Dagelijks circa 100 misdrijven opgelost door Crime Stoppers
Iedere veertien minuten wordt ergens op de wereld een misdrijf
opgelost dankzij Crime Stoppers International (CSI), een wereldwijde
formule voor het oplossen van misdrijven door gebruik te maken van
anonieme meldingen van de burger. Vanuit Nederland neemt de anonieme
tiplijn Meld Misdaad Anoniem (M.) deel aan de CSI-board. Vanwege het
dertigjarig bestaan van Crime Stoppers kwamen vertegenwoordigers uit
de hele wereld onlangs samen in de Verenigde Staten.
De geboortestad van Crime Stoppers, Albuquerque in New Mexico, was het
toneel voor een conferentie met vierhonderd crimefighters uit de hele
wereld, zo meldt M.-Files, de tweemaandelijkse uitgave van M.
Oprichter Greg MacAleese liet weten het concept voor Crime Stoppers in
45 minuten te hebben bedacht. Een jongen werd vermoord voor 36 dollar.
Niemand durfde te praten, dus richtte ik de anonieme meldlijn op en
stapte naar de media, aldus MacAleese.
Eén miljoen misdrijven
Crime Stoppers blijkt sindsdien een succesvolle formule in het
tegengaan van criminaliteit. In dertig jaar tijd zijn ruim één miljoen
misdrijven opgelost en 1.200 CSI-programmas uit de grond gestampt. Zon
22 organisaties staan nu nog te trappelen om het concept te adopteren.
Nederland heeft het concept in 2003 landelijk ingevoerd met de tiplijn
M., een initiatief onder de vlag van het Verbond, de Raad van
Hoofdcommissarissen en de ministeries van Justitie en Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties.
Verschillen
Tijdens de conferentie bleek dat de CSI-programmas wereldwijd veel
overeenkomsten hebben, maar óók veel verschillen. Zo werkt M. als een
van de weinige organisaties zonder beloningen. Bovendien is Nederland
de enige die tips doorstuurt naar private partijen. Het Fraudeloket
Verzekeringsbedrijf van het Verbond ontvangt bijvoorbeeld tips van M.,
onder meer op het gebied van verzekeringsfraude.
Draagvlak
Veel landen waren geïnteresseerd in de betrokkenheid van private
partijen, al werd benadrukt dat ieder land het wel op zijn eigen
manier moet doen: het succes van Crime Stoppers hangt namelijk samen
met het draagvlak bij lokale instanties, burgers en de media.
Verzekerd!, november 2006
Verbond van Verzekeraars