Bacardi en STAP zien af van kort geding
Stap
Bacardi Nederland N.V. en STAP (Stichting Alcoholpreventie) hebben in onderling overleg
besloten af te zien van een kort geding dat op woensdag 22 november a.s. voor de
Rechtbank in Utrecht zou dienen.
Partijen benadrukken dat hun beider doel is het alcoholgebruik van jongeren onder de 16
jaar tegen te gaan. STAP en Bacardi onderkennen dat de opvattingen van beide partijen
hóe het alcoholgebruik onder jongeren tegengegaan dient te worden, verschillen.
Eind oktober jl. is een 2 jaar geleden afgedane zaak rondom een voorlichtingscampagne van
STAP opnieuw via de media in de openbaarheid gebracht. Partijen betreuren dit, omdat in
de afwikkeling nadrukkelijk vertrouwelijkheid was overeengekomen.
STAP wil hierover de volgende verklaring geven:
Op 23 oktober jl. is STAP naar buiten getreden met berichten over een postercampagne die
we in 2004 wilden uitvoeren. Bacardi heeft destijds aangegeven zich niet in de
voorgestelde wijze van campagne voeren te kunnen vinden en maakte bezwaar tegen het
gebruik van het merk Bacardi in de campagne.
STAP betreurt het dat door de berichtgeving de foute indruk is gewekt dat Bacardi
alcoholvoorlichtingscampagnes van STAP in het algemeen wilde tegenhouden. Het ging en
gaat Bacardi uitsluitend om het gebruik van haar merknaam.
Bacardi wil hierover de volgende verklaring geven:
Uiteraard stond het STAP vrij deze campagne te voeren, echter zonder gebruikmaking van
één specifiek merk als Bacardi. Wij blijven de campagne in deze vorm
ontraden maar zullen deze niet tegenhouden, net zoals wij dat in 2004 niet hebben gedaan.
Partijen willen de zaak verder laten rusten.
Bovenstaande tekst wordt zowel door STAP als door Bacardi verzonden naar de media.