Ministerie van Verkeer en Waterstaat

de starthandeling bij de rijksweg N57, traject Middelburg-Veersedam

Toespraak | 20-11-2006 | Karla Peijs, minister van Verkeer en Waterstaat

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

Ik mag altijd graag zien dat het van plannen tot uitvoeren komt. Wie A zegt moet B zeggen, anders komen we nooit van A naar Beter. En in het geval van de N57, het traject Middelburg - Veersedam, waren de plannen ook wel rijp. Twintig jaar, Sjef Jacobs heeft de voorgeschiedenis zojuist geschetst. Zo meteen onthul ik het bouwbord en dat is een grote, symbolische stap op weg naar een beter bereikbaar, een beter leefbaar en een veiliger Zeeland.

Een betere bereikbaarheid is een van de doelen van het project nieuwe N57. Op nationaal niveau ligt de focus van bereikbaarheid voor velen op de Randstad. Maar het is net zo relevant in Zeeland, de schaal verschilt alleen. En let wel we hebben hier niet over een aantrekkelijke sluiproute naar Rotterdam. Het gaat om het Zeeuwse woon-werkverkeer. Op dat punt gaat de nieuwe N57 in Zeeland dus een verschil maken.

En als ik één onderdeel moet noemen dat een groot verschil gaat maken, dan is dat het nieuwe aquaduct in Middelburg. Nu zijn er twee bruggen over het kanaal en een spoorwegkruising. In 2010 gaat het wegverkeer ónder het water door. De doorstroming verbetert dus voor weg- en waterverkeer. En natuurlijk moet Walcheren niet alleen voor Zeeuwen bereikbaar zijn, maar ook voor dagjesmensen en vakantiegangers. Kortom, met de nieuwe N57 gaat de regionale mobiliteit met sprongen vooruit.

Het tweede doel van het project is het verbeteren van de leefbaarheid van de Zeeuwen. Hiervoor belooft de nieuwe weg veel goeds. De omwonenden in Sint Laurens en Middelburg kampen al jaren met grote hoeveelheden verkeer dwars door hun woonplaats. De mensen hebben overlast van lawaai, trillingen en luchtverontreiniging. Met de nieuwe weg rijdt het doorgaande verkeer straks buiten Middelburg om en niet meer door Sint Laurens. En dat is simpelweg goed nieuws.

Het derde doel van het project N57, verkeersveiligheid, heb ik even voor het laatst bewaard. Natuurlijk maak ik mij als minister van Verkeer en Waterstaat hard voor bereikbaarheid en leefbaarheid. Maar het is hopelijk niemand ontgaan dat ik me zo mogelijk nog harder inzet om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Of meer concreet: om elk jaar het aantal gewonden en dodelijke slachtoffers te zien dalen. De huidige N57 staat bekend als een zogenaamde dodenweg, en die afschuwelijke titel moet verdwijnen. De weg aanpassen aan onze duurzame veiligheidseisen is dus minstens zo belangrijk als het verbeteren van de doorstroming.

Op het huidige traject zijn per jaar gemiddeld vierentwintig ongevallen en één dode te betreuren. De helft van het aantal verkeersongevallen in de gemeente Veere vindt plaats op de N57. De weg is bochtig, loopt door woonkernen en veel oversteekplaatsen zijn onveilig. Bovendien rijdt het landbouwverkeer samen met het snelle verkeer op één weg. Behalve files, lokt dit ook gevaarlijke inhaalmanoeuvres door automobilisten uit en veel sluipverkeer het buitengebied. De aanleg van parallelwegen voor fietsers en langzaam verkeer voorkomt dit soort problemen. Met de nieuwe, veiligere weg daalt de kans op ongelukken in 2010 met zestig procent. En het gaat mij natuurlijk niet om dit cijfer, maar om de mensenlevens erachter, die gespaard zullen blijven.

Dames en heren,

Misschien weet u dat mijn hart in Zeeland stiekem altijd iets sneller klopt. Ik ben dan ook ontzettend blij dat we hier aan de slag gaan, want de nieuwe N57 belooft veel goeds voor Zeeland. En ik geloof dat het project de belofte waar zal maken. Beter bereikbaar, beter leefbaar, en niet in de laatste plaats, veiliger. Voor zo'n trits aan mooie dingen steek ik zo graag de handen uit de mouwen!

Dank u wel.