Lijst 14 wenst ontsloping onderwijs


SCHOLIERENVERKIEZINGEN 2006 Lijst 14 komt op voor de jeugd

DEN HAAG, 20061120 -- Wij, de 17 onafhankelijke kandidaten van Lijst 14, hebben zaterdag 18.11.2006 besloten in onze communicatie nu meer aandacht te richten op onze programmapunten voor de jonge kiezers, omdat de manier hoe onze maatschappij met jongeren omgaat telkens onderbelicht blijft in alle verkiezingsdebatten tot nu toe. Nummer 1 op Lijst 14, Huib Poortman, gaat dinsdag in debat met de andere partijen. Geld, geld. Terwijl de jeugd de toekomst heeft: ze zou onze eerste zorg moeten zijn.

Het onderwijs in Nederland is gesloopt. Het lijkt gericht te zijn om onze jongeren klaar te stomen voor gebruik als loonslaaf. Of ze er later ook interessant werk mee kunnen vinden, of zich persoonlijk kunnen ontwikkelen tot gelukkige, evenwichtige burgers, lijkt niet meer aan de orde. Voldoen aan de wensen van het grote bedrijfsleven, en de rest kan barsten.
De klassen zijn zo groot geworden dat grote groepen jongeren onvoldoende aandacht van de leraren krijgen en in grote problemen komen. De leerstof wordt elk jaar overhoop gehaald, zodat docenten onvoorbereid voor de klas staan. Voorbeeld: Natuurkunde-leraren zijn gedwongen geworden scheikunde-lessen te geven (1996), terwijl er niet eens cursussen BESTONDEN voor de docenten om hun ontbrekende kennis aan te vullen.
Ontbrekende kennis bij de DOCENTEN dus, he? Wat moet een leerling dan nog?

Lijst 14 heeft er wat moeite mee om te geloven dat deze idiote situaties *per ongeluk* ontstaan zijn - maar laten we daar maar even vanuit gaan.

Ondertussen wordt onze jeugd van alle kanten vergiftigd. In de kantines is vooral junk-food te verkrijgen. Dit zit boordevol gifstoffen die concentratievermogen verminderen en agressie verhogen. In Amerika zijn scholen tientallen procenten in leerprestaties gestegen toen ze deze zooi de school uitknikkerden en vervingen door vers en gezond voedsel.

Moet een school een dag-gevangenis zijn voor kinderen wiens ouders geen tijd voor hen hebben, of moet het een plek zijn waar onze jongeren met plezier naar toe gaan, waar ze zich kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past, waar ze leren hoe ze een mooie plek in de maatschappij kunnen vinden? Of moeten onze jongeren ver achter blijven bij hun eigen potentieel, zonder doorgroeimogelijkheid, opdat we goedkope arbeidskrachten hebben? Moeten we ze laten misbruiken door multinationals die per werknemer meer winst boeken voor henzelf dan het hele salaris van een werknemer? Of moeten we onze jeugd een goede opleiding bieden? Wij vinden: Ouders moeten, ook als ze beide werken, door de maatschappij in staat worden gesteld voldoende tijd vrij te kunnen maken voor hun kinderen. Prioriteit één. (Hiervoor is onontkoombaar dat de Euro-inflatie eindelijk eerlijk gecompenseerd wordt voor lage inkomens.)

Is een school een plek van liefde en rust, of een plek van macht, geweld en onderdrukking? - Dan is het niet vreemd als onze jongeren ons eigen patroon van macht, geweld en onderdrukking op straat nog eens dubbel en dwars over doen !

Wij maken nu de generatie kapot die straks voor ons zou moeten zorgen. Schrik niet als ze daar straks geen zin in hebben, of het helemaal niet eens kunnen!

Gifstoffen, genetisch gemanipuleerd voedsel, mobiele telefonie: allemaal zaken die kunnen lijden tot genetische schade en zelfs gedragsstoornissen. De overheid ontkent alle bewustzijns-beïnvloedende werking van mobiel bellen - ondanks wetenschappelijke bewijzen voor het tegendeel. Laat staan de effecten van ons voedsel, dat in kwaliteit een factor 2 tot 100 achteruit is gegaan sinds 1975.
De gevaren van mobiel bellen kunnen drastisch worden verminderd door bijvoorbeeld koptelefoons op basis van air-tubes. Maar door de valse geruststelling van de overheid schaft niemand die aan en is een toekomstige epidemie van oor-tumoren een reële dreiging.

Lijst 14 zal deze waanzin stoppen door deze zaken aan te kaarten en de andere partijen te overtuigen. Het is niet moeilijk. Als we deze verbeteringen met zijn allen echt willen, dan gebeurt het ook.

Drie procent van de jongeren zal ooit zelfmoord plegen. Dat is één persoon per schoolklas. Jongeren die thuis in moeilijke situaties zitten hebben van de Kinderbescherming en de Jeugdzorg vaak meer last dan lust. Hoe kan het dat deze instellingen niet functioneren, denkt u?

Jongeren in probleemsituaties moeten terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon, die ook daadwerkelijk te vertrouwen is. En niet bij een niet-onafhankelijke medewerker van Jeugdzorg die hun informatie onverhoeds doorspeelt en gezinsleden tegen elkaar uitspeelt, met als gevolg overhaast overheidsingrijpen en "kassa" voor de hulpverlening.
Het omgangsrecht van kinderen moet goed geregeld zijn in de Wet: kinderen moeten altijd als zij dat willen bij beide ouders 50% kunnen verblijven, vindt Poortman.
Jeugdzorg moet ruimte bieden aan de jeugd: stimuleren wat zij wel kunnen en niet blindstaren op wat ze niet kunnen. Geen keurslijf. Afstemmen met ondersteuning van de ouders; geen directe dwangmaatregelen als het niet meteen wil lukken.

De problemen die onze maatschappij aan de jeugd bezorgt: Lijst 14 doet er wat aan indien zij worden gekozen in de Tweede Kamer: Politiek - maar met gezond verstand.
--------------

Persbericht 20 november 2006, Lijst 14 (geen partij, een lijst met namen zonder naam)
www.kamerzetels.nl; lijst14@chello.nl