Nader inzicht in impliciet leervermogen
Datum: 22 november 2006
Mensen kunnen expliciet of impliciet leren. Bij expliciet leren kan
men onder woorden brengen wat men geleerd heeft. Impliciet leren gaat
onbewust, ongemerkt. Promovendus Ferdinand van der Graaf onderzocht de
relatie tussen het menselijk geheugen en motoriek bij het impliciet
leren van motorische taken op basis van visuele prikkels. Hij ontdekte
een verband tussen twee impliciete geheugencomponenten en hun
specifieke plaats in de hersenen. De conclusies uit dit onderzoek
bieden onder meer interessante input voor onderzoek naar hersenziektes
als Parkinson.
Ferdinand van der Graaf (1968) studeerde medische biologie te
Amsterdam. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de afdeling
Neurologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en
binnen de onderzoeksschool voor Behavioural and Cognitive
Neurosciences (BCN). Het onderzoek werd gefinancierd door het NWO. Van
der Graaf is thans docent biologie op het Wessel Gansfort College in
Groningen. /JW
Datum en tijd
22 november 2006, 16.15 uur
Promovendus
F.H.C.E. van der Graaf
Proefschrift
Coherence between implicit sequence learning and the cerebral
organization of visuomotor control
Promotor
prof.dr. K.L. Leenders
Faculteit
medische wetenschappen
Plaats
Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Informatie
via Joost Wessels, Bureau Voorlichting UMCG, tel. (050) 361 4464 of
(050) 361 2200, e-mail j.r.l.wessels@bvl.umcg.nl
Rijksuniversiteit Groningen