Nationale Rijvaardigheidstest op het Safety Experience Center in Rosmalen

PERSBERICHT
Rosmalen, 1 november 2006

Het verkeer kan eenvoudig veel veiliger!

Safety Experience Center luidt de noodklok

Nationale Rijvaardigheidstest op het Safety Experience Center

50 jonge rijbewijsbezitters tot vijfentwintig jaar en 50 rijbewijsbezitters van vijftig jaar en ouder deden op zaterdag 21 november 2006 mee aan de Nationale Rijvaardigheidstest op het Safety Experience Center in Rosmalen.

De Nationale Rijvaardigheidstest
De Nationale Rijvaardigheidstest wordt twee keer per jaar uitgevoerd op het Safety Experience Center in Rosmalen en is een gezamenlijk initiatief van het Safety Experience Center, de Verkeersveiligheid Groep Nederland en TÜV Nederland.

Tijdens de Nationale Rijvaardigheidstest worden automobilisten getest op hun vermogen om schades en ongevallen te voorkomen én wordt onderzocht hoe een rijvaardigheids- en bewustwordingstraining hier een positieve bijdrage aan kunnen leveren.

Deelnemers aan de Nationale Rijvaardigheidstest wordt gevraagd om zonder training of instructie een noodstop uit te voeren: zij worden geconfronteerd met een obstakel op de weg, moeten deze zien te vermijden en op de naastgelegen rijbaan tot stilstand komen. (nulmeting). Na de test volgen zij een korte rijvaardigheids- en bewustwordingstraining volgens de trainingsmethodiek van het Safety Experience Center. Hierna voeren zij nogmaals dezelfde rem- en uitwijkmanoeuvre uit (progressiemeting).

TÜV Nederland is tijdens de test verantwoordelijk voor de metingen en zorgt na de test voor de statistische analyse van de resultaten. Na afloop van de 1ste Nationale Rijvaardigheidstest die plaatsvond in april jl., kon TÜV Nederland aan de hand van de meetgegevens al een trend laten zien die met de huidige resultaten expliciet wordt bevestigd:


1) het ontbreekt de gemiddelde automobilist aan vaardigheden, bewustzijn en kennis om in risicovolle verkeerssituaties schades en ongevallen te voorkomen


2) een rijvaardigheidstraining die plaatsvindt in een realistische trainingsomgeving en die gericht is op bewustwording en verkeersinzicht, vergroot het vermogen van automobilisten om schades en ongevallen te voorkomen Resultaten 2de Nationale Rijvaardigheidstest
Tijdens de Nationale Rijvaardigheidstest was van de groep tot en met 25 jaar, 98% niet in staat om in een ongevalsituatie schades en ongevallen te voorkomen. Bij de groep 50-plussers bedraagt dit percentage 78%.

Nadat de deelnemers getraind zijn volgens de effectieve en moderne trainingmethode van het Safety Experience Center is meer dan de helft van de 100 deelnemers wél in staat een goede rem- en uitwijkmanoeuvre uit te voeren:


- zij ontwijken het obstakel

- zij hebben een kortere remweg nodig

- zij sturen het voertuig naar de gewenste rijbaan

De overige deelnemers laten na de training in nagenoeg alle gevallen een lichte tot grote verbetering zien. Dit uit zich ondermeer in het beter benutten van de remcapaciteit van het voertuig waardoor een kortere remweg nodig is en/of in het gegeven dat zij beter in staat zijn de auto van het obstakel weg te sturen.

In alle gevallen zijn de deelnemers zich beter bewust van de risico's: een belangrijke basis voor het veranderen van onveilig verkeersgedrag. Het grootste percentage van de ongevallen wordt veroorzaakt door menselijk handelen, hier is dan ook voor de verkeersveiligheid de grootste winst te behalen. Dit menselijk handelen wordt in sterke mate beïnvloed door een onterecht gevoel van veiligheid. Enerzijds komt dit omdat automobilisten geen idee hebben van de risico's die zij lopen en zelf nemen. Anderzijds komt dit omdat een deel van de deelnemers er bij aanvang van de test van uit gaat dat ABS, ESP en andere veiligheidsvoorzieningen in de auto voldoende zekerheid bieden om een noodsituatie te beheersen. Een aantal van de overige deelnemers was zich overigens helemaal niet bewust van het bestaan van veiligheidsvoorzieningen in de auto, laat staan dat zij deze in hun voordeel konden aanwenden. De test maakte de deelnemers beter bewust van de risico's en zij leerden dat zij, ondanks alle moderne veiligheidsvoorzieningen, zelf nog steeds de belangrijkste factor zijn als het gaat om het voorkomen van schades en ongevallen.

Verkeer is onnodig onveilig
Eric Tolboom directeur van Safety Experience Center: "wij kunnen niet anders dan de noodklok luiden". Automobilisten denken over voldoende vaardigheden te beschikken waarmee zij veilig kunnen deelnemen aan het verkeer. Maar niets is minder waar. Op díe momenten dat het er echt op aankomt zijn zij niet in staat ongevallen te voorkomen. Zij beschikken niet over een anticiperende rijstijl, het ontbreekt hen vaak aan verkeersinzicht en zij zijn zich onvoldoende bewust van de risico's die zij nemen en veroorzaken. Bovendien beschikken zij over onvoldoende vaardigheden om in noodsituaties schades en ongevallen te voorkomen."

Eric Tolboom: "Dit is ook niet onlogisch. Tijdens de rijopleiding worden aankomende automobilisten onvoldoende geconfronteerd met realistische probleemsituaties waardoor gevaarherkenning en risicobewustzijn onvoldoende worden ontwikkeld. Automobilisten hebben hun rijbewijs gehaald zonder dat zij ooit ervaring op hebben kunnen doen met bijvoorbeeld het maken van een realistische uitwijkmanoeuvre of getraind zijn in het maken van een optimaal effectieve noodstop.

Wat het zo schrijnend maakt is dat tijdens de Nationale Rijvaardigheidstest is gebleken dat cursisten zelfs met een beperkte training al in staat zijn hun risicobewustzijn en verkeersinzicht te vergroten. Het verkeer is onnodig onveilig!"

Tolboom: "de Nationale Rijvaardigheidstest vestigt de aandacht op het grote belang van veilige verkeersdeelname. Met de resultaten van de Nationale Rijvaardigheidstest tonen wij aan dat op relatief eenvoudige wijze een grote bijdrage geleverd kan worden aan de verkeersveiligheid in Nederland".

Vernieuwende trainingsmethodiek
De trainingen op het Safety Experience Center richten zich expliciet op het verbeteren van het verkeersinzicht en het vergroten van het risicobewustzijn. De cursisten leren een anticiperende en probleemvoorkomende rijstijl aan; zij verbeteren hun verkeersinzicht en vergroten hun risicobewustzijn.

Dit wordt bereikt doordat de oefensituaties realistisch overeenkomen met werkelijke verkeerssituaties. Net als in de dagelijkse verkeerspraktijk zijn de oefenbanen smal, zijn de confrontaties onverwacht en is de reactietijd beperkt. Hierdoor verhogen de cursisten effectief hun risicobewustzijn en is het geleerde ook daadwerkelijk toepasbaar in de dagelijkse verkeerspraktijk.

Na de training zijn de cursisten zich beter bewust van de risico's die zij lopen en zelf nemen. Hun verkeersinzicht is toegenomen; zij zijn zich bewust van de eigen beperkingen en zij hebben geleerd de veiligheidsopties van hun auto optimaal te benutten.

De trainingen op het Safety Experience Center staan onder auspiciën van de Verkeersveiligheid Groep Nederland en de trainingsmethodiek is ontwikkeld in samenwerking met TUV Nederland.

Noot aan de redactie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Het Safety Experience Center
Eric Tolboom
Graafsebaan 133
5248 NL Rosmalen

T: +31 (0) 073 5231222
F: +31 (0) 073 5231225
M: +31 (0) 6 28 18 9335
E: info@verkeersveiligheidgroep.nl

www.verkeersveiligheidgroep.nl
www.sec-rosmalen.nl

TÜV Nederland
Hans Groothuis, directeur
Postbus 120

5680 AC Best

T: +31 (0) 499-339500

F: +31 (0) 499-339509
M: +31 (0) 6 51608333
E: h.groothuis@tuv.nl

www.tuv.nl

---- --