Ministerie bzk

http://www.minbzk.nl

Meer veiligheid door invoering van de veiligheidsregio

Het verbeteren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing is het centrale doel van het wetsvoorstel veiligheidsregio's. De bestuurlijke en de operationele slagkracht van partijen betrokken bij de rampenbestrijding en crisisbeheersing moet en kan beter. Hoewel veiligheid bij uitstek een lokale verantwoordelijkheid is, zijn veel gemeenten te klein om een ramp of crisis te bestrijden. Door de brandweerzorg, de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, de rampenbestrijding en crisisbeheersing op regionaal niveau bijeen te brengen wordt niet alleen de slagkracht vergroot, maar wordt ook eenheid, eenduidigheid en eenvoud in de aanpak bereikt. De veiligheidsregio heeft dezelfde schaal als de politieregio. Dat maakt ook samenwerking met de politie makkelijker.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) ingestemd met het wetsvoorstel waarmee de veiligheidsregio wordt ingesteld. Het wetsvoorstel gaat voor advies naar de Raad van State.

In het kader van het wetsvoorstel dienen gemeenten een aantal taken over te dragen aan het bestuur van de veiligheidsregio. Het bestuur van de veiligheidsregio bestaat uit de burgemeesters van de gemeenten binnen de veiligheidsregio. De voorbereiding op mogelijke branden, rampen en crises wordt op een nieuwe leest geschoeid. Het bestuur van de veiligheidsregio zal de risico's in de regio inventariseren. Bij die inventarisaties zullen gemeenten en andere crisispartners, zoals waterschappen, defensie en het OM worden betrokken. Onderdelen van het regionale beleid zijn onder meer de eventuele landelijke beleidsdoelstellingen, het gezamenlijke oefenen van de hulpverleningsdiensten en de afspraken met crisispartners.
Om goed voorbereid te zijn op een aantal concrete rampsituaties, bijvoorbeeld bij bedrijven die werken met gevaarlijke stoffen, zullen zogenaamde rampbestrijdingsplannen worden opgesteld.

Als er onverhoeds toch een brand, ramp of crisis plaatsvindt, is en blijft de burgemeester binnen de gemeente verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. De burgemeester houdt dan ook het gezag. Als er een brand, ramp of crisis plaatsvindt die een gemeente overstijgt, kan de voorzitter van de veiligheidsregio een Regionaal Beleidsteam (RBT) in het leven roepen. Dit RBT bestaat in ieder geval uit de burgemeesters van de getroffen gemeenten en de hoofdofficier van justitie en de crisispartners wier aanwezigheid in verband met de omstandigheden van belang is. Het RBT is belast met de bestuurlijke coördinatie. De voorzitter van het RBT stuurt de regionaal operationeel leider aan, die op zijn beurt het Regionaal Operationeel Team (ROT) leidt. In het ROT zitten de leidinggevenden van betrokken hulpverleningsdiensten en wordt de multidisciplinaire aanpak vormgegeven.

Momenteel wordt er tussen partijen in de regio's al meer en meer samengewerkt. Die samenwerking kent echter een te grote mate van vrijblijvendheid, waardoor nog niet die kwaliteitsverbetering plaatsvindt die door regionalisering kan worden bereikt. Dit geldt ook voor de huidige samenwerking tussen gemeentelijke brandweerkorpsen en de regionale brandweer. Daarom staat in de wet dat er in de toekomst per regio één brandweerorganisatie, met één commandant moet komen.

De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij de indiening bij de Tweede Kamer.


Noot voor de redactie (