Ziekenhuis St. Jansdal Harderwijk


Persberichten St Jansdal

St Jansdal kinderlogo en 3e fase nieuwbouw (21-11-2006)

Met een feestelijke lunch is op vrijdag 17 november jl. de oplevering gevierd van de derde fase van de nieuwbouw poliklinieken in ziekenhuis St Jansdal. Sponsors van de campagne 'Overbruggen', bouwers, medewerkers en andere betrokkenen kregen de gelegenheid de nieuwe ruimtes te bekijken. Ook werd het officiële kinderlogo gepresenteerd. Dit is een giraffe, ontworpen door de in augustus overleden kunstenaar Tonny van Beekum uit Ermelo. Zijn kleinzoon Sylver onthulde afgelopen vrijdag de eerste speelwand op de nieuwe polikliniek kindergeneeskunde. De komende tijd zullen de giraffen-speelwanden op alle afdelingen gerealiseerd worden waar meer dan duizend kinderen op jaarbasis komen. Het kinderbeeldmerk de giraffe zal ook gebruikt worden op al het voorlichtingsmateriaal voor kinderen.

Gedurende het bouwtraject voert St Jansdal samen met de Stichting Vrienden van St Jansdal de Campagne Overbruggen. De financiële doelstelling van de campagne is het verkrijgen van geld voor het bouwen van een familiehuis bij ons adoptieziekenhuis in Ghana en het realiseren van projecten in St Jansdal die bijdragen aan het realiseren van een genezend klimaat. Dit zijn projecten waarvoor geen reguliere budgetten beschikbaar zijn.

De laatste tijd is er veel onderzoek gedaan naar de genezende werking van een omgeving, zoals wacht- en behandelruimten. Patiënten en hun familie zijn vaak gespannen en er is veel stress, onzekerheid en controleverlies. Het ziekenhuis wil de omgeving zo vormgeven dat deze rust en warmte uitstraalt, voldoende privacy en reductie geeft van stress en angstgevoelens.

Vooral kinderen (en hun ouders) zijn vaak heel gespannen in het ziekenhuis. Gedurende de looptijd van de campagne is onder andere door participatie van de RSG 't Slingerbos het deelproject "Angst verminderen bij kinderen' toegevoegd. Dit project is niet gekoppeld aan de nieuwbouw/verbouw, maar het gaat hier om een ziekenhuisbrede actie. De RSG organiseert gedurende de gehele campagne activiteiten binnen de campagne Overbruggen.

In de afgelopen periode is gebleken dat de doelstellingen van de campagne 'Overbruggen' heel erg aanspreken binnen de regio en daarbuiten. De maatschappelijke betrokkenheid is groot en vele bedrijven, instellingen en particulieren dragen de campagne een warm hart toe. Het gevolg is: vele spontane acties en giften voor het realiseren van een genezend klimaat in ons ziekenhuis.

Aan toezeggingen is er op dit moment een bedrag van bijna tweehonderdduizend euro binnen. Het is een mooi resultaat, al zijn we er nog lang niet. Op verzoek van sommige 'gevers' is er gelegenheid gegeven giften/sponsorbedragen te oormerken voor een specifiek doel.

Voor het Ghanaproject is dat echter een nadeel gebleken, want de inkomsten voor het familiehuis blijven enigszins achter. Daar zullen we de komende tijd hard aan moeten werken door fondsen en dergelijke te benaderen.

Het afgelopen half jaar is St Jansdal gestart met het realiseren van extra voorzieningen in de nieuwbouw spoedeisende hulp. Deze afdeling werd in het voorjaar 2006 opgeleverd. Met de beschikbare financiële middelen uit de campagne konden alle extra wensen op de Spoedeisende Hulp in vervulling gebracht worden.


---