Verbond van Verzekeraars

Dagelijks circa 100 misdrijven opgelost door Crime Stoppers

Iedere veertien minuten wordt ergens op de wereld een misdrijf opgelost dankzij Crime Stoppers International (CSI), een wereldwijde formule voor het oplossen van misdrijven door gebruik te maken van anonieme meldingen van de burger. Vanuit Nederland neemt de anonieme tiplijn Meld Misdaad Anoniem (M.) deel aan de CSI-board. Vanwege het dertigjarig bestaan van Crime Stoppers kwamen vertegenwoordigers uit de hele wereld onlangs samen in de Verenigde Staten.

De geboortestad van Crime Stoppers, Albuquerque in New Mexico, was het toneel voor een conferentie met vierhonderd crimefighters uit de hele wereld, zo meldt M.-Files, de tweemaandelijkse uitgave van M. Oprichter Greg MacAleese liet weten het concept voor Crime Stoppers in 45 minuten te hebben bedacht. Een jongen werd vermoord voor 36 dollar. Niemand durfde te praten, dus richtte ik de anonieme meldlijn op en stapte naar de media, aldus MacAleese.

Eén miljoen misdrijven
Crime Stoppers blijkt sindsdien een succesvolle formule in het tegengaan van criminaliteit. In dertig jaar tijd zijn ruim één miljoen misdrijven opgelost en 1.200 CSI-programmas uit de grond gestampt. Zon 22 organisaties staan nu nog te trappelen om het concept te adopteren. Nederland heeft het concept in 2003 landelijk ingevoerd met de tiplijn M., een initiatief onder de vlag van het Verbond, de Raad van Hoofdcommissarissen en de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Verschillen
Tijdens de conferentie bleek dat de CSI-programmas wereldwijd veel overeenkomsten hebben, maar óók veel verschillen. Zo werkt M. als een van de weinige organisaties zonder beloningen. Bovendien is Nederland de enige die tips doorstuurt naar private partijen. Het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf van het Verbond ontvangt bijvoorbeeld tips van M., onder meer op het gebied van verzekeringsfraude.

Draagvlak
Veel landen waren geïnteresseerd in de betrokkenheid van private partijen, al werd benadrukt dat ieder land het wel op zijn eigen manier moet doen: het succes van Crime Stoppers hangt namelijk samen met het draagvlak bij lokale instanties, burgers en de media.

Verzekerd!, november 2006