Ingezonden persbericht

Persbericht

Debat over Zorg Eindelijk Inhoudelijk

(Gezondheidszorg kan miljoenen besparen door SMS Reminder service)

Nog twee dagen te gaan voor de verkiezingen, en het debat tussen Bos en Balkenende over meer efficiency in de zorg wordt maar niet inhoudelijk. Nu blijkt dat het allemaal niet zo ingewikkeld is. Met een simpel sms-je kunnen ziekenhuizen tientalen miljoenen euro's besparen.

Tien procent van de patiënten daagt niet op bij afspraken in ziekenhuizen. Deze no shows dragen sterk bij aan de lange wachttijden, wachtlijsten en hoge zorgkosten in Nederland. De SMS Reminder Service biedt nu dé oplossing. Een simpel sms-je, enkele dagen van te voren op zijn mobiele telefoon, herinnert de patiënt automatisch aan zijn afspraak.

SMS Reminder Pilot in het AMC

Zojuist is een pilot met de SMS Reminder gestart in het AMC. "We zijn erg benieuwd of een sms-je het aantal no shows inderdaad doet dalen", zegt Jan Koning, stafadviseur van het AMC op het vlak van innovatie en procesmanagement. "No shows verstoren ons zorgproces ernstig."

Als patiënten niet komen opdagen, gaan afspraakplekken verloren. Zo neemt de werkdruk van het baliepersoneel toe, en worden e zogeheten toegangstijden in het ziekenhuis langer. Het ziekenhuis loopt inkomsten mis omdat ze no shows niet kan declareren én omdat patiënten als gevolg van de langere toegangstijden uitwijken naar een ander ziekenhuis."Komt bij: een sms-je is vele malen goedkoper dan een herinneringsbrief", zegt Jytte Diederiks van ADGJ, de bedenker van de SMS Reminder service.

Goede buitenlandse ervaringen

Intensief gebruik van mobiele telefoondiensten kan de Nederlandse gezondheidszorg jaarlijks tientallen miljoenen euro's besparen, zo blijkt uit onderzoek van Royal Haskoning. "De meeste mensen hebben altijd hun mobiele telefoon bij zich", zegt Diederiks. "De attentiewaarde van een herinnering per sms is dan ook hoog."

Ze wijst op de goede ervaringen in andere landen. In het Mater Hospital in South Brisbane, Australië daalden de no shows met vijftig procent. In Noorwegen en Zweden daalden ze met 39 procent. En ook in het Londense Imperial College daalden ze met bijna 50 procent.

De SMS Reminder Service

* reduceert het aantal no shows,
* doet de continuïteit van de zorg toenemen,
* verlaagt kosten door toename van de netto planningsruimte,
* verhoogt de bezettingsgraad van artsen en ander personeel,
* vermindert wachttijden en wachtlijsten voor patiënten,
* vereist geen extra handelingen omdat het automatisch koppelbaar is aan het afsprakensysteem,
* biedt het ziekenhuis de kans extra service te leveren aan de patiënt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jytte Diederiks, 06-41079385, jytte@adjg.nl