Gemeente Utrecht


| |
|Datum: 21-11-2006                                                     |
|                                                                      |
|Ontwerp OV-terminal klaar voor uitvoering                             |
|                                                                      |
|De laatste openstaande uitwerkingen van het Definitief Ontwerp        |
|OV-Terminal zijn ingevuld en door het College van B&W goedgekeurd. Het|
|gaat met name om extra fietsparkeerplaatsen, een toegevoegde          |
|fiets-/voetgangersbrug, een programma van eisen voor toeleidende      |
|routes en een beheerplan. Naast aanvullingen in het ontwerp van het   |
|nieuwe station is ook overeenstemming bereikt over de rolverdeling en |
|verantwoordelijkheden tussen Gemeente Utrecht en ProRail. De komende  |
|maanden werken ProRail en Gemeente Utrecht aan de daadwerkelijke      |
|aanbestedingen en de feitelijke voorbereiding zodat in 2008 met de    |
|bouw gestart kan worden.                                              |
|                                                                      |
|Toename fietsparkeerplaatsen                                          |
|Een belangrijke aanvulling op het Definitief Ontwerp OV-Terminal is de|
|uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen van 17.500 naar       |
|22.000. Gemeente Utrecht, ProRail, NS Fiets en de Fietsersbond vinden |
|deze uitbreiding gewenst. Omdat partijen twijfelden over het          |
|realiteitsgehalte van 17.500 fietsparkeerplaatsen zijn afgelopen zomer|
|opnieuw tellingen uitgevoerd. Op basis van deze nieuwe tellingen en de|
|door ProRail verwachte groei van het aantal treinreizigers blijkt dat |
|er in 2025 zo'n 22.000 plaatsen nodig zijn om aan de vraag te kunnen  |
|voldoen. Hiervan zijn 8.000 plaatsen aan de westzijde en 14.000 aan de|
|oostzijde van het station gepland. Het Rijk moet deze uitbreiding van |
|het Programma van Eisen (PvE) nog formeel vaststellen.                |
|Extra fiets- en voetgangersbrug                                       |
|De Rabobank stelt een bedrag van ruim 9 miljoen euro beschikbaar voor |
|een kwalitatief hoogwaardige inrichting en ontsluiting van de directe |
|omgeving van het nieuwe kantoorgebouw aan de Croeselaan. Een groot    |
|deel van dit bedrag wordt naar verwachting besteed aan een nieuw te   |
|realiseren brug voor fiets- en voetgangers over het spoor. Deze brug  |
|zou ter hoogte van het Moreelsepark en het Rabobank gebouw aan de     |
|Mineurslaan gaan lopen. De brug krijgt een rechtstreekse aansluiting  |
|op het toekomstige fietsgebouw aan de nieuwe Stationsstraat en de     |
|OV-Terminal. Om de kosten hiervoor te kunnen dekken is vanuit het     |
|ministerie van V&W een bedrag van E 3,4 miljoen toegekend uit de      |
|eenmalige subsidieregeling 'spoorse doorsnijdingen'.                  |
|Uitwerking toeleidende (HOV-)busbanen                                 |
|Een onlosmakelijk onderdeel van de OV-Terminal zijn de toeleidende    |
|(HOV-)busbanen van en naar het station. Onder de toeleidende routes   |
|zijn begrepen: de routes van de openbaar vervoerbussen en het         |
|hoogwaardig openbaar vervoer van en naar de OV-Terminal. De           |
|inhoudelijke uitwerking van de toeleidende routes wordt door de       |
|gemeente Utrecht gedaan. Hiervoor is een programma van eisen opgesteld|
|waarin op hoofdlijnen de randvoorwaarden en eisen aan de routes zijn  |
|vastgesteld. De randvoorwaarden en eisen zijn van verkeerskundige,    |
|ruimtelijke (openbare ruimte en infrastructuur), civieltechnische,    |
|milieukundige, juridische en financiële aard. Deze eisen en           |
|randvoorwaarden worden de komende periode vertaald in een functioneel |
|ontwerp. Naar verwachting neemt het College in december 2006 over het |
|volledige concept een besluit.                                        |
|Beheer                                                                |
|Coördinatie van beheer, onderhoud, toezicht en veiligheid door één    |
|beheersorganisatie vormt het uitgangspunt bij het opstellen van een   |
|beheer- en gebruiksovereenkomst van de OV-Terminal en haar omgeving in|
|de toekomst. In opdracht van de gemeente is een rapport opgesteld     |
|waarin de gezamenlijke doelen en ambities van de betrokken partijen op|
|het gebied van beheer en toezicht staan beschreven. In het vervolg    |
|worden op basis van de ambities uit het rapport contractuele afspraken|
|gemaakt over de exacte wijze waarop het beheer en toezicht in het     |
|Stationsgebied Utrecht zal worden vormgegeven. Samenwerking tussen de |
|betrokken partijen op basis van de geldende wet- en regelgeving geldt |
|daarbij als uitgangspunt. De te maken afspraken dienen een langdurig  |
|en kwalitatief beheer van de OV-Terminal en haar directe omgeving     |
|mogelijk te maken.                                                    |
|                                                                      |
|                                                                      |
|Projectrealisatie Overeenkomst                                        |
|Gemeente Utrecht en ProRail sluiten een overeenkomst waarin afspraken |
|zijn gemaakt over de samenwerking tijdens de bouw. Hiermee worden de  |
|werkwijze en de wederzijdse rollen en verantwoordelijkheden tijdens de|
|bouw vastgelegd                                                       |
|Naar uitvoering                                                       |
|De komende maanden worden gebruikt voor de daadwerkelijke aanbesteding|
|en de feitelijke voorbereiding van de bouw, waaronder de              |
|bouwvergunning en artikel 19 Wet R.O. procedures. De uitvoering van de|
|OV-Terminal is gepland in de periode 2008 -2013. Omdat het station in |
|de ingrijpende vernieuwing volledig blijft functioneren, vindt de     |
|uitvoering in fasen plaats. In 2013 beschikt Utrecht over één         |
|integraal stationscomplex, dat binnen één gebouw de afhandeling en    |
|overstap regelt voor trein, tram, lokale en regionale bussen. Een     |
|dergelijk grote terminal met grootstedelijke allure vraagt een helder |
|concept voor het afwikkelen van grote reizigersstromen waarbij        |
|bovendien alle publieksvoorzieningen zijn geïntegreerd. Het College   |
|van Utrecht is van mening dat het Definitief Ontwerp hierin voorziet. |
|Noot voor de media                                                    |
|Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: bestuurscommunicatie |
|gemeente Utrecht,                                                     |
|Hans Scholten, telefoon: 030- 286 10 15 of: Prorail, Nienke van der   |
|Geest, telefoon: 030- 235 83 21                                       |

---- --