China nieuwe markt voor productie en verkoop Ford S-MAX
(11/21/2006)
De nieuwe Ford S-MAX â onlangs uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2007
â zorgt voor nieuws op de autotentoonstelling Auto China 2006 in
Beijing waar Ford heeft aangekondigd dat de sportieve people-mover in
China zal worden geproduceerd en verkocht.
De Ford S-MAX die deze week is uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar
2007' door een jury van 58 vooraanstaande autojournalisten uit 22
Europese landen, is de publiekstrekker op de stand van Ford in
Beijing. Begin 2007 gaat de productie van de S-MAX van start bij
Changan Ford Mazda Automobile Corporation Ltd. Deze productie is
bestemd voor de Chinese markt.
Met de S-MAX introduceert Ford het 'kinetic design' bij de Chinese
autoliefhebber. 'Voor ons heeft 'kinetic design' te maken met de
expressie van energie in beweging en met de kracht van onze auto's,
met de integratie van visuele statements en dynamische
rij-eigenschappen,' zegt Martin Smith, executive design director bij
Ford Europa.
'Dat zie je meteen aan de Ford S-MAX: het opvallende kinetic design
biedt functionaliteit, ruimte en flexibiliteit, en tegelijk een
spectaculaire styling en dynamische rijkwaliteiten. Dit is de formule
waardoor de Ford S-MAX in Europa zo'n succes is geworden,' aldus
Smith.
In Europa ontworpen producten, waarin de toenemende synergie tussen de
Europese en Chinese bedrijfsactiviteiten van Ford tot uiting komt,
spelen een prominente rol op de autotentoonstelling in Beijing. Daarom
wordt naast de Ford S-MAX ook de Ford Iosis Concept aan de Chinese
consument getoond om deze kennis te laten maken met de 'kinetic
designtaal'.
Een andere auto die wordt tentoongesteld, is de in Europa ontworpen
Ford Focus-familie, waaronder de lokaal geproduceerde Focus 4-deurs en
Focus 5-deurs, de Focus CCC (China Circuit Championship)-raceauto en
de sportieve Focus ST, die in China zijn debuut maakt.
De Focus, die in 2005 in China werd geïntroduceerd, heeft zich in dit
land ontpopt als best verkopende auto in het middensegment. De
verkoopcijfers van deze door Changan Ford Mazda Automobile
geproduceerde auto stegen in de eerste tien maanden van 2006 explosief
tot 56.151 exemplaren: de helft van de totale productie van deze
autofabrikant. En met de introductie van de Focus hatchback in
augustus 2006 is de populariteit van de Focus bij de Chinese consument
is alleen maar groter geworden.
Ook de Mondeo doet het goed in het middensegment van de Chinese markt.
In de eerste drie kwartalen van 2006 werd met de Mondeo een groei van
33 procent bereikt ten opzichte van vorig jaar. De Mondeo was in China
'Auto van het jaar 2005', en sindsdien is de auto alleen maar
populairder geworden.
'Wij gebruiken Auto China 2006 om de sterke punten van ons
productaanbod in de schijnwerpers te zetten en om te benadrukken hoe
uitgebreid en divers het assortiment van Ford Motor Company is. In ons
assortiment is voor iedereen iets te vinden: van een betrouwbaar,
betaalbaar vervoermiddel tot een luxe limousine. Chinese klanten
kunnen in de toekomst rekenen op meer opwindende, plaatselijk gemaakte
Fords met een ultramodern design en de meest geavanceerde technologie
ter wereld,' zo zegt Mei Wei Cheng, chairman en CEO van Ford Motor
(China) Ltd.
Europees design voor Chinese klanten
De steeds verder gaande samenwerking tussen Europa en China op het
gebied van de productontwikkeling is het logische gevolg van
overeenkomsten tussen beide markten.
'De Chinese richtlijnen voor auto's lijken steeds meer op de Europese.
Het logische gevolg daarvan is synergie tussen de producten voor China
en Europa,' zegt John Shelton, product development director voor Asia
Pacific & Africa. 'China heeft alleen andere de richtlijnen voor het
brandstofverbruik en is niet zo op diesel gericht als Europa.'
Ook het design en de functionaliteit van Europese auto's komen
tegemoet aan de eisen van veel Chinese klanten. 'Zoals bijna overal
ter wereld is er een opkomende middenklasse van vooral jonge mensen.
Zij willen de stijlvolle auto's die nu in Europa worden gemaakt,' zegt
Shelton.
Hij vervolgt: 'We werken nu intensief samen met Ford Europa bij het
vaststellen van de eisen waaraan nieuwe producten moeten voldoen en
gaan dit soort gemeenschappelijke programma's in een steeds priller
stadium aan elkaar koppelen.'
Voor Ford Europa heeft de belangstelling van de Chinese klant voor
nieuwe Ford-producten ingrijpende gevolgen voor de complete
productontwikkeling.
'Onze ontwikkelteams in Dunton en Merkenich houden nu meteen bij het
begin van hun programma's rekening met de eisen van de Aziatische en
Afrikaanse markt,' zegt John Fleming, president en CEO van Ford
Europa. 'We werken nauw met deze regio samen en zullen dat blijven
doen met alle nieuwe producten, of dat nu speciaal voor deze markt
ontworpen modellen zijn of afgeleide modellen.'
Nieuw centrum voor onderzoek en engineering
Naast de indrukwekkende productpresentatie op Auto China 2006 heeft
Ford Motor Company een grote investering aangekondigd: de opening van
het Ford Research and Engineering Centre in het Chinese Nanjing. In
dit centrum zal Ford Motor Company producten voor alle markten
ontwikkelen en tegelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de
toekomst van de Chinese automarkt.
'Met het Ford Research and Engineering Centre bereikt Ford alweer een
mijlpaal in de uitbreiding van zijn productieactiviteiten in China.
Ford zal hier verder bouwen aan zijn expertise in onderzoek en
engineering, en bijdragen aan de ontplooiing van Chinees toptalent:
een succesvolle combinatie. Ook zal het nieuwe centrum de technische
ontwikkeling en inkoopprocessen ondersteunen bij de Chinese
joint-ventures van Ford Motor,' aldus Mei Wei Cheng.
Changan Ford Mazda Automobile is momenteel een van de snelst groeiende
autofabrikanten van China. In 2007 zal de totale productiecapaciteit
van de fabrieken in Chongqing en Nanjing tezamen meer dan 410.000
eenheden zijn. Ford blijft ook zijn Chinese distributienetwerk
uitbreiden en verwacht 200 officiële dealers te hebben aan het eind
van 2006.
'Het is geen geheim dat de Chinese markt van essentieel belang is om
de positie van Ford Motor Company op mondiaal niveau te versterken,'
zegt Mei Wei Cheng. 'Met deze verkoopvolumes kunnen we blijven
groeien. We kijken nu vooruit en nemen de nodige stappen om ervoor te
zorgen dat onze faciliteiten in China kunnen blijven voldoen aan de
schijnbaar onuitputtelijke vraag naar onze producten. Hierdoor zal de
Chinese markt in de toekomst een nog grotere bijdrage leveren aan het
succes van de wereldwijde bedrijfsvoering van Ford Motor Company.'
AutoRai