Voor directe publicatie
21 november 2006

Nieuw onderzoek:

Bijna een miljoen Nederlanders reeds slachtoffer van kaartfraude

Vanwege fraude geeft bijna eenderde (31%) van de Nederlanders voorkeur aan contant geld als betaalmiddel

32% van de slachtoffers van kaartfraude krijgt schade niet door bank vergoed

Volgens een nieuw pan-Europees onderzoek2 zijn reeds meer dan 963.000 Nederlanders (9% van de volwassen bevolking) slachtoffer geworden van frauduleuze praktijken met creditcards en bankpasjes het totale aantal slachtoffers in Europa ligt
op meer dan 22 miljoen mensen, oftewel het gecombineerde inwoneraantal van Zweden en België.
Ondanks deze cijfers gaat de Europese Unie door met de invoering van de Richtlijn Betaaldiensten, die ten doel heeft om het elektronische betalingsverkeer binnen Europa te bevorderen.
Uit het onderzoek, dat in opdracht van de vooraanstaande internationale branche-
organisatie ESTA3 in acht Europese landen werd uitgevoerd, blijkt dat 11% van de volwassen bevolking, oftewel ongeveer 22,8 miljoen mensen, te maken heeft gehad met frauduleuze praktijken zoals het stelen van kaartgegevens of het zonder toestemming gebruik maken van kaartgegevens.
ESTA is van mening dat de keuzevrijheid en de financiële veiligheid van de consument in het gedrang is nu banken in heel Europa elektronische betalingen willen bevorderen en contante betaling willen terugdringen. De organisatie waarschuwt dat consumenten geleidelijk ertoe gedwongen worden om elektronisch te betalen, terwijl er onvoldoende veiligheidsmaatregelen zijn om elektronische fraude te voorkomen.

Tabel 1: Percentage v/d bevolking dat slachtoffer van kaartfraude is geworden

België Frankrijk Duitsland GB Italië Nederland Spanje Zweden Totaal Ja 9% 10% 9% 19% 8% 9% 10% 8% 11% Nee 90% 88% 90% 78% 90% 89% 89% 90% 87% Weet niet 1% 2% 1% 3% 2% 1% 1% 2% 2% Bron: European Security Transport Association

Francis Ravez, secretaris-generaal van ESTA, zegt: Het is ongelofelijk hoeveel mensen in Nederland al slachtoffer van kaartfraude zijn geworden en het verbaast me niet dat veel slachtoffers inmiddels de voorkeur geven aan contanten. Uit een afzonderlijk onderzoek van de Europese Commissie blijkt namelijk dat bijna eenderde van de slachtoffers geen schadevergoeding krijgt van hun bank, hoewel banken dit anders doen voorkomen.
Ondanks deze cijfers is de campagne van de elektronische betaalsector om het gebruik van creditcards en betaalpasjes te bevorderen in volle gang en probeert de Europese Commissie manieren te bedenken om het gebruik van contant geld terug te dringen. Consumenten moeten de vrijheid hebben om te kunnen kiezen hoe ze willen betalen en dat zou niet door banken of instanties moeten worden voorgeschreven die zelf profiteren van de inkomsten van elektronische betalingen. Xavier Raufer, onderzoeksleider aan de universiteit Paris II - Institut de Criminologie, zegt: "Consumenten krijgen onvoldoende informatie met betrekking tot kaartfraude en wereldwijd wordt hierover merkwaardig genoeg slechts weinig statistisch materiaal door de financiële instellingen openbaar gemaakt. Banken lijken ook te aarzelen als het erom gaat rigoureuze veiligheidsmaatregelen, zoals biometrie, binnen het betalingsnetwerk in te voeren. Je zou denken dat consumenten recht hebben op de best mogelijke bescherming als het om hun financiën gaat. Maar als puntje bij paaltje komt, is contante betaling de enige manier om kaartfraude te voorkomen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat bijna eenderde (31%) van de Nederlanders op grond van de ervaringen in verband met frauduleuze praktijken nu de voorkeur geeft aan contant geld als betaalmiddel boven elektronische betaalmiddelen.

Tabel 2: Percentage v/d bevolking dat weer contant geld gebruikt na kaartfraude

                      België      Frankrijk     Duitsland      GB       Italië     Nederland     Spanje     Zweden    Totaal 
      Ja             27%          22%          43%           24%      45%          31%          46%         31%       33% 
      Nee            71%          77%          53%           73%      50%          68%          52%         62%       64% 
      Weet niet      2%           1%           4%            3%       5%           1%           2%          7%        3% 
     Bron: European Security Transport Association  
Volgens ESTA is het heel begrijpelijk dat mensen na kaartfraude de voorkeur geven aan contant geld. Uit cijfers van de EuroBarometer van de Europese Commissie blijkt namelijk dat de schade bij 25% van de slachtoffers van fraude minder dan 150 euro, bij 33% tussen 150 en 500 euro, maar bij 33% meer dan 500 euro bedraagt.

Ravez vervolgt: Ons onderzoek bevestigt dat er nog steeds een belangrijke rol is weggelegd voor contant geld bij financiële transacties binnen de EU. Consumenten willen dat contant geld blijft en waarderen de keuzemogelijkheid die het biedt. Bij ESTA zijn we van mening dat het niet alleen essentieel is dat elektronische betaalmiddelen en contante betaalmiddelen naast elkaar blijven bestaan, maar ook wenselijk om de concurrentie te handhaven, de consument keuzemogelijkheden te bieden en aan de behoeften van het bedrijfsleven binnen de EU te kunnen voldoen.
Uit de door de Europese Commissie in de 25 lidstaten bijeengebrachte gegevens van de nieuwste EuroBarometer blijkt dat 49% van de consumenten de voorkeur geven aan contant geld als betaalmiddel, terwijl uit onderzoek van ESTA blijkt dat bijna tweederde van de Europeanen (62%) voorstander is van het handhaven van contant geld.
- Einde bericht-

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Francis Ravez francis.ravez@esta.biz
GSM: +32 499 56 44 40

of
Citigate First Financial: Uneke Dekkers +31 20 575 40 21

Toelichting voor redacteurs:

1. Uit in 2005 door de EU uitgevoerd EuroBarometer-onderzoek bleek dat 32% van de slachtoffers van kaartfraude de schade niet vergoed krijgt.
2. Taylor Nelson Sofres voerde van 27-31 juli 2006 online een enquête uit waaraan een representatieve groep deelnam van meer dan 1000 volwassenen tussen 16-64 jaar in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Nederland en België.

3. ESTA (European Security Transport Association) is een in 1974 opgerichte non- profit-organisatie die de belangen behartigt van de bedrijven die betrokken zijn bij het transport en de distributie van contant geld in Europa, waaronder 90% van de CIT-industrie (CIT Cash-In-Transit).
Over ESTA
ESTA is een non-profit-organisatie die de voor de omloop van contant geld verantwoordelijke logistiekbedrijven in Europa en 90% van de Europese CIT-industrie vertegenwoordigt. ESTA is in 1974 opgericht en heeft als doel om de belangen van zijn leden te behartigen die voor het transport en de distributie van contant geld in Europa verantwoordelijk zijn. Het streven van de organisatie is om het gezamenlijke standpunt van

zijn leden met betrekking tot het Europse beleid binnen de sector te bepalen en uit te dragen en om het kwaliteitsniveau van de hele sector te verbeteren.

Bij ESTA zijn 121 leden aangesloten.
Het speciaal gevormde Cash Forum van ESTA bestaat uit leden van Brinks, Group 4 Securicor, Prosegur, Securitas en drie technologiepartners, te weten De La Rue, Giesecke & Devrient en SCAN COIN.
Voordelen van contant geld:

o Contant geld is een modern, populair en gemakkelijk betaalmiddel en heeft een breed maatschappelijk draagvlak.

o Contant geld is niet met kosten voor de consument verbonden, geeft de consument de mogelijkheid om anoniem te blijven en is voor iedereen (zonder discriminatie) beschikbaar.

o Contante betaling is een van de voordeligste vormen van financiële transactie.
o Contant geld is minder fraudegevoelig dan elektronische betaalmiddelen.
o Consumenten en het zakenleven willen geen zwart/wit-keuze zowel contante als elektronische betaalmiddelen kunnen naast elkaar bestaan en dienen beschikbaar te worden gehouden om consumenten een echte keuze te bieden en voor concurrentie te zorgen.

o De uitgifte van contant geld is een essentiële bron van inkomsten voor nationale regeringen (door de geldscheppingswinst of seignorage) die bij afschaffing van contant geld met andere middelen gecompenseerd zou moeten worden, onder andere door hogere belastingen.

o Last but not least dienen consumenten de keuzevrijheid te hebben over de manier waarop ze voor goederen en diensten willen betalen, en deze dient niet door banken en toezichthouders te worden voorgeschreven.


---- --