Directie Begrotingszaken
de Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Datum Uw brief (Kenmerk) Ons kenmerk
BZ 2006-00797 M
Onderwerp
Najaarsnota 2006
1. Hoofdlijnen
De Najaarsnota presenteert de uitvoeringsmutaties van het lopende jaar ten
opzichte van de Vermoedelijke Uitkomsten zoals opgenomen in de jongste
Miljoenennota. Het is tevens de laatste budgettaire nota van het jaar. Gelijktijdig
met de Najaarsnota worden de hiermee samenhangende suppletoire begro-
tingswetten aan de Staten-Generaal aangeboden. Hierin worden de wijzigingen
van de begrotingsstanden ten opzichte van de eerste suppletoire
begrotingswetten ter autorisatie voorgelegd.
Naar huidige inzichten komt het EMU-saldo 2006 uit op een overschot van 0,4%
BBP. Dat is 0,3% hoger dan ten tijde van de Miljoenennota 2007 werd verwacht.
De verbetering van het EMU-saldo wordt volledig veroorzaakt door een
meevaller van 2,0 miljard euro bij de inkomsten. Deze meevaller is grotendeels
het gevolg van een meevallende realisatie van de opbrengst van de
vennootschapsbelasting. De uitgaven onder de kaders blijven ten opzichte van
de Vermoedelijke Uitkomsten vrijwel ongewijzigd. De onderschrijding ten
opzichte van het totale kader blijft daarmee 0,3 miljard euro.
De in=uittaakstelling1 voor het kader Rijksbegroting in enge zin (RBG-eng)
bedraagt dit jaar 303 miljoen euro; die voor het kader Sociale Zekerheid en
Arbeidsmarktbeleid (SZA) bedraagt 156 miljoen euro. Beide taakstellingen zullen
in de laatste maanden van dit jaar nog moeten worden gerealiseerd. De
verwachting is dat de in=uittaakstelling bij de Voorlopige Rekening volledig zal
zijn ingevuld. De taakstelling op de niet-belastingontvangsten (NBO) bedraagt
249 miljoen euro en is nu voor 200 miljoen euro ingevuld.
2. Het uitgavenbeeld
De uitgaven vertonen een onderschrijding van 0,3 miljard euro ten opzichte van
het kader. Ten opzichte van de Vermoedelijke Uitkomsten blijven de uitgaven
onder het kader RBG-eng vrijwel ongewijzigd, terwijl de uitgaven onder het
kader SZA-kader een meevaller van 0,1 miljard euro en de zorguitgaven een
tegenvaller van 0,1 miljard euro laten zien.
Tabel 2.1 Uitgaventoetsing totale kader in miljarden euro (min is onderschrijding)
2006
Onderschrijding Miljoenennota 2007 -0,3
Rijksbegroting in enge zin 0,0
Sociale Zekerheid -0,1
Zorg 0,1
Onderschrijding Najaarsnota 2006 -0,3
Onderstaande tabellen geven, per budgetdisciplinesector, een overzicht van de
mutaties sinds de Vermoedelijke Uitkomsten.
Rijksbegroting in enge zin
Tabel 2.2 Uitgaventoetsing RBG-eng in miljarden euro (min is onderschrijding)
2006
Miljoenennota 2007 0,0
Rente -0,1
Dividend staatsdeelnemingen -0,2
Tegenboeken NBO-taakstelling 0,2
EU-afdrachten 0,2
Restauratie monumenten 0,1
Huurtoeslag en -subsidie 0,2
Onderuitputting diverse begrotingen -0,4
Overig 0,0
Onderschrijding Najaarsnota 2006 0,0
* Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Bij het kader RBG-eng doen zich verschillende mee- en tegenvallers voor. Zo
vertonen de rentelasten een meevaller, voornamelijk als gevolg van een
1 Departementen mogen via hun eindejaarsmarge maximaal 1% van hun gecorrigeerde begrotingstotaal
meenemen naar volgend jaar. Dit wordt dan bij Voorjaarsnota toegevoegd aan hun begrotingen. Toevoegen van
deze middelen betekent een ontlasting van het EMU-saldo in het jaar t-1 en een belasting van het EMU-saldo in
het jaar t. Om het EMU-saldo hiermee niet te belasten, wordt een even grote taakstelling geboekt op de
aanvullende post. Deze taakstelling moet worden ingevuld via het saldo `specifiek beeld'. Lukt de invulling van de
taakstelling niet, dan is deze voor rekening van het EMU-saldo.
2 / 7
neerwaartse bijstelling van het kapitaalmarktberoep. Ook de
dividendontvangsten op staatdeelnemingen vallen mee. Deze worden gebruikt
om het overgrote deel van de taakstelling op de niet-belastingontvangsten
(NBO) in te vullen. De afdrachten aan de Europese Unie (EU) vallen
daarentegen hoger uit. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het Centraal
Bureau voor de Statistiek voor de jaren 2003-2005 een herberekening heeft
gemaakt van het Bruto Nationaal Inkomen (BNI). Het BNI valt hoger uit,
waardoor Nederland meer moet afdragen. Verder doet zich een tegenvaller voor
bij de huurtoeslag en -subsidie. Dit is vermoedelijk het gevolg van een daling van
het niet-gebruik van de regeling en van nabetalingen over voorgaande
subsidietijdvakken. Ten slotte doen zich meevallers voor door onderuitputting op
de diverse begrotingen. In beleidsmatig opzicht zijn er extra middelen
beschikbaar gesteld voor monumentenzorg. Met deze extra middelen kunnen
monumenten met een matige of slechte onderhoudstoestand worden hersteld.
Sociale Zekerheid
Tabel 2.3 Uitgaventoetsing SZA-kader in miljarden euro (min is onderschrijding)
2006
Onderschrijding Miljoenennota 2007 -0,9
WAO/IVA/WGA -0,1
WW 0,1
Overig -0,1
Onderschrijding Najaarsnota 2006 -0,9
* Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Bij het SZA-kader laat de Werkloosheidswet (WW) op basis van uitvoerings-
informatie van het Uitvoeringsorgaan Werknemersverzekeringen (UWV) een
kleine tegenvaller zien ten opzichte van de stand Miljoenennota 2007.
Daarentegen laten de Wet op de Arbeidsongeschiktheidsverzekering (WAO) en
de Regeling Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten (IVA) een
kleine meevaller zien in de volumeontwikkeling.
Zorg
Tabel 2.4 Uitgaventoetsing Budgettair Kader Zorg in miljarden euro (min is onderschrijding)
2006
Overschrijding Miljoenennota 2007 0,6
Huisartsen en PGB's 0,1
Overig 0,0
Overschrijding Najaarsnota 2006 0,7
Op basis van de voorlopige cijfers treedt een overschrijding op bij de huisartsen.
Deze overschrijding wordt deels veroorzaakt door een toename van het aantal
consulten. Ook is het beroep op de module Praktijk Ondersteuning Huisartsen
groter dan verwacht. Er vindt op korte termijn overleg met de brancheorganisatie
plaats om de overschrijding van het aantal consulten te dekken met een
tariefkorting conform de afspraken van het Vogelaarakkoord. Ook tekent zich
een tegenvaller af bij de Persoonsgebonden Budgetten (PGB's). Zowel de groei
3 / 7
van het aantal budgethouders als het toegekende bedrag per dag nemen meer
toe dan geraamd.
Uitgaven niet relevant voor enig kader
Naast bovenstaande mutaties is sprake van uitgavenmutaties die niet tot enig
kader behoren. Er treedt een meevaller op van 1,6 miljard euro door de verkoop
van KPN. De ontvangsten als gevolg van deze verkoop tellen echter niet mee
bij de berekening van het EMU-saldo.
3. De inkomsten
De totale ontvangsten
De raming van de belasting- en premie-inkomsten voor 2006 is ten opzichte van
de Miljoenennota 2007 met 2,0 miljard euro opwaarts bijgesteld. Deze bijstelling
is het saldo van hogere ontvangsten bij de belastingen en premies volks-
verzekeringen van 2,1 miljard, en een neerwaartse bijstelling van de premies
werknemersverzekeringen met 0,1 miljard. Deze bijstellingen zijn gebaseerd op
van meevallende realisaties en de ontwikkeling van de aanslagoplegging.
Tabel 3.1 Ontwikkeling van de overheidsinkomsten 2006 (in miljarden euro) cf. EMU-definitie
Stand MN Stand NJN Mutatie
2007 2006
Totaal belastingen en premies op EMU-basis 198,1 200,1 2,0
158,3 160,3 2,1
w.v. belastingen en premies volksverzekeringen
39,9 39,8 -0,1
w.v. premies werknemersverzekeringen
Er is geen nieuw economisch beeld van het CPB beschikbaar, waardoor op dit
moment nog niet vastgesteld kan worden in hoeverre de economische
ontwikkeling verantwoordelijk is voor deze bijstellingen. Daardoor is ook de
eventuele doorwerking van deze ramingsbijstelling naar 2007 nog niet vast te
stellen. Bij de Voorjaarsnota 2007 zal ik (of mijn opvolger) u hierover nader
informeren.
De belastingontvangsten
Voor 2006 worden de totale ontvangsten conform EMU-definitie geraamd op
200,1 miljard euro, een opwaartse bijstelling met 2,0 miljard ten opzichte van de
Miljoenennota. Deze meevaller concentreert zich bij de vennootschapsbelasting
(2,2 miljard). Daarnaast is sprake van kleine meevallers bij de accijnzen, de
dividendbelasting en de successierechten. De meevaller bij de vennootschaps-
belasting is met name terug te vinden bij de aanslagoplegging over 2006, die in
augustus en september aanzienlijk hoger uitvalt dan eerder werd verwacht.
Tevens is sprake van een snellere kasontvangst over het transactiejaar 2006
dan verwacht. Tegenover deze meevallers staan enkele kleinere tegenvallers.
De inkomensheffing (-0,3 miljard) blijft achter, met name als gevolg van hogere
teruggaven over eerdere jaren. Daarnaast is sprake van beperkte neerwaartse
4 / 7
bijstellingen bij de omzetbelasting en de belasting op personenauto's en
motorrijwielen en de motorrijtuigenbelasting. Bij de premies werknemers-
verzekeringen is sprake van een kleine neerwaartse bijstelling (-0,1 miljard) ten
opzichte van de Miljoenennotaraming.
Tabel 3.2 Ontwikkeling belasting en premieontvangsten 2006 (conform EMU-definitie)
Mutatie
Kostprijsverhogende belastingen 0,1
Omzetbelasting -0,1
Accijnzen 0,1
Belastingen van rechtsverkeer 0,0
Belastingen op milieugrondslag 0,0
BPM/MRB -0,1
Overige kostprijsverhogende belastingen 0,1
Belastingen en premies volksverzekeringen op inkomen, winst en vermogen 2,0
Inkomstenheffing -0,3
Loonheffing 0,0
Dividendbelasting 0,1
Vennootschapsbelasting 2,2
Successierechten 0,1
Overige belastingen op inkomen, winst, vermogen en niet nader toe te rekenen
belastingontvangsten 0,0
EMU-ktv belastingen en premies volksverzekeringen 0,0
Totaal belastingen en premies volkverzekeringen 2,1
Premies werknemersverzekeringen -0,1
Totaal belastingen en premies 2,0
4. EMU-saldo en EMU-schuld
Tabel 4.1 EMU-saldo ten opzichte van MN 2006 (% BBP)
2006
EMU-saldo Miljoenennota 2007 0,1%
Inkomsten 0,3%
Uitgaven onder de kaders 0,0%
Overig 0,0%
EMU-saldo Najaarsnota 2006 0,4%
Op dit moment wordt een EMU-overschot verwacht voor 2006 van 0,4% BBP.
De verbetering wordt geheel veroorzaakt door de inkomsten. De ervaring leert
dat ook na de Najaarsnota zich nog de nodige mutaties kunnen voordoen die het
EMU-saldo beïnvloeden. De raming van de EMU-schuld verbetert van 50,2%
5 / 7
van het BBP in de Vermoedelijke Uitkomsten tot 49,5% BBP in de Najaarsnota.
Dit is het gunstigste niveau in 25 jaar. Onderstaande grafiek geeft het EMU-
saldo en de EMU-schuld 2006 weer voor de landen van de eurozone.
Figuur 1 EMU-schuld en tekort in 2006 (eurozone; % bbp)
120
I
) GR
BE
BBP
% D Eurozone
(dluhcs- PT F OOS
60
NL
SP
U FI
EM IRL
LU
0
-6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 6
EMU-saldo (% BBP)
Bron: Economic Forecast Autumn 2006
De minister van Financiën,
G. Zalm
6 / 7
BIJLAGE 1: BUDGETTAIRE KERNGEGEVENS
Tabel 1.1 Budgettaire kerngegevens in miljoenen euro (in lopende prijzen; min
betekent uitgaven)
2006
1. Netto-uitgaven onder het kader RBG-eng -97.592
2. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven SZA -14.546
3. Netto uitgaven niet relevant voor enig kader* -13.478
4. Netto begrotingsgefinancierde uitgaven (4=1+2+3) -125.616
5. Belastingen 126.366
6. Overig 2.845
7. EMU-saldo Centrale Overheid 3.595
8. EMU-saldo Lokale Overheid -1.600
9. EMU-saldo Sociale Fondsen 172
10. EMU-saldo (- = tekort) 2.167
EMU-saldo in %BBP 0,4%
EMU-schuld 261.852
EMU-schuld in %BBP 49,5%
BBP (in miljarden euro's) 529
*excl. aflossing en uitgifte vaste schuld en incl. verkooptaakstelling
7 / 7
---- --
Ministerie van Financiën