AutoRai

China nieuwe markt voor productie en verkoop Ford S-MAX

(11/21/2006)
De nieuwe Ford S-MAX â onlangs uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2007 â zorgt voor nieuws op de autotentoonstelling Auto China 2006 in Beijing waar Ford heeft aangekondigd dat de sportieve people-mover in China zal worden geproduceerd en verkocht.
De Ford S-MAX die deze week is uitgeroepen tot 'Auto van het Jaar 2007' door een jury van 58 vooraanstaande autojournalisten uit 22 Europese landen, is de publiekstrekker op de stand van Ford in Beijing. Begin 2007 gaat de productie van de S-MAX van start bij Changan Ford Mazda Automobile Corporation Ltd. Deze productie is bestemd voor de Chinese markt.

Met de S-MAX introduceert Ford het 'kinetic design' bij de Chinese autoliefhebber. 'Voor ons heeft 'kinetic design' te maken met de expressie van energie in beweging en met de kracht van onze auto's, met de integratie van visuele statements en dynamische rij-eigenschappen,' zegt Martin Smith, executive design director bij Ford Europa.

'Dat zie je meteen aan de Ford S-MAX: het opvallende kinetic design biedt functionaliteit, ruimte en flexibiliteit, en tegelijk een spectaculaire styling en dynamische rijkwaliteiten. Dit is de formule waardoor de Ford S-MAX in Europa zo'n succes is geworden,' aldus Smith.

In Europa ontworpen producten, waarin de toenemende synergie tussen de Europese en Chinese bedrijfsactiviteiten van Ford tot uiting komt, spelen een prominente rol op de autotentoonstelling in Beijing. Daarom wordt naast de Ford S-MAX ook de Ford Iosis Concept aan de Chinese consument getoond om deze kennis te laten maken met de 'kinetic designtaal'.

Een andere auto die wordt tentoongesteld, is de in Europa ontworpen Ford Focus-familie, waaronder de lokaal geproduceerde Focus 4-deurs en Focus 5-deurs, de Focus CCC (China Circuit Championship)-raceauto en de sportieve Focus ST, die in China zijn debuut maakt.

De Focus, die in 2005 in China werd geïntroduceerd, heeft zich in dit land ontpopt als best verkopende auto in het middensegment. De verkoopcijfers van deze door Changan Ford Mazda Automobile geproduceerde auto stegen in de eerste tien maanden van 2006 explosief tot 56.151 exemplaren: de helft van de totale productie van deze autofabrikant. En met de introductie van de Focus hatchback in augustus 2006 is de populariteit van de Focus bij de Chinese consument is alleen maar groter geworden.

Ook de Mondeo doet het goed in het middensegment van de Chinese markt. In de eerste drie kwartalen van 2006 werd met de Mondeo een groei van 33 procent bereikt ten opzichte van vorig jaar. De Mondeo was in China 'Auto van het jaar 2005', en sindsdien is de auto alleen maar populairder geworden.

'Wij gebruiken Auto China 2006 om de sterke punten van ons productaanbod in de schijnwerpers te zetten en om te benadrukken hoe uitgebreid en divers het assortiment van Ford Motor Company is. In ons assortiment is voor iedereen iets te vinden: van een betrouwbaar, betaalbaar vervoermiddel tot een luxe limousine. Chinese klanten kunnen in de toekomst rekenen op meer opwindende, plaatselijk gemaakte Fords met een ultramodern design en de meest geavanceerde technologie ter wereld,' zo zegt Mei Wei Cheng, chairman en CEO van Ford Motor (China) Ltd.

Europees design voor Chinese klanten
De steeds verder gaande samenwerking tussen Europa en China op het gebied van de productontwikkeling is het logische gevolg van overeenkomsten tussen beide markten.

'De Chinese richtlijnen voor auto's lijken steeds meer op de Europese. Het logische gevolg daarvan is synergie tussen de producten voor China en Europa,' zegt John Shelton, product development director voor Asia Pacific & Africa. 'China heeft alleen andere de richtlijnen voor het brandstofverbruik en is niet zo op diesel gericht als Europa.'

Ook het design en de functionaliteit van Europese auto's komen tegemoet aan de eisen van veel Chinese klanten. 'Zoals bijna overal ter wereld is er een opkomende middenklasse van vooral jonge mensen. Zij willen de stijlvolle auto's die nu in Europa worden gemaakt,' zegt Shelton.

Hij vervolgt: 'We werken nu intensief samen met Ford Europa bij het vaststellen van de eisen waaraan nieuwe producten moeten voldoen en gaan dit soort gemeenschappelijke programma's in een steeds priller stadium aan elkaar koppelen.'

Voor Ford Europa heeft de belangstelling van de Chinese klant voor nieuwe Ford-producten ingrijpende gevolgen voor de complete productontwikkeling.

'Onze ontwikkelteams in Dunton en Merkenich houden nu meteen bij het begin van hun programma's rekening met de eisen van de Aziatische en Afrikaanse markt,' zegt John Fleming, president en CEO van Ford Europa. 'We werken nauw met deze regio samen en zullen dat blijven doen met alle nieuwe producten, of dat nu speciaal voor deze markt ontworpen modellen zijn of afgeleide modellen.'

Nieuw centrum voor onderzoek en engineering
Naast de indrukwekkende productpresentatie op Auto China 2006 heeft Ford Motor Company een grote investering aangekondigd: de opening van het Ford Research and Engineering Centre in het Chinese Nanjing. In dit centrum zal Ford Motor Company producten voor alle markten ontwikkelen en tegelijk een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomst van de Chinese automarkt.

'Met het Ford Research and Engineering Centre bereikt Ford alweer een mijlpaal in de uitbreiding van zijn productieactiviteiten in China. Ford zal hier verder bouwen aan zijn expertise in onderzoek en engineering, en bijdragen aan de ontplooiing van Chinees toptalent: een succesvolle combinatie. Ook zal het nieuwe centrum de technische ontwikkeling en inkoopprocessen ondersteunen bij de Chinese joint-ventures van Ford Motor,' aldus Mei Wei Cheng.

Changan Ford Mazda Automobile is momenteel een van de snelst groeiende autofabrikanten van China. In 2007 zal de totale productiecapaciteit van de fabrieken in Chongqing en Nanjing tezamen meer dan 410.000 eenheden zijn. Ford blijft ook zijn Chinese distributienetwerk uitbreiden en verwacht 200 officiële dealers te hebben aan het eind van 2006.

'Het is geen geheim dat de Chinese markt van essentieel belang is om de positie van Ford Motor Company op mondiaal niveau te versterken,' zegt Mei Wei Cheng. 'Met deze verkoopvolumes kunnen we blijven groeien. We kijken nu vooruit en nemen de nodige stappen om ervoor te zorgen dat onze faciliteiten in China kunnen blijven voldoen aan de schijnbaar onuitputtelijke vraag naar onze producten. Hierdoor zal de Chinese markt in de toekomst een nog grotere bijdrage leveren aan het succes van de wereldwijde bedrijfsvoering van Ford Motor Company.'