Randvoorwaarden goederenvervoer per tram vastgesteld
22 november 2006
-
Meriam Juthan
Het college van B&W heeft op 21 november een besluit genomen over de
randvoorwaarden om goederenvervoer per tram in Amsterdam mogelijk te
maken. Als aan deze randvoorwaarden voldaan wordt kan op het huidige
tramnet een pilot worden gestart. De resultaten van deze pilot moeten
uitwijzen of het goederenvervoer per tram in Amsterdam haalbaar is.
Als het concept slaagt, kan dit bijdragen in het gezonder maken van de
lucht, een fijnstofreductie van 15%, door een vermindering van
goederenvervoer per vrachtwagen.
De belangrijkste randvoorwaarden voor goederenvervoer per tram zijn
onder andere:
* Geen achteruitgang van de kwaliteit van het personenvervoer per
tram.
* Het waarborgen van de verkeersveiligheid door de wegenverkeerswet
te hanteren.
* De vrachttram mag alleen rijden op die delen van het tramnet waar
nog ruimte is.
* Er mag alleen gereden worden tussen 07.00 en 23.00 uur.
Het bedrijf CityCargo Amsterdam heeft kenbaar gemaakt een pilot te
willen uitvoeren. Nu de randvoorwaarden vastgesteld zijn moet
CityCargo aannemelijk maken dat aan deze voorwaarden kan worden
voldaan. Ook moeten de noodzakelijke vergunningen en ontheffingen voor
1 maart 2007geregeld zijn.
Het is nog niet bekend waar de goederentrams precies zullen gaan
rijden. Onderzoeken hebben aangegeven op welke tramlijnen geen en op
welke wel capaciteit is. Op veel trajecten in het centrum is het
tramnet al flink belast en zal geen goederentram gaan rijden. Naarmate
de trajecten meer richting de A10 en daarbuiten liggen, is vaak wel
capaciteit om vrachttrams toe te voegen.
De gemeente Amsterdam participeert niet financieel in dit project.
Gemeente Amsterdam