Rijk en regio tekenen voor doortrekking A15
Nieuwsbericht | 21-11-2006
Gedeputeerde Marijke van Haaren van de provincie Gelderland,
voorzitter Jaap Modder van het dagelijks bestuur van de Stadsregio
Arnhem Nijmegen (KAN) en minister Karla Peijs van Verkeer en
Waterstaat hebben vandaag een bestuursovereenkomst getekend over de
doortrekking van de snelweg A15 tussen het knooppunt Ressen en de A12
bij Zevenaar.
ondertekening doortrekking A15
Hiermee is de financiering en organisatie van de planstudie voor de
doortrekking A15 en de verbreding A12 Ede-Grijsoord geregeld. Er is
afgesproken dat de bouw van de A15 in het Meerjarenprogramma
Infrastructuur en Transport (MIT) wordt vervroegd van 2018 naar 2012.
De tracéwetprocedure daarvoor wordt nu gestart. De totale
financieringskosten bedragen 750 miljoen euro. Naast een regionale
bijdrage van 112,5 miljoen euro, draagt minister Peijs 375 miljoen
euro bij. Dit rijksbudget komt in de periode 2013-2014 beschikbaar.
Daarnaast wordt een deel van de kosten gehaald uit regionaal
prijsbeleid, zoals mogelijk tol op de A15. Hiervoor wordt op dit
moment landelijk een systeem ontwikkeld. Met de bestuursovereenkomst
is een belangrijke stap gezet naar een versnelde aanleg van de
doortrekking A15 tussen knooppunt Ressen (A15) en de A12 tussen Duiven
en Zevenaar. Provinciale Staten van Gelderland en de KAN-raad moeten
de bestuursovereenkomst nog bekrachtigen.
Tracéwetprocedure
In de overeenkomst wordt uitgegaan van de start van de aanleg in 2012.
Daarmee wordt gestreefd naar oplevering van de weg in 2015. Als eerste
wordt de Trajectnota/Milieu Effect Rapport (MER) opgesteld. Het doel
is om deze in het voorjaar van 2009 klaar te hebben. In deze
Trajectnota/MER wordt ook onderzoek gedaan naar inpassing van de
nieuwe weg en de afweging tunnel of brug. Voor de regio is een tunnel
en een goede landschappelijke inpassing van de weg een zeer
uitdrukkelijke wens. Minister Peijs ziet vooralsnog geen reden tot de
bouw van een tunnel. De meerkosten voor een tunnel zijn niet opgenomen
in de raming van 750 miljoen euro. Er komt een projectorganisatie bij
Rijkswaterstaat die verantwoordelijk is voor de trajectnota/MER A15.
Hierin participeert de regio met menskracht en financiën. Tijdens de
planfase vindt regelmatig bestuurlijk overleg plaats tussen de drie
partijen die de bestuursovereenkomst hebben getekend en met de
gemeenten die ook tot nu toe participeerden.
In de planstudiefase zullen de mogelijkheden voor Publiek Private
Samenwerking (PPS) uitdrukkelijk worden onderzocht. Via een marktscan
wordt bekeken of het vroeg inschakelen van marktpartijen voordeel
oplevert. Daarnaast wordt onderzocht of een PPS-contract, waarbij het
ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden in één contract op de
markt wordt gezet, financieel voordeel biedt.
Eensgezindheid in de regio
De bestuursovereenkomst is het resultaat van drie jaar lang intensief
overleg tussen regio en minister. Met deze bestuursovereenkomst erkent
minister Peijs de mobiliteitsproblemen in de regio Arnhem-Nijmegen. De
provincie Gelderland heeft zich jarenlang sterk gemaakt voor de
doortrekking. In 2002 is Gelderland gestart met een
haalbaarheidsonderzoek, waarin ook Rijkswaterstaat Oost Nederland en
de Stadsregio Arnhem Nijmegen participeerden. In dit onderzoek werd
het nut en de noodzaak voor het doortrekken van de A15 onderzocht.
Tegelijkertijd kwam de regio tot een eensgezind advies over de
gewenste hoofdinfrastructuur, waar de doortrekking van de A15
onderdeel van uit maakt. Daarna is in aanvullende en nieuwe
onderzoeken de noodzaak bevestigd, zoals in de Netwerkanalyse van de
stadsregio Arnhem Nijmegen. Het doortrekken van de A15 is al veertig
jaar onderwerp van gesprek.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat