BredeSchoolNet
Science centra en musea willen het onderwijs in
maandag 20 november 2006
De Vereniging van Science Centra in Nederland en Vlaanderen (VSC) claimt een
rol in de techniekeducatie. Ze doet dat met een manifest.
Science centra en musea moeten een rol gaan spelen in de wetenschaps-
en techniekeducatie voor leerlingen van het primair en voortgezet
onderwijs.
Dat vindt de VSC, de Vereniging van Science Centra in Nederland en
Vlaanderen.
Nog te weinig wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheden die science
centra en musea hebben. Behalve expertise op het gebied van educatie,
beschikken zij over middelen en faciliteiten om het techniekonderwijs
aantrekkelijk te maken. In een breed spectrum van onderwerpen, dat het
gehele (bèta)wetenschappelijke terrein bestrijkt, kunnen science
centra op een directe, interactieve manier leerlingen interesseren
voor techniek en laten zien dat wetenschap niet saai maar juist
hartstikke leuk en nuttig is.
In het Manifest De Science Centra in de Kenniseconomie, beschrijven de
science centra en musea, verenigd in de VSC, hun rol in het stimuleren
van interesse bij jongeren voor wetenschap en techniek. De interesse
daarvoor is gering. Te weinig studenten in Nederland kiezen voor
bèta-studies. Er zijn belangrijke initiatieven in de formele leerlijn,
die hier iets aan proberen te doen. De science centra betogen in hun
Manifest dat zij een belangrijke aanvulling zijn op dat formele
onderwijs en als incubator voor onderwijsvernieuwing op het gebied van
wetenschaps- en techniekeducatie fungeren.
De presentatie van het Manifest vond plaats in het Twents
Techniekmuseum HEIM in Hengelo, dat op die dag feestelijk heropend
werd door de minister van OCW, Maria van der Hoeven.
>> http://www.sciencecentra.nl/ManifestA4p1.pdf