Werkende Belg pessimistisch over toekomst verkeerssituatie
20/11/2006
Resultaten enquête op Mobilys - Forum 2006
Naar aanleiding van het Mobilys-Forum liet de NMBS-Holding een
beperkte enquête uitvoeren bij de actieve beroepsbevolking. Uit de
resultaten van deze enquête blijkt pessimisme bij de actieve bevolking
over de evolutie van de verkeerstoestand. Het merendeel van de
respondenten gaf aan dat de oplossing voor de mobiliteitsproblematiek
moet worden bereikt door bijkomende inspanningen van de overheid, maar
ook de bedrijven kunnen hun steentje bijdragen. Goedkoper openbaar
vervoer scoort het hoogst als maatregel om de auto (vaker) aan de kant
te laten.
Vorig jaar organiseerde de NMBS-Holding voor het eerst Mobilys, een
discussieplatform rond mobiliteit. Met dit initiatief wil de
onderneming een voortrekkersrol opnemen in het maatschappelijk debat
over deze materie.
In het kader van de tweede editie van Mobilys organiseerde de
NMBS-Holding op donderdag 16 en vrijdag 17 november het Forum Homo
sapiens, homo mobilis. Centrale thema was of de mens er in de loop der
tijden is in geslaagd om zijn mobiliteit op een intelligente manier te
organiseren. Enkele tientallen experts en beleidsmakers wisselden
kennis, ervaringen en meningen uit over de factoren die de keuze van
de vervoersmodus bepalen, maatregelen die het transportaanbod kunnen
verbeteren, de mogelijke bijdrage van stations tot een duurzame
mobiliteit. De tussenkomsten toonden aan dat het mobiliteitsvraagstuk
niet ernstig genoeg kan worden genomen en dat de oplossing een verhaal
is van én-én-én waarbij intermodaliteit, aanbod, frequentie, prijs,
manieren van werken...een rol spelen. Enquête Dimarso In het kader
van de 2^e editie van het Mobilys-forum liet de NMBS-Holding een
enquête uitvoeren door TNS Dimarso. Uit de resultaten van dat
onderzoek blijkt dat een meerderheid van de actieve bevolking
pessimistisch is over de evolutie van de verkeerstoestand in België
(56%). De openbaar-vervoergebruiker ziet de mobiliteitstoekomst net
iets minder zwart in (50%). Hij somt als belangrijkste motivatie voor
zijn vervoerskeuze bij woon-werkverkeer files vermijden, minder
vervuilend en minder parkeerproblemen op. 44% van de mensen die
aangeven dat ze het openbaar vervoer niet gebruiken geven aan aan dat
goedkoper openbaar vervoer hen zou aansporen om de auto niet langer of
minder te gebruiken om naar het werk te gaan. Het verminderen van de
prijs van het openbaar vervoer is trouwens de populairste maatregel
bij alle respondenten (79% eerder of heel gunstig). Opvallend is dat
60% van de ondervraagden positief staat tegen de volledige integratie
van de kost van het openbaar vervoer in de belastingen om in ruil
gratis te kunnen reizen. Voor het oplossen van het verkeersinfarct
wordt richting openbaar vervoer gekeken. Dit kende de voorbije jaren
een opmerkelijke groei. Vanaf 1999 steeg het gebruik van het openbaar
vervoer jaarlijks gemiddeld met 4,1%, ten opzichte van 1,2% in het
privé-vervoer. Opmerkelijk is dat twee derde (65%) van de respondenten
van oordeel is dat de overheid nog te weinig geld investeert in
alternatieve transportmogelijkheden naast de auto. Slechts 6% van de
respondenten vindt dat er te veel geld naartoe gaat! Uit de
resultaten van de enquête blijkt ook dat een aanzienlijk deel van de
bevolking van oordeel is dat ook de bedrijven inspanningen kunnen
leveren om tot een oplossing van het mobiliteitsvraagstuk te komen.
72% van de ondervraagden denkt meer gebruik te maken van openbaar
vervoer als hun onderneming daartoe concrete maatregelen zou treffen
(aangepaste uurregeling, nieuwe bedrijfslocaties, transport
cheques...). Belangrijk is ook dat 68% van degenen die nog geen
gebruik maken van het openbaar vervoer die mening deelt.
NMBS