EGEM
'Digitale ontwikkelingen en de lokale overheid'
Inleiding:
De gemeentesecretaris vervult als schakel tussen politiek en ambtelijk
apparaat een belangrijke rol in het kunnen realiseren van die andere
en moderne elektronische gemeente.
Inhoud:
De ontwikkelingen gaan snel en de uitdagingen zijn legio, hetgeen
eigenlijk ook vraagt om herpositionering van het
dienstverleningsconcept van de lokale overheid: welke rol wil en kan
die lokale overheid vervullen richting burgers nu en in de toekomst?
Voor welke zaken komen uw burgers nog naar het gemeentehuis? Hoe
ontwikkelt zich de relatie tussen burger en lokale overheid, wat gaat
er volgens u veranderen voor gemeenten en op welke wijze? En hoe
kunnen gemeenten daarin samen optrekken?
De komende maanden vinden, in de opmaat naar het VGS symposium op 22
november welke gewijd is aan het thema ICT, een viertal bijeenkomsten
plaats:
* 22-06-2006, 13.00 - 17.30, Regio Midden: Utrecht : GEANNULEERD
* 24-08-2006, 13.00 - 17.30, Regio Zuid: Eindhoven, Holiday INN
Hotel
* 14-09-2006, 09.00 - 12.30, Regio Noord/Oost: Zwolle
* 19-10-2006, 13.00 - 17.30, Regio Midden/Noord: Haarlem
Door EGEM en de invoeringsondersteuning voor gemeenten die binnenkort
actief wordt, worden de ontwikkelingen die voor gemeenten relevant
zijn, in een notendop gepresenteerd. U wordt in maximaal drie uur
bijgepraat over de ins en outs rond het Programma Andere Overheid en
de consequenties daarvan voor gemeenten. Tijdens de bijeenkomst worden
visies en ideeën uitgewisseld rond de nieuwe invulling van het
gemeentelijke dienstverleningsconcept.
Met inzichten uit deze bijeenkomsten zullen wij beter in staat zijn
vervolgactiviteiten te organiseren die aansluiten bij uw behoeften. De
Commissie Persoonlijke Ontwikkeling van de VGS werkt momenteel aan een
opleidingsaanbod gericht op ICT-kennis op managementniveau.
Voorstel Programma
Hieronder vindt u een voorstel voor het programma van de
bijeenkomsten.
Welkom en Inleiding
(20 minuten)
Kennismaking en inventarisatieronde: verwachtingen en persoonlijke
ambities rond de e-gemeente.
Kennisuitwisseling en verdieping
(45 minuten met aansluitend pauze)
Het verhaal van de e-gemeente wordt verteld door EGEM (Ineke Schop) en
experts van de invoeringsondersteuning voor gemeenten EGEM-i (veelal
oud-gemeentesecretarissen). Hierbij zal ook gebruik worden gemaakt van
de Routeplanner e-gemeente. Dit instrument helpt de vraag welke
ontwikkelingen op het terrein van de e-Overheid op welke wijze voor
gemeenten relevant zijn, te beantwoorden vanuit die gemeentelijke
context.
En hoe nu verder?
(45 minuten)
Uitwisseling van ideeën. In 7 mijlslaarzen de stappen om te komen tot
de e-gemeenten. Handvatten om een eerste onomkeerbare stap te zetten.
Inventarisatie van behoeften aan ondersteuning daarbij.
Vragen, conclusies en afronding
Aansluitend borrel (indien einde van de dag) of lunch (indien
programma in de ochtend).
Aanmelden
U kunt zich tot 1 augustus aanmelden voor een van deze bijeenkomsten.
Hiervoor kunt u gebruik maken van het aanmeldformulier.
Start Datum:
24-08-2006 00:00
tijden:
13.00 - 17.30 uur
Locatie:
Utrecht
Prijs:
n.v.t.