BredeSchoolNet


Science centra en musea willen het onderwijs in

maandag 20 november 2006

De Vereniging van Science Centra in Nederland en Vlaanderen (VSC) claimt een rol in de techniekeducatie. Ze doet dat met een manifest.

Science centra en musea moeten een rol gaan spelen in de wetenschaps- en techniekeducatie voor leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs.
Dat vindt de VSC, de Vereniging van Science Centra in Nederland en Vlaanderen.

Nog te weinig wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die science centra en musea hebben. Behalve expertise op het gebied van educatie, beschikken zij over middelen en faciliteiten om het techniekonderwijs aantrekkelijk te maken. In een breed spectrum van onderwerpen, dat het gehele (bèta)wetenschappelijke terrein bestrijkt, kunnen science centra op een directe, interactieve manier leerlingen interesseren voor techniek en laten zien dat wetenschap niet saai maar juist hartstikke leuk en nuttig is.

In het Manifest De Science Centra in de Kenniseconomie, beschrijven de science centra en musea, verenigd in de VSC, hun rol in het stimuleren van interesse bij jongeren voor wetenschap en techniek. De interesse daarvoor is gering. Te weinig studenten in Nederland kiezen voor bèta-studies. Er zijn belangrijke initiatieven in de formele leerlijn, die hier iets aan proberen te doen. De science centra betogen in hun Manifest dat zij een belangrijke aanvulling zijn op dat formele onderwijs en als incubator voor onderwijsvernieuwing op het gebied van wetenschaps- en techniekeducatie fungeren.

De presentatie van het Manifest vond plaats in het Twents Techniekmuseum HEIM in Hengelo, dat op die dag feestelijk heropend werd door de minister van OCW, Maria van der Hoeven.

>> http://www.sciencecentra.nl/ManifestA4p1.pdf