Experimenten met dynamische snelheden wettelijk mogelijk
Nieuwsbericht | 20-11-2006
Experimenten met dynamische maximumsnelheden op snelwegen worden op
korte termijn wettelijk mogelijk. Via een aanvulling op het
experimenteerartikel in de Wegenverkeerswet 1994 zorgt minister Peijs
van Verkeer en Waterstaat ervoor dat er snel een beter inzicht komt in
de mogelijkheden en effecten van dynamische snelheidslimieten.
Het gaat hierbij om maximumsnelheden die tijdelijk en afwijkend van de
permanente maximumsnelheid onder specifieke omstandigheden worden
ingesteld op afgesproken trajecten. Aanpassing van de snelheidslimiet
aan onverwachte en wisselende situaties zoals weer, drukte of een
ongeval kan de verkeersveiligheid vergroten, de doorstroming
verbeteren en de milieubelasting beperken. Peijs wil hiermee in 2007
een aantal proeven starten.
Het permanent aanpassen van de maximumsnelheid is normaal gesproken
een langdurige en bewerkelijke procedure, waarbij milieuonderzoeken en
besluiten van verschillende overheden nodig zijn. Minister Peijs wil
nu echter eerst een goed (praktijk)beeld hebben van de effecten van
een hogere of lagere snelheid op de doorstroming en geluidsbelasting,
voordat een uitgebreid geluidsonderzoek wordt uitgevoerd. De
wegsituaties blijken vaak zo complex dat theoretische
modelberekeningen niet voldoende informatie opleveren. Juist
zorgvuldig praktijkonderzoek is gewenst om inzicht te krijgen in de
gevolgen van een bepaalde snelheidsmaatregel. Daarom wordt in het
experimenteerartikel opgenomen dat sommige regels uit de Wet
geluidhinder voor de duur van een experiment tijdelijk niet gelden. Er
mogen dan tijdelijke regels worden ingesteld die afwijken van
bestaande regels, zoals een vrijstelling van geluidsonderzoek.
Experimenten mogen maximaal twee jaar duren. De maximumsnelheden bij
de experimenten mogen in elk geval niet hoger zijn dan 120 km/u. Als
blijkt dat het experiment is geslaagd en wordt omgezet in een
definitief verkeersbesluit, moet alsnog de normale procedure worden
gevolgd, waaronder een uitgebreid geluidsonderzoek. Bij een permanente
verhoging van de maximumsnelheid moet het geluidsniveau in ieder geval
gelijk zijn aan de situatie bij aanvang van het experiment. Als het
experiment niet de gewenste effecten heeft en dus geen definitieve
status krijgt, wordt de wettelijke situatie ter plekke weer hetzelfde
als voorafgaande aan het experiment.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat