`Ruimte voor Twente in Drenthe'
Gemeente Coevorden als enige Drentse gemeente op Business Meeting
Twente
Twentse ondernemers, die buiten de regio op zoek zijn naar een
uitbreidingslocatie of een nieuwe vestigingslocatie, vinden die in
Coevorden. De Drentse vestingstad, die van oudsher economische en
sociale banden met Twente heeft, presenteert zich daarom op de beurs
Business Meeting Twente 21 en 22 november aanstaande in het Expo
Center Hengelo onder het motto `Ruimte voor Twente in Drenthe'.
De kracht van Coevorden zit hem in de logistieke mogelijkheden. In het
hart van de gemeente ligt het verkeersknooppunt Holsloot, waar de A37
en N34 elkaar kruisen. Op een kwartier afstand ligt de Duitse autobahn
31 (Noord-Duitsland naar Ruhrgebied vv). De stad ligt aan het kanaal
Coevorden-Almelo (800 ton) en aan de spoorlijnen
Almelo-Marienberg-Coevorden, Coevorden-Zwolle en aan de Duitse
spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Nordhorn en Bad Bentheim.
Via deze verbindingen arriveren en vertrekken treinen, vrachtwagens en
schepen vanaf en naar de Euroterminal, het regionale overslagcentrum
naast het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark in Coevorden.
Internationaal netwerk
De Euroterminal behoort tot de snelst groeiende inlandterminals van
Nederland. De terminal nadert nu dan ook de grenzen van zijn
overslagcapaciteit. De omzet aan goederen en containers loopt dit jaar
richting de 1 miljoen ton. De Euroterminal, gerund door de Bentheimer
Eisenbahn, is aangesloten op het internationale netwerk van
Kombiverkehr, het grootste netwerk van terminals in Europa.
2,5 miljoen ton
De Coevorder terminal heeft vier keer per week een shuttleverbinding
(transportlijn over spoor) met de Rotterdamse en één keer per week met
de Amsterdamse haven; en dagelijks rijden `Coevorder' treinen naar
grote economische centra in het Europese achterland, waaronder Moskou,
Milaan, Hamburg en Boedapest, bij elkaar naar 21 bestemmingen. De
Bentheimer Eisenbahn bouwt nu een tweede terminal. Wanneer deze
uitbreiding in de zomer van 2007 gereed is, is de terminal
grensoverschrijdend geworden, ligt er een spoor langs de havenkade en
kan de jaarlijkse overslagcapaciteit toenemen naar 2,5 miljoen ton.
Verbondenheid met Twente
"Onze Drentse regio heeft van oudsher een sterke culturele en
economische verbondenheid met Noordoost-Overijssel en in het bijzonder
met Twente", vertelt wethouder Peter Snijders van economische zaken.
"Uit onderzoek van het ministerie van VROM blijkt ook dat
ontwikkelingen in onze regio vooral gefocust zijn op Twente. De
bijdrage die onze ondernemers nu al leveren aan de verdere economische
ontwikkeling van Twente willen wij graag versterken. Wij hebben in
Coevorden ruimte te bieden met prima logistieke aan- en afvoerkanalen
over water, weg en spoor."
Nijhof Wassink
De goede logistieke mogelijkheden waren vier jaar geleden reden voor
de Twentse transporteur Nijhof Wassink (Rijssen) om een
distributriecentrum voor kunsstofkorrels direct aan de terminal in
Coevorden te vestigen. De korrels worden merendeels uit het Poolse
Kutno gehaald en doorgevoerd naar bestemmingen in Nederland, Engeland
en Duitsland. Nijhof Wassink is bezig een treinverbinding van
Coevorden met Kutno op te zetten en is in onderhandeling over een
binnenvaartlijn met Rotterdam.
Wildkamp en KWS
Ook Wildkamp, uit het Overijsselse Lutten, heeft onlangs voor
Coevorden gekozen, vanwege de logistieke faciliteiten. De technische
groothandel bouwt z'n hoofdvestiging op een kavel van 28 hectare op
het Coevorder bedrijvenpark Leeuwerikenveld II. Een andere Coevorder
ondernemer van Twentse origine is BBE/Westo, een dochteronderneming
van KWS. Deze betonproducent bouwt samen met afvalverwerker Sita een
energiecentrale op het Duitse deel van het grensoverschrijdende
bedrijventerrein Europark Coevorden-Emlichheim. De centrale gaat in
2008 zowel thermisch als elektrisch 80 megawatt energie leveren.
Gemeente Coevorden