Gemeente Coevorden

`Ruimte voor Twente in Drenthe'

Gemeente Coevorden als enige Drentse gemeente op Business Meeting Twente

Twentse ondernemers, die buiten de regio op zoek zijn naar een uitbreidingslocatie of een nieuwe vestigingslocatie, vinden die in Coevorden. De Drentse vestingstad, die van oudsher economische en sociale banden met Twente heeft, presenteert zich daarom op de beurs Business Meeting Twente 21 en 22 november aanstaande in het Expo Center Hengelo onder het motto `Ruimte voor Twente in Drenthe'.

De kracht van Coevorden zit hem in de logistieke mogelijkheden. In het hart van de gemeente ligt het verkeersknooppunt Holsloot, waar de A37 en N34 elkaar kruisen. Op een kwartier afstand ligt de Duitse autobahn 31 (Noord-Duitsland naar Ruhrgebied vv). De stad ligt aan het kanaal Coevorden-Almelo (800 ton) en aan de spoorlijnen Almelo-Marienberg-Coevorden, Coevorden-Zwolle en aan de Duitse spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn naar Nordhorn en Bad Bentheim. Via deze verbindingen arriveren en vertrekken treinen, vrachtwagens en schepen vanaf en naar de Euroterminal, het regionale overslagcentrum naast het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark in Coevorden.

Internationaal netwerk
De Euroterminal behoort tot de snelst groeiende inlandterminals van Nederland. De terminal nadert nu dan ook de grenzen van zijn overslagcapaciteit. De omzet aan goederen en containers loopt dit jaar richting de 1 miljoen ton. De Euroterminal, gerund door de Bentheimer Eisenbahn, is aangesloten op het internationale netwerk van Kombiverkehr, het grootste netwerk van terminals in Europa.

2,5 miljoen ton
De Coevorder terminal heeft vier keer per week een shuttleverbinding (transportlijn over spoor) met de Rotterdamse en één keer per week met de Amsterdamse haven; en dagelijks rijden `Coevorder' treinen naar grote economische centra in het Europese achterland, waaronder Moskou, Milaan, Hamburg en Boedapest, bij elkaar naar 21 bestemmingen. De Bentheimer Eisenbahn bouwt nu een tweede terminal. Wanneer deze uitbreiding in de zomer van 2007 gereed is, is de terminal grensoverschrijdend geworden, ligt er een spoor langs de havenkade en kan de jaarlijkse overslagcapaciteit toenemen naar 2,5 miljoen ton.

Verbondenheid met Twente "Onze Drentse regio heeft van oudsher een sterke culturele en economische verbondenheid met Noordoost-Overijssel en in het bijzonder met Twente", vertelt wethouder Peter Snijders van economische zaken. "Uit onderzoek van het ministerie van VROM blijkt ook dat ontwikkelingen in onze regio vooral gefocust zijn op Twente. De bijdrage die onze ondernemers nu al leveren aan de verdere economische ontwikkeling van Twente willen wij graag versterken. Wij hebben in Coevorden ruimte te bieden met prima logistieke aan- en afvoerkanalen over water, weg en spoor."

Nijhof Wassink
De goede logistieke mogelijkheden waren vier jaar geleden reden voor de Twentse transporteur Nijhof Wassink (Rijssen) om een distributriecentrum voor kunsstofkorrels direct aan de terminal in Coevorden te vestigen. De korrels worden merendeels uit het Poolse Kutno gehaald en doorgevoerd naar bestemmingen in Nederland, Engeland en Duitsland. Nijhof Wassink is bezig een treinverbinding van Coevorden met Kutno op te zetten en is in onderhandeling over een binnenvaartlijn met Rotterdam.

Wildkamp en KWS
Ook Wildkamp, uit het Overijsselse Lutten, heeft onlangs voor Coevorden gekozen, vanwege de logistieke faciliteiten. De technische groothandel bouwt z'n hoofdvestiging op een kavel van 28 hectare op het Coevorder bedrijvenpark Leeuwerikenveld II. Een andere Coevorder ondernemer van Twentse origine is BBE/Westo, een dochteronderneming van KWS. Deze betonproducent bouwt samen met afvalverwerker Sita een energiecentrale op het Duitse deel van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Europark Coevorden-Emlichheim. De centrale gaat in 2008 zowel thermisch als elektrisch 80 megawatt energie leveren.