Time : 16:39:45
Date : 20 November 2006
Sender Name: KPMG
Doeltreffend frauderisicobeheer moet rekening houden met wetgeving en met de noden van markt, zegt KPMG white paper
BRUSSEL - Wereldwijd zijn bedrijfsleiders zich sterk bewust van de
noodzaak om rekening te houden met frauderisico's en het treffen van
preventieve maatregelen rond fraude, enerzijds omdat de wet dit
voorschrijft, en anderzijds omdat het een invloed heeft op de
levenscyclus van de onderneming. Toch blijft de implementatie en
geïntegreerde aanpak van frauderisicobeheer binnen een onderneming
nog steeds een grote uitdaging. Dit blijkt uit een nieuw rapport van
KPMG Advisory.
Doeltreffend frauderisicobeheer verschaft aan een organisatie de
nodige instrumenten om het risico op fraude en wangedrag binnen de
wettelijke vereisten te beheren, en tegelijk de zakelijke belangen
van de onderneming te vrijwaren en aan de verwachtingen van de markt
te voldoen, zegt de KPMG white paper Fraud Risk Management:
Developing a Strategy for Prevention, Detection, and Response.
"Organisaties moeten frauderisicobeheer strategisch aanpakken door de
waarden van de onderneming af te stemmen op het resultaat," zegt Els
Hostyn, partner KPMG Advisory in België en betrokken bij Internal
Audit Services en Forensic bij KPMG in België, het netwerk van audit,
tax, advisory en accountancy diensten. "Frauderisicobeheer moet deel
gaan uitmaken van de bedrijfscultuur. De raad van bestuur, het senior
management, de interne audit, eigenlijk alle werknemers, moeten er
mee voor zorgen dat de onderneming een gezonde en verantwoorde
bedrijfsethiek hanteert."
"Daarnaast kan fraudepreventie nooit een eenmalige actie zijn.
Ondernemingen moeten frauderisicobeheer als een continu proces
beschouwen. Zij moeten voortdurend de doeltreffendheid van hun
risicostrategie - en controles evalueren, vooral in het licht van
ontwikkelingen in de markt of de wetgeving," zegt Els Hostyn.
"Een doeltreffende, professionele aanpak om risico's op fraude en
wangedrag tegen te gaan, heeft drie hoofddoelen, met name preventie,
detectie en respons," zegt Els Hostyn. "De uitdaging schuilt in het
op punt stellen van een uitgebreide en geïntegreerde aanpak die
ervoor zorgt dat alle controlecriteria van de organisatie in deze
drie gebieden samenwerken."
De KPMG white paper behandelt onder meer de volgende
sleutelelementen:
Preventie
* Evaluatie van het risico op fraude en wangedrag: Indien de
evaluatie wordt uitgevoerd doorheen de hele organisatie, helpt zij
het management bij het begrijpen van de unieke risico's eigen aan hun
onderneming, het identificeren van hiaten of zwakheden in hun
controles en de ontwikkeling van een plan voor het aanboren van de
juiste hulp- en controlemiddelen om het risico op fraude en wangedrag
te beperken.
* Gedragscode: een goed uitgeschreven gedragscode is een van de
belangrijkste mechanismen om met werknemers te communiceren over
aanvaardbare bedrijfsnormen. Een goede gedragscode brengt een
organisatie tot een controlecultuur, creëert bewustzijn rond het
engagement van het management met betrekking tot integriteit, en
reikt middelen aan die werknemers helpen bij het realiseren van de
compliance doelstellingen van het management.
* Employee en third-party due diligence: Een belangrijk aspect van
een doeltreffende preventiestrategie inzake fraude en wangedrag is de
toepassing van de nodige due diligence bij de aanwerving, het
behouden en de promotie van werknemers, vertegenwoordigers, verkopers
en andere derden. Deze due diligence is nog meer van belang voor
werknemers die bevoegdheden hebben over het financiële
rapporteringsproces.
* Communicatie en training: Werknemers bewust maken over hun plichten
inzake de controle van fraude en wangedrag begint met communicatie en
training. Hoewel veel organisaties een ad hoc aanpak hanteren, kan
een zorgvuldige planning van deze inspanning een duidelijk signaal
zijn aan de werknemers dat zij hun controleverantwoordelijkheden
ernstig moeten nemen.
Detectie
* Hotlines: Toegewijde meldingspunten of hotlines kunnen aan
werknemers en derden een manier bieden om mogelijke fraude en
wangedrag te melden. Bovendien kunnen zij er advies ontvangen over de
juiste aanpak indien zij hierover vragen hebben. Een hotline is
veelal bedoeld als extra meldingspunt wanneer de normale
informatiekanalen om een leidinggevende, human resources of
compliance officer te informeren, onpraktisch of ondoeltreffend zijn.
* Audit en monitoring: Omdat het onmogelijk is om alle risico's op
fraude of potentieel wangedrag te monitoren, zou het management een
alles omvattend audit- en monitorplan moeten ontwikkelen, en dit in
functie van het evaluatieproces van frauderisico's binnen de
organisatie. Het plan zou daarbij voorrang moeten geven aan situaties
met een hoog risico.
* Proactieve forensische gegevensanalyse: Veel indicatoren van fraude
en wangedrag schuilen in de financiële, operationele en
transactionele gegevens van een organisatie. Instrumenten voor
proactieve gegevensanalyse - zoals verfijnde analytische tests, cross
matching via de computer, en de identificatie van niet voor de hand
liggende relaties - kunnen bijdragen tot de identificatie van
potentiële fraude en wangedrag, die anders gedurende jaren
onopgemerkt zouden blijven door het management.
Respons
* Interne onderzoeksprotocollen: Indien informatie in verband met
feitelijke of mogelijke fraude of wangedrag wordt ontdekt, gaat het
management best over tot een uitgebreid intern onderzoek. Dit
onderzoek moet gericht zijn op de situatie en mogelijk de
waarschijnlijkheid van een onderzoek door de overheid inperken.
* Afdwingbaarheids- en aansprakelijkheidsprotocollen: Een consistent
disciplinair systeem is cruciaal bij het doeltreffend terugdringen
van fraude en wangedrag. Door betekenisvolle discipline op te leggen,
kan het management een signaal uitsturen dat het beheren van risico's
op fraude en wangedrag als een prioriteit beschouwd wordt.
* Openbaarmakingsprotocollen: Hoewel het genant kan zijn voor de
organisatie, kan het management overwegen om fraude of wangedrag
openbaar te maken, om negatieve publiciteit tegen te gaan of erop te
anticiperen. Deze handelswijze kan eveneens getuigen van goeder trouw
en kan bijdragen tot een sneller stilzwijgen over de zaak.
* Reactieprotocollen: Eens fraude en wangedrag zijn vastgesteld, kan
het management, in functie van zijn noden, volgende stappen
ondernemen:
- De onderzoeksresultaten vrijwillig onthullen aan een wetgever of
andere relevante partij
- De geleden schade herstellen
- De oorzaken van de zwakheden onderzoeken om een beperking van het
risico te verzekeren
- Tuchtmaatregelen treffen ten opzichte van betrokken personen
enerzijds, en ten opzichte van personen met een managementfunctie die
gefaald hebben bij de preventie of de detectie van de fraude of het
wangedrag, anderzijds
- Aan de werknemers communiceren dat het management de gepaste acties
heeft ondernomen
Terwijl wereldwijd organisaties oog in oog staan met een toenemend
aantal kaders en normen ter bewaking van professioneel gedrag,
worstelen veel van deze organisaties nog steeds met de vraag hoe zij
de ontelbare risico's op fraude en wangedrag kunnen beperken. De
ontwikkeling van een geïntegreerd programma voor frauderisicobeheer
helpt niet alleen compliance met wetgeving te ondersteunen, maar kan
een organisatie ook bijstaan in het beschermen van haar activa,
inclusief haar reputatie.
De white paper 'Frauderisicobeheer' is beschikbaar op de website
www.kpmg.be.
Over KPMG
KPMG is een wereldwijd netwerk van professionele ondernemingen die
audit-, fiscale, en advisory-diensten verlenen. Wij opereren in 144
landen en er werken meer dan 104.000 professionele medewerkers in
KPMG-ondernemingen over de hele wereld.
De onafhankelijke ondernemingen die lid zijn van het KPMG-netwerk
zijn aangesloten bij KPMG International, een Zwitserse coöperatieve
vennootschap. KPMG International verleent geen diensten aan cliënten.
Contact:
Tina Vandenbosch
KPMG Support Services
Tel. (02) 708 43 10
E-mail: tvandenbosch@kpmg.com