Houten krijgt vijf miljoen voor spoorplannen
dinsdag 21 november 2006 - Bron: Gemeente Houten
De gemeente Houten krijgt ruim vijf miljoen euro van de minister van
Verkeer en Waterstaat uit de regeling Eenmalige uitkering spoorse
doorsnijdingen. Deze regeling is bedoeld om gemeenten te helpen de
barrièrewerking van het spoor in stedelijk gebied te verminderen. Het
College van B&W van Houten heeft drie voorstellen ingediend die
verband houden met de spoorverdubbeling tussen Houten en Houten
Castellum. Het betreft de inpassing van de spoorbaan in het centrum en
in Castellum en de realisatie van een voetgangers-/fietsersbrug in de
Vijfwal. Van de meer dan honderd aanvragen die vanuit het hele land
waren ingediend zijn er 61 gehonoreerd, waaronder de drie voorstellen
uit Houten.
In 2007 begint ProRail met uitbreiding van het bestaande spoortraject
van twee naar vier sporen, waarbij twee nieuwe stations worden
aangelegd: Houten Centrum en Houten Castellum. De gemeente heeft zelf
investeringen toegevoegd aan de plannen van ProRail om te zorgen voor
een volledige integratie van de spoorverdubbeling met de eigen plannen
voor Houten centrum en Houten Castellum. Met de toekenning van de
rijksbijdrage voor deze plannen bevestigt de minister dat het voor
Houten om belangrijke projecten gaat.
In het centrum gaat het om ophoging van het spoor met 1,80 meter,
waardoor het Onderdoor sterk zal verbeteren en er ruimte onder de
spoorbaan vrij komt. Hierdoor is het mogelijk een extra tunnel in het
centrum (de Zuidtunnel) te realiseren en een fietstransferium aan te
leggen dat past bij de gewenste kwaliteit in het nieuwe centrum. In
Castellum wordt met gemeentegeld een extra brede en hoogwaardige
onderdoorgang gerealiseerd, als hoofdverbinding voor langzaam verkeer
tussen het oostelijk en westelijk deel van Castellum. De
voetgangers-/fietsersbrug in de Vijfwal zal de spoorbaan kruisen ter
hoogte van de Albers Pistoriusweg. De brug vormt de nog ontbrekende
schakel in de recreatieve groenstrook in Houten-Zuid. De bijdrage van
de minister maakt het mogelijk om een variant te realiseren die de
bruikbaarheid voor fietsers en invaliden verhoogt.
De minister heeft bij het beoordelen van alle ingediende plannen een
transparante, objectieve methode gebruikt waarbij vooral is gekeken
naar het verbeteren van de stedelijke bereikbaarheid. Het ging
daarnaast ook om het bevorderen van een goede ruimtelijke ontwikkeling
en van de veiligheid op en rond de spoorbaan.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten