Gemeente Amsterdam



Randvoorwaarden goederenvervoer per tram vastgesteld

22 november 2006
-
Meriam Juthan

Het college van B&W heeft op 21 november een besluit genomen over de randvoorwaarden om goederenvervoer per tram in Amsterdam mogelijk te maken. Als aan deze randvoorwaarden voldaan wordt kan op het huidige tramnet een pilot worden gestart. De resultaten van deze pilot moeten uitwijzen of het goederenvervoer per tram in Amsterdam haalbaar is. Als het concept slaagt, kan dit bijdragen in het gezonder maken van de lucht, een fijnstofreductie van 15%, door een vermindering van goederenvervoer per vrachtwagen.

De belangrijkste randvoorwaarden voor goederenvervoer per tram zijn onder andere:
* Geen achteruitgang van de kwaliteit van het personenvervoer per tram.
* Het waarborgen van de verkeersveiligheid door de wegenverkeerswet te hanteren.
* De vrachttram mag alleen rijden op die delen van het tramnet waar nog ruimte is.
* Er mag alleen gereden worden tussen 07.00 en 23.00 uur.

Het bedrijf CityCargo Amsterdam heeft kenbaar gemaakt een pilot te willen uitvoeren. Nu de randvoorwaarden vastgesteld zijn moet CityCargo aannemelijk maken dat aan deze voorwaarden kan worden voldaan. Ook moeten de noodzakelijke vergunningen en ontheffingen voor 1 maart 2007geregeld zijn.

Het is nog niet bekend waar de goederentrams precies zullen gaan rijden. Onderzoeken hebben aangegeven op welke tramlijnen geen en op welke wel capaciteit is. Op veel trajecten in het centrum is het tramnet al flink belast en zal geen goederentram gaan rijden. Naarmate de trajecten meer richting de A10 en daarbuiten liggen, is vaak wel capaciteit om vrachttrams toe te voegen.

De gemeente Amsterdam participeert niet financieel in dit project.