeting en forecasting. Het systeem maakt gebruik van één enkel datamodel en is bestemd voor meerdere geografische en business segmenten. Partners van Cartesis zijn onder meer Microsoft, Accenture, Bearing Point, E&Y, KPMG en PWC. De onderneming heeft klanten in 44 verschillende landen en heeft kantoren in Brussel, Frankfurt, Londen, Norwalk (CT), Parijs, Tokio, Toronto en Utrecht. Kijk voor meer informatie op: http://www.cartesis.nl.

All cited names and/or trademarks are the property of their respective owners.

Voor verdere persinformatie of fotomateriaal, kunt u contact opnemen met Marieke van Zuien van LEWIS PR: Tel: +31 (0)40 235 46 00
E-mail: mariekev@lewispr.com
http://www.lewispr.com

Voor meer informatie over Cartesis, kunt u contact opnemen met Annemieke van Baal - Marketing & Communications Manager Benelux: Tel: +31 (0)6 22 361 017
E-mail: avanbaal@cartesis.com

LEWIS - Global Public Relations

Hoevenweg 29
5652 AW Eindhoven
Nederland

Tel: +31 40 235 46 00
Fax: +31 40 235 46 01
Web: www.lewispr.com
Agency blog: www.lewis360.com