Gemeente Lelystad

Gemeente signaleert vliegverkeer boven Lelystad

In het Infocentrum in de hal van het stadhuis is vanaf dinsdagmiddag 21 november 'live' te zien welke vliegtuigen zich in het luchtruim boven Lelystad bevinden. De gemeente heeft daartoe een vliegtuigsignaleringssysteem aangeschaft.

Registratie

Door middel van een antenne op het dak van het stadhuis registreert het systeem de grote vliegtuigen die van en naar Schiphol vliegen. Al deze vliegtuigen hebben een zogenoemde 'transponder' die signalen uitzendt die door het signaleringssysteem worden opgevangen. Het systeem registreert het vluchtnummer, de luchtvaartmaatschappij, de snelheid en de hoogte waarop het vliegtuig zich bevindt. Op een soort radarscherm kan het vliegtuig met de bijbehorende gegevens, gedurende de periode dat het boven Lelystad vliegt, worden gevolgd.

Gegevens in database

Alle vluchten van grotere toestellen in het luchtruim boven Lelystad worden geregistreerd en in een database opgeslagen. Daarmee kan ook achteraf worden geconstateerd of vliegtuigen zich aan de regels hebben gehouden. Zo kan worden nagegaan of eventuele klachten over vliegtuiglawaai te wijten zijn aan (te) laag overvliegende vliegtuigen.

Klachten

Het (toenemende) aantal klachten over vliegtuiglawaai boven Lelystad heeft te maken met dalend verkeer naar Schiphol. Een toestel dat op Schiphol gaat landen mag tot Lelystad op minimaal 7.000 voet (ca. 2.100 meter) vliegen. Direct ten westen van Lelystad ligt een denkbeeldige lijn. Vanaf daar richting Schiphol moeten vliegtuigen op minimaal 2.000 voet vliegen (= 600 meter).

Overtreding voorgeschreven hoogte

De gemeente Lelystad zal met het geïnstalleerde vliegtuigsignaleringssysteem zelf de vliegbewegingen kunnen volgen. Vliegtuigen die zich niet aan de voorgeschreven hoogte van 7.000 voet boven stedelijk gebied houden, zullen door de gemeente worden gerapporteerd aan het Informatie en Klachtenbureau van de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS).

Kleine toestellen

Vluchten van kleine toestellen zoals sportvliegtuigen en klein zakelijk verkeer, worden niet geregistreerd, omdat deze toestellen niet met de benodigde transponder zijn uitgerust. De vliegroutes van deze kleine vliegtuigen zijn nu nog vrij, maar men moet zich wel aan de voorgeschreven hoogten houden: 500 voet boven landelijk gebied en
1.000 voet boven stedelijk gebied.

Als de groeiplannen van Lelystad Airport doorgaan komt er professionele luchtverkeersleiding op de Lelystadse luchthaven. De aan te stellen luchtverkeersleiders zullen dan ook het kleine vliegverkeer aan de voorgeschreven routes houden. Vluchten boven de stad mogen dan niet meer voorkomen.

Klachten melden

Klachten over hinder van klein vliegverkeer vanaf Lelystad Airport kunnen nu worden gemeld bij de speciaal daartoe aangestelde commissie Milieuhygiëne. Deze commissie wordt ook wel de Commissie 28 genoemd (naar het betreffende artikel in de Luchtvaartwet). Wethouder Jan de Vries is daarvan de voorzitter. Klachten kunnen worden gedaan door het invullen van een klachtenformulier op de website van de Milieucommissie: www.milieucommissie.nl. Wie niet beschikt over internet kan een klacht richten aan de Milieucommissie p/a Stadhuis Lelystad, Postbus 91, 8200 AB Lelystad.

Ervaringscijfers

Met de aanschaf van het vliegtuigsignaleringssysteem verkrijgt de gemeente Lelystad, onafhankelijk van anderen, objectieve gegevens over de verkeersdrukte boven het eigen grondgebied. In het overleg met het Rijk, de provincie Flevoland, Luchtverkeersleiding Nederland, Inspectie Verkeer en Waterstaat en de directie van de Schiphol Group brengt de gemeente die desgewenst ter sprake. De gemeente gebruikt de gegevens om tot de gewenste balans in lusten en lasten te komen, wil het instemmen met de voorgestelde groei van de Lelystadse luchthaven.

Eén van de voorwaarden van het gemeentebestuur is dat er geen vliegroutes meer boven de stad plaatsvinden. Met het vliegtuigsignaleringssysteem kunnen de bestaande routes en het aantal vluchten worden bijgehouden. Voor de gemeente is dat de argumentatie waarom tot wijziging van de routes moet worden besloten.
---