Socialistische Partij
SP :: Nieuws
Zalm speelt sinterklaas met verlaging vennootschapsbelasting
20-11-2006 * Eén dag voordat hij demissionair wordt, probeert minister
Zalm van Financiën nog de steun te krijgen van een meerderheid in de
Eerste Kamer om het bedrijfsleven een lastenverlichting van een half
miljard euro te bezorgen. De Senaat wijkt af van haar gebruikelijke
procedures en voldoet aan het verlangen van de regering om deze
ingrijpende verlaging van de vennootschapsbelasting (naar 25,5
procent) nog voor 22 november af te handelen. SP-senator Tiny Kox
bekritiseert die handelwijze maar nog meer het voorstel zelf.
Kox noemt het een ongericht strooien met gemeenschapsgeld, zonder dat
er zicht is op wat we ervoor terug krijgen. Volgens Zalm zal het
vestigingsklimaat voor buitenlandse ondernemingen door deze grote
verlaging van de vennootschapsbelasting verbeteren. Zalm geeft echter
ook toe dat dat slechts een tijdelijk voordeel is omdat andere
Europese landen snel zullen volgen. "Dat leidt dus tot Europees-brede
vergroting van de particuliere rijkdom en de publieke armoede,"
concludeert de SP-fractie in zijn inbreng voor het debat van vanavond.
Kox adviseert de Kamer om het voorstel niet te volgen en de volgende
regering te vragen met meer gerichte maatregelen te komen om het
investeringsklimaat echt te verbeteren, onder meer door beter
beroepsonderwijs en openbaar vervoer en echte innovatie. Kox vindt dat
Zalm voor sinterklaas speelt en als hij toch wil uitdelen beter had
kunnen denken aan de 460.000 kinderen die in Nederland in armoede
opgroeien. "Daar had de minister ook 1000 euro per kind in de schoen
kunnen doen voor hetzelfde bedrag dat hij nu aan de bedrijven
uitdeelt. Voor eten en drinken en kleren en schoolboeken en
contributie voor de voetbalclub een een reisje naar het Land van Ooit.
Het is maar waar je als sinterklaas voor kiest," aldus Kox in zijn
inbreng, die hieronder in zijn geheel te lezen is.
---
Inbreng SP-fractie wetsvoorstel 30572, Werken aan winst
Tiny Kox Twee weken voor 5 december en twee dagen voor de
verkiezingen, is het al pakjesavond voor het bedrijfsleven. Verlaging
van de vennootschapsbelasting, winstvrijstellingen en een luxe
rentebox vinden de ondernemers straks in de schoen. Alles bijeen voor
zo'n vijfhonderd miljoen, als ik het goed heb. Stel je voor dat we dat
geld niet aan 's lands ondernemers zouden geven maar over twee weken
als extraatje in de schoen van de 460.000 kinderen zouden doen die nu
in ons rijke land in armoede moeten opgroeien. Duizend euro voor hen,
voor nieuwe kleren, schoolboeken, de contributie van een voetbalclub,
een reisje naar het Land van Ooit. Kortom, het is maar waar je
voorrang aan wenst te geven als je Sinterklaas wilt spelen.
Trouwens, dankzij het voorstel van Rita Verdonk om gezichtsbedekkende
attributen te verbieden, kunnen we nu zien hoe Sinterklaas er echt
uitziet: als Gerrit Zalm, onze minister van Financiën, Nederlands
schatkistbewaarder, de man van zuinigjes aan dan breekt het potje
niet. Dat juist hij nu, twee dagen voordat hij demissionair wordt, nog
zo kan uitpakken. Wat een supriseshow. Als de captains of industry
morgenavond de 500 miljoen in de schoen hebben, zullen ze tegen hun
lobbyisten zeggen: stop maar met het zingen van sinterklaasliedjes, de
buit is binnen, vanaf nu is de Kerstman ons volgende target. Plaats
snel nog wat extra advertenties om de kiezers te zeggen dat dít
kabinet werkelijk super is. Zalm for Santa Claus! wordt de nieuwe
slogan.
Lang, lang geleden diende de VVD aan de overkant een motie in om de
regering uit te nodigen om na de sanering van de regels inzake de
inkomstenbelasting nu ook de regels voor de vennootschapsbelasting en
alles daaromheen te saneren. Dit zou de uitkomst van die veranderingen
hebben moeten zijn - maar dat is het geenszins geworden. Ik ga vandaag
niet alle elementen uitputtend nalopen, dat is al aan de overkant
gedaan. Hier moeten wij een generaal oordeel over het doel, de
richting en de kwaliteit van dit wetsvoorstel vormen. Mijn fractie
denkt dat dit wetsvoorstel van de ene kant tekort schiet en van de
andere kant doorschiet. Wij zijn van mening dat ook na aanname van dit
voorstel het niet eenvoudig wordt voor een eenvoudige ondernemer om
onze belastingregels te begrijpen. In die zin lost deze wet weinig op
voor ondernemers die liever ondernemen dan formulieren invullen of met
belastinglobbyisten praten. De regels blijven ingewikkeld en de mazen
blijven groot voor hen die ze weten te vinden. Dat blijkt ook uit het
feit dat de minister erkent dat ook straks het effectieve tarief van
de vennootschapsbelasting lager blijft liggen dan het nominale tarief.
Nu scheelt dat een paar procenten, hoe ziet het beeld tussen waan en
werkelijkheid er straks volgens de minister uit?
Hoewel dit voorstel niet is wat de VVD enkele jaren terug vroeg, is de
VVD toch erg blij, zo heb ik begrepen uit de Handelingen van de Tweede
Kamer. `De minister is ruimschoots tegemoet gekomen aan de wensen van
de VVD' valt daarin te lezen. Dat mag gezegd worden, als je voor jouw
doelgroep een half miljoen aan lastenverlichting binnenhaalt. Mijn
complimenten aan de liberalen. Hun aanvankelijke vrees dat de regering
de regels zou saneren zonder de lasten te verlichten (`een sigaar uit
eigen doos' noemde de VVD-woordvoerder in de Tweede Kamer dat liberale
schrikbeeld) is volstrekt verdwenen door het uiteindelijke voorstel,
in de woorden van de liberalen aan de overkant `een mooi pakket met
lastenverlichting van 500 miljoen voor bedrijven'. Wie ben ik om zo'n
conclusie te ontkennen? Het ís een mooi pakket voor de bedrijven. Maar
het brengt ons hier in een lastig parket: we delen miljoenen uit
zonder enige garantie op effectiviteit. We hadden er nog beter
staatsloten voor kunnen kopen, zo vraag ik de minister? Of kan hij mij
uitleggen, als 's lands rekenmeester, welke resultaten hij denkt te
kunnen inboeken?
Natuurlijk zal hij erop wijzen dat bij navraag 30 procent van de
ondernemers zegt dat het fiscale klimaat, zowel het tarief als de
regelgeving, de meest belemmerende factor is bij het ondernemen in
Nederland. Dat klinkt indrukwekkend, maar als je het omdraait staat er
dus gewoon dat 70% van de ondernemers ons fiscale klimaat níet de
meest belemmerende factor vindt. Kan de minister ons vertellen waarmee
die 70% ondernemers, die niet hun hoogste beklag over onze belastingen
doen, wél mee zitten? En zou het dan niet veel beter zijn die 500
miljoen die nu zomaar de schatkist uitfladderen, gericht te investeren
in zaken waar ondernemers op stuiten? En zou het niet zo kunnen zijn
dat wij ondernemers veel meer plezier doen door ons onderwijs, met
name ons beroepsonderwijs, drastisch te verbeteren, de jaarlijkse
uitval op het VMBO van 50.000 aanstaande werkkrachten te beëindigen,
uitvallende arbeidskrachten beter bij te scholen, zodat we een einde
maken aan onze dalende positie op de onderwijsranglijsten van de OESO?
Of zouden die ondernemers niet veelliever zien dat we ons openbaar
vervoer bij de tijd brengen of de veiligheid op straat verbeteren of
ruimte maken voor innovatie? En zou al dat geld niet veel beter
besteed kunnen worden om starters meer kansen te geven in plaats van
het uit te delen aan ondernemingen die teveel verdienen om nog
creatief te hoeven zijn?
Zouden dat soort gerichte investeringen ook structureel niet veel meer
effect hebben dat dit ongerichte strooigoed? En geldt dat niet nog
meer nu ook de minister erkent dat slecht voorbeeld snel doet volgen,
met andere woorden: nu we nu al weten dat onze verlaging van de
vennootschapsbelasting heel snel door andere Europese landen gevolgd
zal worden, waardoor de relatieve voorsprong die we met deze duik van
de vennootschapsbelasting nemen, snel zal wegebben, zoals ook het
Centraal Planbureau al becijferd heeft? En is hij het met mij eens dat
dit uiteindelijk betekent dat we Europabreed de particuliere rijkdom
én de publieke armoede vergroten door dit soort race to the
bottom-maatregelen? En is het juist dat deze verlaging niet meer als
een tussenstap is als het aan deze minister ligt en dat ook hij denkt
dat 21% nog beter zou zijn voor onze economie? En kan de minister mij
uitleggen waarom we juist nu, nu naar zijn zeggen het zo geweldig goed
gaat met de economie en de winsten zich opeenhopen met name bij de
multinationals die hij met dit voorstel zo wil plezieren, wij van 's
rijks wege nog eens een half miljard bovenop de hoop moeten gooien? We
staan toch alweer zes met stip op de Business Competitive Index dit
jaar?
Ik weet het, het past bij de liberale visie van `hoe meer vrijheid en
hoe minder belasting, hoe gelukkiger de ondernemer'. En ik weet dat
het een diep liberaal geloof is om te denken dat wat goed is voor de
ondernemer ook goed is voor de samenleving. Zijn partijgenoten in deze
Kamer delen zijn geloof en daar wil in niet aan komen. Maar het
verbaast me dat ook het christendemocratisch deel van deze Senaat zo
wegloopt met deze Sinterklaaspolitiek. Sinterklaas was toch een Roomse
heilige, en die deed toch vooral eerlijk delen op Sinterklaasavond? Ik
hoor nu avond aan avond christen-democratische politici uitleggen dat
het verschil tussen CDA en VVD is dat het CDA niet alleen goed voor de
rijken wil zijn maar ook voor de armen. En dat het CDA niet alleen wil
hervormen maar ook wil investeren. Gerrit Zalm beschuldigde
gisteravond bij Nederland Kiest Joop Wijn ervan dat het CDA na 22
november aan het uitdelen slaat. Zou juist dit wetsvoorstel dan niet
door de christen-democraten aangegrepen moeten worden om het
spreekwoord van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet, weer eens
tevoorschijn te halen? Hier is toch een liberale Sinterklaas aan het
strooien en niet aan het investeren?
Zoals gezegd: dit wetsvoorstel doet niet waarvoor het aanvankelijk in
de steigers werd gezet: ons belastingstelsel eenvoudiger maken. En het
doet wel waarvoor wij vanaf het begin al vreesden: geld uitdelen aan
mensen en bedrijven die al niet te klagen hadden. In die zin lijkt het
op die vorige sanering van belastingregels, nog onder minister Zalm en
staatssecretaris Bos - goed om in deze dagen te herinneren hoe innig
zij ooit met elkaar waren. Ook toen bleek saneren vooral uitdelen van
groot geld te zijn. Daarvan hebben we achteraf toch breed
geconstateerd dat dat tenminste wel wat minder had gekund? Maar hebben
we daar lering uit getrokken? Het lijkt me niet maar wellicht weet de
minister het beter?
Dit wetsvoorstel zit vol foute keuzes én gemiste kansen. Eén van de
zaken die aangepakt hadden kunnen worden is het fenomeen
belastingparadijs. Nederland telt duizenden ondernemingen die niet
groter dan een postbus zijn. In Amsterdam staan panden in de
grachtengordel die per pand 1000 ondernemingen herbergen. Het
economische rendement voor Nederland is aardig, zeker, maar het staat
in geen verhouding met het belastinggeld dat door deze Holland-routes
onttrokken wordt aan andere overheden. In een recent rapport van de
Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen staat van alles te
lezen over deze bizarre cultuur, die ertoe geleid heeft dat Nederland,
ook naar normen van de Europese Commissie, het land is met de
potentieel meest schadelijke belastingregels. Ik begrijp dat ook voor
ministers van financiën het hemd nader is dan de rok - maar is het
eigenlijk niet enigszins banaal dat wij mondiaal geplaatst worden in
rijtjes met vooral exotische Caribische eilanden, waar de overheid
faciliteiten biedt om de belastingregels van andere overheden te
ontwijken?
Ik ben realist en pleit er niet voor om onze voorsprong om het zo maar
te noemen op dit punt, via rigide wetgeving plotsklaps te doen
verdwijnen. Maar ook als het om belastingregels gaat, mag moraliteit
toch tenminste enige rol spelen? Is het trouwens zo dat we de
vennootschapsbelasting bewust verlagen tot 25,5% en niet 25% omdat in
dat laatste geval Nederland volgens de Japanse wetgeving officieel tot
belastingparadijs wordt betiteld en dientengevolge er zwaarder eisen
worden opgelegd aan Japanse bedrijven om hier te gaan investeren?
Dit wetsvoorstel is niet geworden wat het had moeten zijn. Dit
wetsvoorstel saneert niet maar strooit. Dit wetsvoorstel blijft de
onevenredige voordelen voor grote, vaak buitenlandse bedrijven ten
opzichte van kleine binnenlandse bedrijven overeind houden. Dit
wetsvoorstel verkleint niet de tweedeling tussen kleine binnenlandse
ondernemers en grote buitenlandse ondernemers. Dit wetsvoorstel deelt
ongericht geld uit in plaats van het gericht te investeren in
verbetering van het ondernemingsklimaat. Dit wetsvoorstel is een
vluggertje dat nog snel door deze Kamer gejast moet worden omdat de
liberalen - niet ten onrechte - vrezen dat na 22 november hun rol in
de Nederlandse politiek een stuk minder zal zijn dan in de afgelopen
12 jaren. Ik begrijp de haast van minister Zalm, ik begrijp de druk
die op de liberalen staat - maar ik zou willen dat we daarvoor niet
zouden wijken en dit wetsvoorstel niet overhaast tot wet zouden
promoveren. Toch zie ik met grote belangstelling uit na de
beantwoording van de minister van mijn vragen, zeker nu het wellicht
zijn allerlaatste wetsvoorstel van grote importantie is.