Ingezonden persbericht


Tilburg, 21 november 2006

Armoedebeleid kost zeker tien miljoen per jaar

Als Tilburg serieus werk wil maken van haar armoedebeleid zal daar jaarlijks zeker 10 miljoen voor moeten worden uitgetrokken. Tot die conclusie komt de SP na een eerste doorrekening van de maatregelen die zij hierover wil voorstellen. "Van de 1,8 miljoen die het college heeft gereserveerd gaat 1,2 sowieso alleen naar ambtenaren. Voor uitvoering van het beleid zelf rest hooguit 6 ton".

Bij behandeling van de armoedenota zal de SP voorstellen indienen om de wens 'armoede de stad uit' te krijgen ook werkelijk waar te kunnen maken. Veerle Slegers: "In debatten is bijna iedereen het er over eens dat het sociaal minimum gewoonweg te laag is om uit de armoede te kunnen blijven, maar als puntje bij paaltje komt wil de gemeente geen geld uittrekken om dat te verbeteren.".

Subjectsubsidie wél mogelijk

In de gesprekken die de zogenaamde Taskforce Armoede in de stad voerde kwam met grote regelmaat het verdwijnen van de subjectsubsidie als oorzaak voor verdere armoede naar boven. Slegers: "Die maatregel is door het kabinet verboden, althans, het verstrekken van een categorale subsidie mag niet meer. Toch is het mogelijk die maatregel terug in te voeren, als tegemoetkoming in de eigen bijdrage aan een collectieve energie-inkoop, vergelijkbaar met de noodgreep van wethouder Mevis eind vorig jaar. Iedereen met een collectieve aanvullende ziektenkostenverzekering kon toen 90 euro ontvangen. Als we - zoals de SP al eerder voorstelde - een collectief contract met Essent afsluiten voor alle Tilburgers die daaraan willen deelnemen, kunnen we jaarlijks alle minima in Tilburg een tegemoetkoming in de eigen bijdrage daaraan verstrekken. Zo omzeilen we het Haagse verbod op subjectsubsidie en slaan we een hele grote slag in de armoedebestrijding. En tegelijkertijd zullen de energiekosten voor deelnemende huishoudens waarschijnlijk dalen omdat een collectief contract financiële voordelen oplevert".

Met name VVD en CDA hadden tegen dit collectieve energiecontract bezwaren omdat het de marktwerking buiten spel zou zetten. Slegers: "Integendeel, dit is vergelijkbaar met hoe de boerenbond en allerlei coöperaties ooit begonnen! Klanten die zich verenigen en zich met meer kracht op de markt begeven om op die manier schaalvoordelen te behalen, dat lijkt me juist slim omgaan met de marktwerking. De gemeente is de enige 'organisatie' die alle Tilburgers kan verenigen. Dan kunnen we met Essent aan taf

el gaan zitten. Of met Nuon, of Eneco, of wie er ook maar enkele tienduizenden klanten bij wil hebben. Dan valt pas te praten over prijzen en service, en dan nemen Tilburgers tenminste actief deel aan die vrije markt".

Een groot aantal maatregelen die de SP wil voorstellen kost de gemeente geen geld maar levert voor minima wel uitzicht op een einde aan structurele armoede. "Eerder overgaan tot schuldsanering of het betalen van voorschotten is een investering die zichzelf terugverdient. Nog té vaak komen mensen pas in beeld als de problemen niet meer te overzien zijn. Dat is niet alleen funest voor de betroffen huishoudens, maar kost uiteindelijk ook meer dan wanneer tijdig was ingegrepen", aldus Veerle Slegers.

Ook de SP is van mening dat betaalde arbeid de beste manier is om aan armoede te ontsnappen. Slegers: "Maar we moeten niet blind zijn en toegeven dat dit niet voor iedereen is weggelegd. Mensen die nu nog in de WAO zitten maken geen kans meer om genoeg te verdienen op de arbeidsmarkt om boven het sociaal minimum uit te komen. En ouderen boven de 55 kunnen het op die arbeidsmarkt wel helemaal vergeten. Die groepen mogen we niet in de kou laten staan omwille van een principe dat arbeid het beste medicijn zou zijn".

De SP heeft zo'n dertig voorstellen in voorbereiding die tijdens behandeling van de armoedenota zullen worden aangeboden. In de bijlage een korte omschrijving van deze voornemens.

Nadere informatie:

Veerle Slegers
Tel 06 100 19 604
Voorstellen voor moties armoedebeleid


1. Een creatieve toegestane vorm van subjectsubsidie herinvoeren à 500 euro per jaar voor alle Tilburgse minima.
2. Asielzoekers eerder langdurigheidstoeslag toekennen. Mensen die al heel lang in Nederland zijn in afwachting van hun asielprocedure hebben in armoede geleefd, maar de tijd voor het in aanmerking komen voor de langdurigheidstoeslag begint pas vanaf de datum van de positieve uitspraak.
3. Overblijfkosten vergoeden uit de Bijzondere Bijstand. Veel scholen hebben gekozen voor een continurooster. Kinderen hebben daardoor geen middagpauze meer, waarin ze naar huis mogen. Voor ouders op bijstandsniveau zijn dit dus nieuwe kosten die ze eerst niet hadden. Toch krijgen ze geen bijzondere bijstand hiervoor. Het gaat om gemiddeld om EUR 1,- per kind per dag, vier schooldagen per week 40 schoolweken per jaar dus zo'n EUR 160,-.
4. Casemanagers meer tijd geven voor hun "cases" en hen daardoor de coördinatie geven over de gehele case (hen dus de zogenaamde 'satéprikker' maken). Dus minder cases per manager, dus meer (fte's voor) casemanagers.
5. Het instellen van een Participatiefonds.
6. Openbaar vervoer voor minima gratis.

7. Bij schulden: Overname door Sociale Zaken om oplopende incasso- en deurwaarderskosten te voorkomen.
8. Antroposofische medicijnen en dieetkosten (tgv. gewichtstoename door medicijngebruik) uit Bijzondere Bijstand.
9. Voorschottenfonds creëren (zonder voorschot kunnen noodzakelijke -bijv. medische- items niet worden aangeschaft en dus ook niet worden teruggevraagd aan de verzekering. Vb.: Kinderbril moet eerst contant worden afgerekend bij de opticien).
10. Kinderopvang vergoeden bij uitzicht op betaald werk zodat moeders uit de bijstand kunnen komen.
11. Tienerouders krijgen een volwassenenuitkering.
12. Proef met het creëren van banen in plantsoenendienst/toezicht, etc. voor langdurig werklozen die kunnen werken maar waarvoor geen regulier werk is.
13. Ondersteuning van de samenwerkende organisaties armoedebestrijding Tilburg. Deze aanvraag bij de Provincie bedroeg E 44.110 maar wordt waarschijnlijk afgewezen.
14. Het project "ParticipatieMagazine" van de Stichting Straatkrant Brabant. Ook deze aanvraag ( E 74.310) , ingediend door de Stichting Straatkrant Brabant, is de Provincie voornemens af te wijzen.
15. Risicoprofiel Armoede gebruiken, om sneller mensen te identificeren en te helpen die in de gevarenzone zitten.
16. Verantwoordelijkheid voor schulden aantoonbaar gemaakt door een ex-partner afschaffen, zeker wanneer er kinderen zijn.
17. Armoede-effectrapportage instellen. Alle gemeentelijke maatregelen toetsen aan een soort armoede-monitor.
18. Interculturele communicatietraining voor SoZa-medewerkers.
19. Geen strafkortingen meer bij kleine en soms onwillekeurige overtredingen als het iets te laat inleveren van papieren. Strafkortingen vergroten het probleem en helpen niet of nauwelijks als sanctie maar ze veroorzaken meer problemen dan dat ze oplossen: Veel schulden en psychische ellende.
20. Informatie over regelgeving, instanties, rechten, plichten en mogelijkheden voor 1e generatie gastarbeiders in de moedertaal. Idem voor mondelinge en schriftelijke communicatie vanuit de gemeente.
21. Vakantiegeld dient geoormerkt te zijn. Dus niet van je vakantiegeld de lening moeten terugbetalen die je van SoZa voor je tweedehands ijskast hebt gekregen. Vakantie is broodnodig, ook voor minima.
22. Zorgtoeslag automatisch verstrekken.

23. Recht op de langdurigheidstoeslag minder rigide regelen: Mensen durven na een lange afwezigheid op de arbeidsmarkt door ziekte of ontslag niet weer te gaan werken omdat de kans van slagen niet 100% is maar je wel meteen je recht op die toeslag verliest.
24. Strengere regels leerlingenvervoer terugdraaien.
25. Letskring uitbreiden of in elke wijk opstarten, ism wijkorganisaties en wijkwerk.
26. Gemeente moet onderhandelen met woningbouwcorporaties over lagere woonlasten.
27. Bij SoZa- en schuldhulpverleningstrajecten mensen in bepaalde goed afgewogen gevallen tweede kans geven na fouten in het verleden (schulden door fraude, justitiële vorderingen, wietplantages) op basis van goed gedrag.
28. Uitkering niet stoppen na huisuitzetting en ook andere regelingen en trajecten laten doorlopen om mensen zsm overeind te helpen.
29. Gemeente moet met Essent collectieve energie-afname afspreken (vergelijkbaar met de collectieve aanvullende ziektekostenverzekering).
30. Vroegtijdige schuldsanering van energiekosten.
31. Werkboek Sociale Zaken aanpassen aan ruimhartigere criteria.
32. Geanonimiseerde sollicitaties om allochtone jongeren een eerlijke kans te geven.

---- --