Ingezonden persbericht


Grootbeeldfilm Wild Safari in Omniversum

Graag nodig ik u uit voor de preview van onze nieuwste film: Wild Safari. De preview vindt plaats op dinsdag 21 november 2006 om 10.00 uur in Omniversum.

Wij presenteren voor u de grootbeeldfilm Wild Safari. Deze film zal 18 december 2006 in release gaan, exclusief in Omniversum. De film zal minimaal 6 maanden te zien zijn, meerdere malen per dag.

Wild Safari is een ultieme zoektocht naar de "Big Five" in de prachtige wildernis van het adembenemende Zuid-Afrika. De olifant, neushoorn, leeuw, buffel en luipaard zijn waren gevaarlijke dieren waar vroeger veel op werd gejaagd. Ze waren bijna uitgestorven. Maar gelukkig, door de natuurbescherming kunnen we nu weer volop van ze genieten. Tegenwoordig gaan toeristen met hun camera's op zoek naar deze Grote Vijf. Bezoekers van de film worden tijdens deze safari passagiers achterin een jeep. We rijden 4.500 kilometer dwars door het schitterende landschap. We hobbelen mee op zoek naar deze fascinerende dieren en onderweg vertelt onze gids alles over hen en de natuurreservaten waar we doorheen rijden.

Wild Safari een schitterende natuurfilm die u niet mag missen, maar bereid u wel voor op een echte safari!

Ik hoop u graag 21 november te zien!

Met vriendelijke groeten,

Alexandra van der Zee

Omniversum
Postbus 61667
2506 AR Den Haag
' 070 3073456
7 070 3073450

* az@omniversum.nl
: www.omniversum.nl

Afwezig op woensdag

Titel: WILD SAFARI

Korte inhoud: Vanaf de achterbank van een jeep gaan we op zoek naar de "big five" (leeuw, luipaard, neushoorn, olifant en buffel) in de prachtige natuurreservaten van het adembenemende Zuid- Afrika.

Filmformaat: 15/70 full frame large format

Locaties: Addo/Shamwari, Hluhluwe-Umfolozi, Madikwe, Kgalagadi en het Kruger National Park, Zuid­Afrika

Periode van filmen: mei-juni 2004

Credits: Regisseur: Ben Stassen Distributeur: nWave Pictures Executive producer: Robert Paltiel en Meirion Griffiths Producer: Charlotte Huggins,Caroline van Iseghem Schrijver: Ben Stassen en Mose Richards Director of Photography: Sean Macleod Phillips

Première: maandag 18 december 2006

Persvoorstelling: dinsdag 21 november 2006, 10.00 uur

Foto's:

http://www.omniversum.nl/films/wild_safari/index.php?p=hires19234

Officiële website: www.nwave.com/wildsafari

Locatie: Omniversum
Pres. Kennedylaan 5
2517 JK DEN HAAG

: www.omniversum.nl
en : 0900 ­ 666 4837 (0,35 p.m.)

Meer informatie: Alexandra van der Zee,
az@omniversum.nl
070 ­ 307 3456

Omniversum presenteert: een safari-trip naar Zuid-Afrika

Vanaf 18 december, zes maanden lang, organiseert Omniversum een ultieme zoektocht naar de "big five" in de prachtige wildernis van het adembenemende mooie land Zuid-Afrika.

De olifant, neushoorn, leeuw, Afrikaanse buffel en luipaard zijn gevaarlijke en spectaculaire dieren. In een open jeep maken we een 4.500 kilometer lange safaritocht dwars door de natuurreservaten Addo/Shamwari, Hluhluwe-Umfolozi, Madikwe, Kgalagadi en tenslotte het Kruger National Park. Onze reisleidster Liesl Eichenberger is een Zuid-Afrikaanse gids en dierkundige. Zij zit voorin de auto en vertelt ons alles over deze wilde dieren en hun leefomgeving.

U bent de passagier achterin en u geniet van de schoonheid van het landschap en van de gracieuze dieren die er leven. Sommige dieren waren nog niet zo lang geleden bijna uitgestorven. Deze film laat u zien hoe belangrijk natuurbescherming is en dat de inspanningen van de natuurbeschermers veel resultaten hebben bereikt.

Tijdens de rit achterin de auto zal de indrukwekkende film een impact achterlaten die de bezoekers niet snel zullen vergeten.

De IMAX-film Wild Safari zal vanaf 18 december 2006 dagelijks in Omniversum te zien zijn. De film zal minimaal zes maanden draaien.

Productie Notes / The making of

Producer en regisseur Ben Stassen heeft in de grootbeeldfilmindustrie al enkele titels op zijn naam staan: 3D Mania, Alien Adventure en Haunted Castle. Wild Safari is de eerste natuurfilm. Het is een erg dynamische film, omdat er gefilmd is tijdens het rijden. Bezoekers van de film gaan letterlijk op een safaritocht met een park ranger, die het verhaal vertelt. Volgens de regisseur een concept dat erg goed werkt. Bezoekers van de film komen oog-in-oog te staan met de wilde dieren. Zijn ervaring is dat het veel spannender is om de dieren in hun eigen omgeving te observeren, ook als ze slapen, dan een spectaculaire achtervolging op televisie bekijken. Het grote scherm is the next best thing to being there.

Big Five
Het idee was om de film te concentreren op de big five. De term big five is ontstaan in de negentiende eeuw. Toen kwamen de mensen naar Afrika om op de meest gevreesde dieren te jagen en ze als troffee mee terug naar huis te nemen. De vijf dieren waren de olifant, buffel, neushoorn, leeuw en luipaard. Tegenwoordig gaan de toeristen met hun foto- en filmcamera's op jacht naar de big five. Dat is het idee achter de film.

Bezoekers als passagiers
Om de safaritocht letterlijk op te nemen, besloot
Ben Stassen "het publiek" achterin de auto te
laten plaatsnemen. Op die manier komen ze echt
dichtbij de wildernis. Het koepelscherm versterkt
die levensechte setting.

Filmen in het wild
Om de wilde dieren in hun leefomgeving te filmen, moet je van goede huize komen. De dieren laten zich niet regisseren en kunnen onberekenbaar zijn. Door de aanwezigheid van de filmploeg kunnen de dieren bovendien agressief reageren of gewoon wegrennen. Maar ondanks het lawaai van de camera accepteerden de dieren de filmploeg. De dieren lieten de ploeg na een paar uur aanwezigheid zelfs heel dichtbij komen.

Er was wel een leeuw die de aanwezigheid van de filmploeg niet kon waarderen en hen besprong. De gids, Liesl Eichenberger, besloot bij de tweede sprong de jeep snel weg te rijden. De eerste keer dat een leeuw brult is het een waarschuwing. Daarna volgt een aanval. En een leeuw kan iedereen uit de open jeep pakken, dus het was best beangstigend.

Maar over het algemeen beschouwden de dieren de filmploeg als niet bedreigend. En eigenlijk was dat heel bijzonder omdat de leden van de filmploeg zich nogal onorthodox gedroegen. Normaal gesproken tijdens een safari zit je, je bent stil en je gedraag je heel rustig. Nu stond de filmploeg het grootste gedeelte van de tijd en werd er constant hardop gesproken. En de regisseur schreeuwde boven iedereen uit dat ze moesten opschieten omdat het shot anders gemist werd. Niet bepaald het typische gedrag van wildlife filmers, die urenlang ergens wachten op het perfecte shot.

Adviseurs
Om te beginnen was Liesl Eichenberger, de gids en dierkundige, de adviseur tijdens het filmen. Zij reed de ploeg naar plekken waar de dieren zich bevonden. Haar aanwezigheid was zeer waardevol omdat ze niet alleen alles kon vertellen over het dierengedrag, maar ook vanuit veiligheidsoverwegingen werd haar aanwezigheid zeer gewaardeerd.

Daarnaast was de beroemde Zuid-Afrikaanse wildlife filmmaker John Varty ook om hulp gevraagd. Hij was in eerste instantie erg sceptisch omdat de filmploeg onervaren was en bovendien uit vijftien man bestond! Maar hij was erg onder de indruk van het materiaal en de profesionaliteit van de mensen, dat hij al snel meewerkte om het project succesvol te maken.

John Varty werd met zijn spoorzoekers
ingeschakeld om de schuwe luipaard te
vinden. En die vonden ze. Ze hadden geluk;
ze zagen een mannetje op een tak in de
boom en een vrouwtje op de grond die zijn
aandacht probeerde te trekken. Het mannetje
verdween, maar sprong ineens recht voor de
camera. Binnen enkele seconden verscheen
ook het vrouwtje weer vanachter de boom en
zij ging rondom het mannetje lopen. Zonder
John Varty was regisseur Stassen nooit in staat
geweest dit tafereel te filmen.

Naast John en Liesl werd ook regelmatig hulp ingeroepen van ecologen, spoorzoekers en lokale experts.

Tour door de nationale parken en natuurreservaten
Het filmen vond plaats van midden mei tot eind juni in 2004. Het filmteam bezocht zes nationale parken in Zuid-Afrika, concentrerend op één dier in elk natuurreservaat. Het regenseizoen dat van februari tot april loopt, was net voorbij. Er lag overal water en de begroeiing was hoog. Dat maakte het moeilijk om de dieren te spotten. Daarnaast was het winter en dus stond de zon laag.

Het viel niet mee om te filmen omdat er elke dag vele uren lang gereden werd. De condities waaronder de ploeg moest werken waren zwaar en de wegen waren slecht.

De safari startte in Shamwari en Addo, twee parken binnen een straal van 15 kilometer. In Addo Elephant National Park leeft de grootste kudde olifanten van Zuid- Afrika. Vervolgens vloog het team naar het noorden naar Hluhluwe-Umfolozi, het oudste nationale park in Afrika. Gesitueerd aan de oostkust van Afrika en gesticht in 1895. Het park beschermt buffels en neushoorns. In 1920 waren er nog maar 50 witte neushoorns ter wereld. Ze leefden in dit park. Bijna alle witte neushoorns in de wereld stammen van deze neushoorns af.

In Kruger National Park gedijen de leeuwen en luipaarden en daar zijn dan ook de opnames met behulp van John Varty gemaakt. De luipaarden raken gewend aan de aanwezigheid van mensen maar ze zijn nog steeds moeilijk vindbaar. Als men eenmaal een luipaard spot, kan men wel dichterbij komen.

Het filmteam eindigde de safari in Madikwe en Kalahari Gemsbok Park, waar de leeuwen en giraffen werden gefilmd. De filmploeg kon mooie opnames maken van een

leeuwentroep van twaalf leeuwen. De leeuwen van de Kalahari zijn de mooiste en sterkste omdat de condities er extreem zijn. Het is er heet en het voedsel is schaars, dat maakt de leeuwen krachtig.

De natuurbescherming
nWave Pictures werkte nauw samen met South Africa Tourism. Volgens Rick Menell, voorzitter van het toerismebureau, zal deze fantastische film verder belangrijk natuurbeschermingswerk doen. Natuurbescherming en educatie vormen een belangrijk onderdeel van de filosofie van nWave. Deze film laat de verbintenis met wetenschap, educatie en het milieu zien. Door het publiek met deze indrukwekkende film dichter bij het wildlife te brengen, zal zij meer waardering voor de natuur krijgen.