Ziekenhuis St. Jansdal Harderwijk
Persberichten St Jansdal
St Jansdal kinderlogo en 3e fase nieuwbouw (21-11-2006)
Met een feestelijke lunch is op vrijdag 17 november jl. de oplevering
gevierd van de derde fase van de nieuwbouw poliklinieken in ziekenhuis
St Jansdal. Sponsors van de campagne 'Overbruggen', bouwers,
medewerkers en andere betrokkenen kregen de gelegenheid de nieuwe
ruimtes te bekijken. Ook werd het officiële kinderlogo gepresenteerd.
Dit is een giraffe, ontworpen door de in augustus overleden kunstenaar
Tonny van Beekum uit Ermelo. Zijn kleinzoon Sylver onthulde afgelopen
vrijdag de eerste speelwand op de nieuwe polikliniek
kindergeneeskunde. De komende tijd zullen de giraffen-speelwanden op
alle afdelingen gerealiseerd worden waar meer dan duizend kinderen op
jaarbasis komen. Het kinderbeeldmerk de giraffe zal ook gebruikt
worden op al het voorlichtingsmateriaal voor kinderen.
Gedurende het bouwtraject voert St Jansdal samen met de Stichting
Vrienden van St Jansdal de Campagne Overbruggen. De financiële
doelstelling van de campagne is het verkrijgen van geld voor het
bouwen van een familiehuis bij ons adoptieziekenhuis in Ghana en het
realiseren van projecten in St Jansdal die bijdragen aan het
realiseren van een genezend klimaat. Dit zijn projecten waarvoor geen
reguliere budgetten beschikbaar zijn.
De laatste tijd is er veel onderzoek gedaan naar de genezende werking
van een omgeving, zoals wacht- en behandelruimten. Patiënten en hun
familie zijn vaak gespannen en er is veel stress, onzekerheid en
controleverlies. Het ziekenhuis wil de omgeving zo vormgeven dat deze
rust en warmte uitstraalt, voldoende privacy en reductie geeft van
stress en angstgevoelens.
Vooral kinderen (en hun ouders) zijn vaak heel gespannen in het
ziekenhuis. Gedurende de looptijd van de campagne is onder andere
door participatie van de RSG 't Slingerbos het deelproject "Angst
verminderen bij kinderen' toegevoegd. Dit project is niet gekoppeld
aan de nieuwbouw/verbouw, maar het gaat hier om een ziekenhuisbrede
actie. De RSG organiseert gedurende de gehele campagne activiteiten
binnen de campagne Overbruggen.
In de afgelopen periode is gebleken dat de doelstellingen van de
campagne 'Overbruggen' heel erg aanspreken binnen de regio en
daarbuiten. De maatschappelijke betrokkenheid is groot en vele
bedrijven, instellingen en particulieren dragen de campagne een warm
hart toe. Het gevolg is: vele spontane acties en giften voor het
realiseren van een genezend klimaat in ons ziekenhuis.
Aan toezeggingen is er op dit moment een bedrag van bijna
tweehonderdduizend euro binnen. Het is een mooi resultaat, al zijn we
er nog lang niet. Op verzoek van sommige 'gevers' is er gelegenheid
gegeven giften/sponsorbedragen te oormerken voor een specifiek doel.
Voor het Ghanaproject is dat echter een nadeel gebleken, want de
inkomsten voor het familiehuis blijven enigszins achter. Daar zullen
we de komende tijd hard aan moeten werken door fondsen en dergelijke
te benaderen.
Het afgelopen half jaar is St Jansdal gestart met het realiseren van
extra voorzieningen in de nieuwbouw spoedeisende hulp. Deze afdeling
werd in het voorjaar 2006 opgeleverd. Met de beschikbare financiële
middelen uit de campagne konden alle extra wensen op de Spoedeisende
Hulp in vervulling gebracht worden.
---