Digitale Gemeente Houten

Houten krijgt vijf miljoen voor spoorplannen

dinsdag 21 november 2006 - Bron: Gemeente Houten

De gemeente Houten krijgt ruim vijf miljoen euro van de minister van Verkeer en Waterstaat uit de regeling Eenmalige uitkering spoorse doorsnijdingen. Deze regeling is bedoeld om gemeenten te helpen de barrièrewerking van het spoor in stedelijk gebied te verminderen. Het College van B&W van Houten heeft drie voorstellen ingediend die verband houden met de spoorverdubbeling tussen Houten en Houten Castellum. Het betreft de inpassing van de spoorbaan in het centrum en in Castellum en de realisatie van een voetgangers-/fietsersbrug in de Vijfwal. Van de meer dan honderd aanvragen die vanuit het hele land waren ingediend zijn er 61 gehonoreerd, waaronder de drie voorstellen uit Houten.

In 2007 begint ProRail met uitbreiding van het bestaande spoortraject van twee naar vier sporen, waarbij twee nieuwe stations worden aangelegd: Houten Centrum en Houten Castellum. De gemeente heeft zelf investeringen toegevoegd aan de plannen van ProRail om te zorgen voor een volledige integratie van de spoorverdubbeling met de eigen plannen voor Houten centrum en Houten Castellum. Met de toekenning van de rijksbijdrage voor deze plannen bevestigt de minister dat het voor Houten om belangrijke projecten gaat.

In het centrum gaat het om ophoging van het spoor met 1,80 meter, waardoor het Onderdoor sterk zal verbeteren en er ruimte onder de spoorbaan vrij komt. Hierdoor is het mogelijk een extra tunnel in het centrum (de Zuidtunnel) te realiseren en een fietstransferium aan te leggen dat past bij de gewenste kwaliteit in het nieuwe centrum. In Castellum wordt met gemeentegeld een extra brede en hoogwaardige onderdoorgang gerealiseerd, als hoofdverbinding voor langzaam verkeer tussen het oostelijk en westelijk deel van Castellum. De voetgangers-/fietsersbrug in de Vijfwal zal de spoorbaan kruisen ter hoogte van de Albers Pistoriusweg. De brug vormt de nog ontbrekende schakel in de recreatieve groenstrook in Houten-Zuid. De bijdrage van de minister maakt het mogelijk om een variant te realiseren die de bruikbaarheid voor fietsers en invaliden verhoogt.

De minister heeft bij het beoordelen van alle ingediende plannen een transparante, objectieve methode gebruikt waarbij vooral is gekeken naar het verbeteren van de stedelijke bereikbaarheid. Het ging daarnaast ook om het bevorderen van een goede ruimtelijke ontwikkeling en van de veiligheid op en rond de spoorbaan.

Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006 Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET beheerd door de overheid (gemeente Houten).