| |
|Datum: 21-11-2006 | | | |Ontwerp OV-terminal klaar voor uitvoering | | | |De laatste openstaande uitwerkingen van het Definitief Ontwerp | |OV-Terminal zijn ingevuld en door het College van B&W goedgekeurd. Het| |gaat met name om extra fietsparkeerplaatsen, een toegevoegde | |fiets-/voetgangersbrug, een programma van eisen voor toeleidende | |routes en een beheerplan. Naast aanvullingen in het ontwerp van het | |nieuwe station is ook overeenstemming bereikt over de rolverdeling en | |verantwoordelijkheden tussen Gemeente Utrecht en ProRail. De komende | |maanden werken ProRail en Gemeente Utrecht aan de daadwerkelijke | |aanbestedingen en de feitelijke voorbereiding zodat in 2008 met de | |bouw gestart kan worden. | | | |Toename fietsparkeerplaatsen | |Een belangrijke aanvulling op het Definitief Ontwerp OV-Terminal is de| |uitbreiding van het aantal fietsparkeerplaatsen van 17.500 naar | |22.000. Gemeente Utrecht, ProRail, NS Fiets en de Fietsersbond vinden | |deze uitbreiding gewenst. Omdat partijen twijfelden over het | |realiteitsgehalte van 17.500 fietsparkeerplaatsen zijn afgelopen zomer| |opnieuw tellingen uitgevoerd. Op basis van deze nieuwe tellingen en de| |door ProRail verwachte groei van het aantal treinreizigers blijkt dat | |er in 2025 zo'n 22.000 plaatsen nodig zijn om aan de vraag te kunnen | |voldoen. Hiervan zijn 8.000 plaatsen aan de westzijde en 14.000 aan de| |oostzijde van het station gepland. Het Rijk moet deze uitbreiding van | |het Programma van Eisen (PvE) nog formeel vaststellen. | |Extra fiets- en voetgangersbrug | |De Rabobank stelt een bedrag van ruim 9 miljoen euro beschikbaar voor | |een kwalitatief hoogwaardige inrichting en ontsluiting van de directe | |omgeving van het nieuwe kantoorgebouw aan de Croeselaan. Een groot | |deel van dit bedrag wordt naar verwachting besteed aan een nieuw te | |realiseren brug voor fiets- en voetgangers over het spoor. Deze brug | |zou ter hoogte van het Moreelsepark en het Rabobank gebouw aan de | |Mineurslaan gaan lopen. De brug krijgt een rechtstreekse aansluiting | |op het toekomstige fietsgebouw aan de nieuwe Stationsstraat en de | |OV-Terminal. Om de kosten hiervoor te kunnen dekken is vanuit het | |ministerie van V&W een bedrag van E 3,4 miljoen toegekend uit de | |eenmalige subsidieregeling 'spoorse doorsnijdingen'. | |Uitwerking toeleidende (HOV-)busbanen | |Een onlosmakelijk onderdeel van de OV-Terminal zijn de toeleidende | |(HOV-)busbanen van en naar het station. Onder de toeleidende routes | |zijn begrepen: de routes van de openbaar vervoerbussen en het | |hoogwaardig openbaar vervoer van en naar de OV-Terminal. De | |inhoudelijke uitwerking van de toeleidende routes wordt door de | |gemeente Utrecht gedaan. Hiervoor is een programma van eisen opgesteld| |waarin op hoofdlijnen de randvoorwaarden en eisen aan de routes zijn | |vastgesteld. De randvoorwaarden en eisen zijn van verkeerskundige, | |ruimtelijke (openbare ruimte en infrastructuur), civieltechnische, | |milieukundige, juridische en financiële aard. Deze eisen en | |randvoorwaarden worden de komende periode vertaald in een functioneel | |ontwerp. Naar verwachting neemt het College in december 2006 over het | |volledige concept een besluit. | |Beheer | |Coördinatie van beheer, onderhoud, toezicht en veiligheid door één | |beheersorganisatie vormt het uitgangspunt bij het opstellen van een | |beheer- en gebruiksovereenkomst van de OV-Terminal en haar omgeving in| |de toekomst. In opdracht van de gemeente is een rapport opgesteld | |waarin de gezamenlijke doelen en ambities van de betrokken partijen op| |het gebied van beheer en toezicht staan beschreven. In het vervolg | |worden op basis van de ambities uit het rapport contractuele afspraken| |gemaakt over de exacte wijze waarop het beheer en toezicht in het | |Stationsgebied Utrecht zal worden vormgegeven. Samenwerking tussen de | |betrokken partijen op basis van de geldende wet- en regelgeving geldt | |daarbij als uitgangspunt. De te maken afspraken dienen een langdurig | |en kwalitatief beheer van de OV-Terminal en haar directe omgeving | |mogelijk te maken. | | | | | |Projectrealisatie Overeenkomst | |Gemeente Utrecht en ProRail sluiten een overeenkomst waarin afspraken | |zijn gemaakt over de samenwerking tijdens de bouw. Hiermee worden de | |werkwijze en de wederzijdse rollen en verantwoordelijkheden tijdens de| |bouw vastgelegd | |Naar uitvoering | |De komende maanden worden gebruikt voor de daadwerkelijke aanbesteding| |en de feitelijke voorbereiding van de bouw, waaronder de | |bouwvergunning en artikel 19 Wet R.O. procedures. De uitvoering van de| |OV-Terminal is gepland in de periode 2008 -2013. Omdat het station in | |de ingrijpende vernieuwing volledig blijft functioneren, vindt de | |uitvoering in fasen plaats. In 2013 beschikt Utrecht over één | |integraal stationscomplex, dat binnen één gebouw de afhandeling en | |overstap regelt voor trein, tram, lokale en regionale bussen. Een | |dergelijk grote terminal met grootstedelijke allure vraagt een helder | |concept voor het afwikkelen van grote reizigersstromen waarbij | |bovendien alle publieksvoorzieningen zijn geïntegreerd. Het College | |van Utrecht is van mening dat het Definitief Ontwerp hierin voorziet. | |Noot voor de media | |Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: bestuurscommunicatie | |gemeente Utrecht, | |Hans Scholten, telefoon: 030- 286 10 15 of: Prorail, Nienke van der | |Geest, telefoon: 030- 235 83 21 |
---- --