NMBS

Werkende Belg pessimistisch over toekomst verkeerssituatie

20/11/2006

Resultaten enquête op Mobilys - Forum 2006

Naar aanleiding van het Mobilys-Forum liet de NMBS-Holding een beperkte enquête uitvoeren bij de actieve beroepsbevolking. Uit de resultaten van deze enquête blijkt pessimisme bij de actieve bevolking over de evolutie van de verkeerstoestand. Het merendeel van de respondenten gaf aan dat de oplossing voor de mobiliteitsproblematiek moet worden bereikt door bijkomende inspanningen van de overheid, maar ook de bedrijven kunnen hun steentje bijdragen. Goedkoper openbaar vervoer scoort het hoogst als maatregel om de auto (vaker) aan de kant te laten.

Vorig jaar organiseerde de NMBS-Holding voor het eerst Mobilys, een discussieplatform rond mobiliteit. Met dit initiatief wil de onderneming een voortrekkersrol opnemen in het maatschappelijk debat over deze materie.
In het kader van de tweede editie van Mobilys organiseerde de NMBS-Holding op donderdag 16 en vrijdag 17 november het Forum Homo sapiens, homo mobilis. Centrale thema was of de mens er in de loop der tijden is in geslaagd om zijn mobiliteit op een intelligente manier te organiseren. Enkele tientallen experts en beleidsmakers wisselden kennis, ervaringen en meningen uit over de factoren die de keuze van de vervoersmodus bepalen, maatregelen die het transportaanbod kunnen verbeteren, de mogelijke bijdrage van stations tot een duurzame mobiliteit. De tussenkomsten toonden aan dat het mobiliteitsvraagstuk niet ernstig genoeg kan worden genomen en dat de oplossing een verhaal is van én-én-én waarbij intermodaliteit, aanbod, frequentie, prijs, manieren van werken...een rol spelen. Enquête Dimarso In het kader van de 2^e editie van het Mobilys-forum liet de NMBS-Holding een enquête uitvoeren door TNS Dimarso. Uit de resultaten van dat onderzoek blijkt dat een meerderheid van de actieve bevolking pessimistisch is over de evolutie van de verkeerstoestand in België (56%). De openbaar-vervoergebruiker ziet de mobiliteitstoekomst net iets minder zwart in (50%). Hij somt als belangrijkste motivatie voor zijn vervoerskeuze bij woon-werkverkeer files vermijden, minder vervuilend en minder parkeerproblemen op. 44% van de mensen die aangeven dat ze het openbaar vervoer niet gebruiken geven aan aan dat goedkoper openbaar vervoer hen zou aansporen om de auto niet langer of minder te gebruiken om naar het werk te gaan. Het verminderen van de prijs van het openbaar vervoer is trouwens de populairste maatregel bij alle respondenten (79% eerder of heel gunstig). Opvallend is dat 60% van de ondervraagden positief staat tegen de volledige integratie van de kost van het openbaar vervoer in de belastingen om in ruil gratis te kunnen reizen. Voor het oplossen van het verkeersinfarct wordt richting openbaar vervoer gekeken. Dit kende de voorbije jaren een opmerkelijke groei. Vanaf 1999 steeg het gebruik van het openbaar vervoer jaarlijks gemiddeld met 4,1%, ten opzichte van 1,2% in het privé-vervoer. Opmerkelijk is dat twee derde (65%) van de respondenten van oordeel is dat de overheid nog te weinig geld investeert in alternatieve transportmogelijkheden naast de auto. Slechts 6% van de respondenten vindt dat er te veel geld naartoe gaat! Uit de resultaten van de enquête blijkt ook dat een aanzienlijk deel van de bevolking van oordeel is dat ook de bedrijven inspanningen kunnen leveren om tot een oplossing van het mobiliteitsvraagstuk te komen. 72% van de ondervraagden denkt meer gebruik te maken van openbaar vervoer als hun onderneming daartoe concrete maatregelen zou treffen (aangepaste uurregeling, nieuwe bedrijfslocaties, transport­ cheques...). Belangrijk is ook dat 68% van degenen die nog geen gebruik maken van het openbaar vervoer die mening deelt.