Gemeenteraden Bunnik en Houten eensgezind over richtlijnen MER A12 SALTO
maandag 20 november 2006 - Bron: Gemeente Houten
De gemeenteraden van Houten en Bunnik hebben in hun vergadering van
respectievelijk 14 en 16 november de richtlijnen voor het
milieueffectrapport (MER) A12 SALTO vastgesteld. Ook namen zij kennis
van het advies van de Commissie voor de MER en het Plan van aanpak A12
SALTO, eindbeeld situatie 2020.
De MER-procedure is een voorgeschreven procedure voor nieuwe
infrastructuur op basis van de wet milieubeheer. In het milieurapport
worden onder meer de effecten van de te onderzoeken tracévarianten op
natuur en milieu gekwalificeerd en gekwantificeerd. De resultaten van
deze effectenstudie krijgen een volwaardige plaats in het
afwegingsproces dat nodig is om tot een uiteindelijke tracékeuze voor
de aansluiting op de A12 te komen. In maart 2006 werd de startnotitie
ter inzage ingelegd. De inspraakreacties zijn verwerkt in de
richtlijnen die nu door beide raden zijn vastgesteld.
Motie en amendement: gezamenlijk belang Houten en Bunnik
Op initiatief van de PvdA in Houten en P21 in Bunnik werden in de
raadsvergaderingen een amendement en een motie ingediend; beiden
werden door alle politieke partijen gesteund en raadsbreed aangenomen.
De colleges van Houten en Bunnik hebben het amendement overgenomen en
zijn bereid om de motie uit te voeren.
De strekking van het amendement is:
* dat de variant Burgweg (N410) - N229 (van de Bunnikse P21-fractie)
wordt meegenomen in het verdere onderzoek naar de varianten;
* dat de Utrechtseweg/N409-N408 aansluiting Laagraven als te
onderzoeken variant wordt meegenomen;
* dat in de uitwerking van de varianten rekening wordt gehouden met
de werkelijke reistijd.
In de motie constateren beide raden dat:
* er een gezamenlijk belang is bij het oplossen van de regionale
verkeersproblemen;
* de gemeente Houten bereid is om bij het besluit over een
aansluiting van Houten op de A12 het maatschappelijk draagvlak in
Bunnik mee te wegen;
* de gemeente Bunnik bereid is mee te werken aan een aansluiting van
Houten op de A12 over Bunniks grondgebied.
Daarnaast vroegen zij aan beide colleges om nauw met elkaar samen te
werken in A12 SALTO-verband en de gemeenteraden gelijktijdig te
informeren over de voortgang van de MER en de besluitvorming in dit
project.
Ook verzochten beide raden om zo snel mogelijk na het verschijnen van
het MER-rapport een eindbeeld A12/Salto, voor de oplossing van alle
verkeersproblemen in de gehele regio, te presenteren. De raad van
Bunnik wil pas over fase 1, de mogelijke aansluiting van Houten op de
A12, besluiten als ook dat eindbeeld duidelijk is.
De problemen die in het eindbeeld worden meegenomen zijn onder meer
het doorgaand verkeer in de kern van Bunnik en het buitengebied van
Houten en Bunnik en de doorstroming op de N229.
De verwachting is dat de MER rond de zomer 2007 klaar is en er dan ook
inzicht is in het eindbeeld SALTO. Daarna kan een bestuursovereenkomst
worden opgesteld en ondertekend.
Achtergrondinformatie
Sinds september 2003 werken verschillende partijen samen aan een
gezamenlijke gebiedsgerichte aanpak voor het Kromme Rijngebied.
Directe aanleiding is een oplossing te zoeken voor de dagelijkse
verkeersproblemen in en rond Houten. Er is gekozen voor een
gezamenlijke gebiedsgerichte aanpak onder de naam SALTO oftewel
Samenwerken Aan Langere Termijn Ontwikkeling. Gezamenlijk omdat
individuele projecten meestal invloed hebben op een groter
wegennetwerk, op de omgeving en op de keuze van de wijze van vervoer
(auto, fiets, openbaar vervoer) en omdat een samenhangende aanpak
leidt tot beter, sneller en goedkoper resultaat. De samenwerkende
partijen zijn: Bestuur Regio Utrecht (BRU), provincie Utrecht,
Rijkswaterstaat Utrecht en de gemeenten Bunnik,
Driebergen-Rijssenburg, Houten, Nieuwegein, Utrecht, Wijk bij
Duurstede en Zeist.
Copyright © Stichting Digitale Gemeente Houten 1996 - 2006
Deze website is een particulier initiatief en wordt derhalve NIET
beheerd door de overheid (gemeente Houten).
Digitale Gemeente Houten