Groen!
Brussel, 21 november 2006
Groen! roept op tot internationale solidariteit en ecologische
innovatie voor maximale werkgelegenheid
In de Volkswagenfabriek in Vorst verdwijnen 3.500 tot 4.000 banen
omdat de Golf, het belangrijkste product dat in Vorst geassembleerd
wordt, voortaan zal geproduceerd worden in de Duitse fabrieken in
Mosel en Wolfsburg. Groen! betreurt de beslissing tot herstructurering
in de Volkswagengroep en voelt sterk mee met de duizenden getroffen
Volkswagenarbeiders en hun gezinnen. Groen! vraagt dat de Vlaamse en
federale regeringen maximaal zorgen voor voldoende begeleiding van de
werknemers. We denken daarbij onder meer aan outplacement en
herscholingsmogelijkheden.
Voor Groen! is nogmaals aangetoond dat de huidige harde neoliberale
globalisering enkel gericht is op het maximaliseren van de winsten,
ook als dit gepaard gaat met een sociaal kerkhof.
Groen! doet daarom een appel aan alle vakbonden, zowel in België als
op internationaal vlak, om de essentiële solidariteit tussen
werknemers op internationaal niveau te versterken. Zo kan men de
huidige neerwaartse spiraal waar werknemers nu de dupe van zijn,
ombuigen. Want vandaag zitten werknemers van verschillende landen
verstrikt in een spel van opbod van afbraak van sociale
verworvenheden: langer werken zonder loonsverhoging, versoepeling van
arbeidsvoorwaarden, versterking van nachtarbeid en ploegenarbeid,...
Groen! verwijst hiervoor naar de mogelijkheid om op Europees niveau
CAO's af te spreken (art. 137 en 139 van het EG-Verdrag). We vragen
aan de vakbonden om op basis van het EG-verdrag te zorgen voor een
sterkere solidariteit tussen werknemers over landsgrenzen heen, om zo
op te boksen tegen de macht van multinationale ondernemingen.
Daarnaast stelt Groen! al langer vast dat de klassieke auto-industrie
wereldwijd te kampen heeft met overproductie. De regeringen van ons
land moeten zich dan ook dringend bezinnen over de toekomst van de
klassieke auto-industrie in ons land en in Europa, of er staan op
middellange termijn duizenden jobs op de tocht. Hiervoor is een
duidelijke keuze nodig voor ecologische innovatie. Zo kan men ook
beter inspelen op mondiale uitdagingen zoals de klimaatverandering.
Dit betekent onder meer stimuleren van alternatieve brandstoffen. Niet
toevallig werd in Brazilië 3 jaar geleden door Volkswagen Brazilië als
eerste de flex-fuel auto (een wagen die op bijna op elk mengsel van
benzine en ethanol kan rijden) geïntroduceerd. Dit kon enkel dankzij
een duidelijke keuze van de Braziliaanse overheid 30 jaar geleden om
ethanol als brandstof voor wagens te stimuleren. De combinatie van
nieuwe technologie en fikse belastingsvoordelen maakt dat Volkswagen
Brazilië enkel nog flex-fuel auto's produceert, en deze technologie
zelfs wil uitvoeren naar andere landen. Brazilië vermindert zo de
olie-afhankelijkheid, maakt het wagenpark schoner en zorgt voor heel
wat werkgelegenheid in eigen land.
Op langere termijn heeft de klassieke brandstofmotor geen toekomst.
Daarom pleit Groen! ervoor dat de regeringen onderzoek en ontwikkeling
naar innovatieve ecologische alternatieven sterker ondersteunt. Door
te kiezen voor technologieën met toekomst, wordt werkgelegenheid
verzekerd.
Vera Dua, voorzitter