Gemeente Utrecht


Datum 21 november 2006 | |
|                                                                      |
|Website gemeente Utrecht vernieuwd                                    |
|                                                                      |
|De website van de gemeente Utrecht , www.Utrecht.nl , is vernieuwd. De|
|gemeentelijke homepage bevat nu veel meer informatie dan voorheen in  |
|de vorm van actuele berichten, handige links en banners. Door         |
|aanpassing van het navigatiesysteem binnen de hele website kunnen     |
|bezoekers op een gebruiksvriendelijker wijze dan voorheen hun weg     |
|vinden. Tenslotte is de site aangepast aan de gemeentelijke huisstijl,|
|die in 2006 is ingevoerd.                                             |
|De Utrechtse site dateert uit 2002 en is met 8.500 unieke bezoekers   |
|per dag (maand oktober 2006) een druk bezocht kanaal voor het vinden  |
|van informatie over beleid, regelgeving, vergunningen, nieuws,        |
|uitgaanstips, stichtingen en verenigingen in de stad.                 |
|Aanleiding voor de aanpassing is de constatering dat bij een          |
|vergelijking van 25 gemeentelijke websites in heel Europa, de site van|
|Utrecht op een aantal punten afweek van inmiddels gegroeide           |
|conventies. Bovendien zijn door gebruikers allerlei verbeterpunten    |
|aangedragen. Overigens zal deze aanpassing niet de laatste zijn. Bij  |
|een zich zo snel ontwikkelend medium als internet is periodieke       |
|aanpassing een must.                                                  |
|                                                                      |
|Wat is er veranderd?                                                  |
|De homepage is geheel gewijzigd. De homepage bevat nu veel méér       |
|informatie, waardoor de weg naar de juiste achterliggende pagina's    |
|beter te vinden.                                                      |
|Binnen de gehele site is de navigatie aangepast. Het automatisch      |
|uitklappende hoofdmenu gaf bij veel bezoekers problemen, zo bleek uit |
|gebruikersonderzoek. Nu wordt gewerkt met speciale navigatiepagina's, |
|waarop een overzicht staat van links op onderwerp. Ook de             |
|dieperliggende menu's die horen bij een deelsite, hebben een          |
|verbeterslag ondergaan.                                               |
|Tenslotte heeft de gemeente Utrecht in 2006 een nieuwe huisstijl      |
|ingevoerd. Deze huisstijl in de kleuren rood, wit en geel, geeft de   |
|gemeente één gezicht. De aanpassing geldt in ieder geval de schil     |
|(homepage, navigatiepagina's e.d.). Op deelsite-niveau staat nog niet |
|alle content in de nieuwe huisstijl, omdat dit met 25.000 pagina's    |
|teveel kosten met zich mee zou brengen. Aanpassing van alle deelsites |
|neemt naar schatting anderhalf jaar in beslag.                        |
|                                                                      |
|De aanpak                                                             |
|Het ontwerp voor de website is gemaakt door het Groningse             |
|internetbureau TheFactorE. De onderzoeksgroep Taalbeheersing &        |
|Communicatie van Universiteit Utrecht  heeft meegewerkt aan           |
|expert-beoordelingen en gebruikersonderzoeken. Via stagiares,         |
|contract-onderzoek en onderwijsprojecten blijft  Universiteit Utrecht |
|betrokken bij het testen van de gebruiksvriendelijkheid van de        |
|website.                                                              |
|                                                                      |
|De toekomst                                                           |
|Met zo'n drie miljoen bezoekers per jaar is de website voor de        |
|gemeente het belangrijkste kanaal voor het doorgeven van informatie,  |
|het bieden van interactie-mogelijkheden en het regelen van            |
|transacties.                                                          |
|In lijn met de ambities uit het Utrechtse collegeprogramma én de eisen|
|die de rijksoverheid stelt aan de digitale dienstverlening werkt het  |
|programma Publieksdienstverlening van de gemeente Utrecht aan diverse |
|belangrijke ontwikkelingen: de gemeente als portaal van de overheid   |
|(één ingang), de Persoonlijke Internet Pagina, digitale identiteit    |
|(DigiD), digitale betaalmogelijkheden en verbetering van de           |
|zoekfunctie.                                                          |
|                                                                      |
|Bezoekers kunnen met hun reacties op de vernieuwde website terecht    |
|bij: webmaster@Utrecht.nl.                                            |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Gerard Derksen,       |
|bestuurscommunicatie gemeente Utrecht, telefoon: 030- 286 11 32/ 06-  |
|270 30 714                                                            |

---- --