Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Leidschendam, 20 november 2006

Sinterklaas dit jaar ouderwets luxe

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) verwacht dat Sinterklaas dit jaar weer uitgebreid inkopen gaat doen in verschillende winkelcentra en bij webwinkels. De bij de RND aangesloten winkelbedrijven zien al veel positief gestemde consumenten op de winkelvloer, die zin hebben in een gezellige feestmaand.

De verwachtingen voor de Sinterklaasverkopen zijn hoog gespannen. Consumenten durven weer veel geld uit te geven. Ze willen verwennen en verwend worden. Vooral luxe en kwaliteit zijn in trek. Volgens de elektronicawarenhuizen zijn kostbare spelcomputers, MP3-spelers en digitale camera's geen uitzondering voor de Sint.

Sinterklaas is nog maar net in het land en er wordt al volop gewinkeld; vooralsnog vliegen de vertrouwde lekkernijen, zoals pepernoten, chocoladeletters en marsepein over de toonbank. Bij de eerste verkopen wordt bevestigd dat het feest van Sinterklaas vooral voor kinderen is. De speelgoedverkopen steken zoals gebruikelijk boven alle verkopen uit. De schoentjes worden vol gestopt met kleine cadeautjes. De luxe cadeaus worden bewaard tot pakjesavond.
Favorieten van de kinderen zijn: diverse producten van Dora, Nijntje, Fashion Angels, Littlest Pet Shop, Thomas de trein en K'nex. Maar ook het Wildlife DVD Bordspel - Speelgoed van het Jaar 2006 in de categorie 8 tot 12 jaar - staat op heel veel verlanglijstjes.

Voor volwassenen zijn de wat luxere modeaccessoires, zoals lederen portemonnees, tassen, handschoenen, wollen sjaals en schakelarmbanden gewilde producten. Ook woonaccessoires (klokken, vazen, fotolijstjes, kandelaars) en dvd-boxen van televisieseries doen het dit jaar goed.

Het zogenaamde Funcooking - koken aan tafel - is in de decembermaand een duidelijke trend. Voor gourmetten, fonduen, steengrillen of wokken worden de beste apparaten en de smakelijkste ingrediënten aangeschaft om vervolgens met familie of vrienden in ontspannen sfeer te genieten van een heerlijke maaltijd.

Naast de vroege inkopen is het last-minute shoppen populair. Deze ontwikkeling zagen we vorig jaar ook al. Dit jaar zet deze ontwikkeling door, maar wel in mindere mate. Consumenten oriënteren vroeg, maar wachten tot het laatste moment met hun aankopen. De verwachting van de RND is dan ook dat het in het eerste weekend van december en ook maandag 4 december absolute topdrukte wordt in de winkels. In de periode voor Sinterklaas hebben de winkels ruimere openingstijden, zodat het voor iedereen mogelijk is om de inkopen in huis te halen. Er kan worden gerekend op extra zondagopeningen en koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken.

De detailhandel verwacht tijdens de sinterklaasverkopen zo'n 28% meer omzet dan in een gemiddelde week. Normaal wordt in de winkels circa 1,46 miljard euro per week omgezet. Door de sinterklaasverkopen komt dit neer op ongeveer 410 miljoen euro extra omzet. Dat is een spectaculaire stijging van ruim 17 procent ten opzichte van vorig jaar. Ruim 65% van de Nederlanders viert Sinterklaas.

De Raad Nederlandse Detailhandel (RND) is een overkoepelende werkgeversorganisatie. De bij de RND - via de 12 brancheverenigingen - aangesloten detailhandelsondernemingen vertegenwoordigen ruim 14.000 vestigingen, 250.000 werknemers en een jaarlijkse omzet van 36 miljard euro. De RND behartigt de gemeenschappelijke economische en sociale belangen van zijn leden.